כלכלני לאומי לא רואים עדיין את הרגיעה בשווקים: בטווח הקצר צפוי המשך תנודתיות

[לפורטל הפיננסי] "תקופת פרסום הדו"חות נמצאת בעיצומה וחברות רבות פרסמו את תוצאותיהן - השונות גבוהה כך שלא ניתן להצביע על מגמה אחידה"

עוד שבוע סוער עבר על השווקים בעולם ותחת השפעה זו געש גם השוק המקומי. כלכלני בנק לאומי מתארים את הדרמה בימים האחרונים ש"החלה כבר ביום שני, עת נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, ביקש לכנס מסיבת עיתונאים בערבו של אותו היום וגרם לחששות כי הוא עלול להודיע על התפטרותו בעקבות סכסוך העבודה בבנק". מה שגרם למדדים המובילים לצנוח מרום של 1% לירידות של כ- 1.4%. והמשיכה בפרוס השבוע בחילוף המגמה "על רקע התחדשות ירידות השערים בבורסות העולם"

בסיכומו של השבוע "רשמו רוב המדדים ירידות שערים. עם זאת בדומה לשבוע שעבר, גם השבוע בלטו מניות השורה השלישית בעליות שערים ומדד היתר 30 רשם עלייה של כ- 1.0%. מנגד, רשמו מניות הנדל"ן את הירידות החדות ביותר, אלו הסתכמו בכ- 3.2% ומשכו את מדד ת"א 75 מטה" את הנחמה מצאו בלאומי בעובדה ש"בניגוד לשבועיים האחרונים היה מדד המעוף חזק יותר ממדד ת"א 75 ונחלש רק בכ- 1.4% בהשוואה לירידה של כ- 2.2% שנרשמה במדד ת"א 75".

לאחר שהמשבר בבנק ישראל נראה כקרוב לסיום, מבחינת המגמות העולמיות מציינים כלכלני לאומי בנוסף לאות האזהרה מקרב שוק משכנתאות ה-SubPrime את "פרסומה של טיוטת דו"ח קרן המטבע העולמית שפרסמה סוכנות רויטרס עוד בטרם פורסם מסמך רשמי מצד ה-IMF. מפרסום זה עולה כי הקרן צופה האטה בצמיחה העולמית לרמה של 4.9% ב-2007 וב-2008, בהשוואה לצמיחה של 5.3% בשנת 2006. הנתונים מצביעים על המשך צמיחה גלובלית חזקה על אף הצפי להאטה בצמיחת כלכלת ארה"ב לרמה של 2.6% השנה והתאוששות הצמיחה בה ב-2008".

בחזרה לזירה המקומית מזכירים כלכלני הבנק כי "תקופת פרסום הדוחות נמצאת בעיצומה וחברות רבות פרסמו את תוצאותיהן והשונות גבוהה כך שלא ניתן להצביע על מגמה אחידה". יש לציין, כי קצב פרסום הדוחות ימשיך לצבור תאוצה בשבועיים הקרובים.

מבט לעתיד: חשיבותה של הסלקטיביות

במבט לעתיד מציינים האנליסטים של לאומי כי "בטווח הקצר צפוי המשך תנודתיות, זו תושפע בעיקר ממגמות המסחר בעולם. נזכיר כי לנוכח רמות המחירים בשוק ורמת הסיכון הגלומה בהשקעה בו, עולה חשיבותה של הסלקטיביות בבחירת ההשקעה".

לגבי שוק האג"ח כותבים כלכלני הבנק כי "פערי התשואות בין אגרות החוב השקליות לצמודות מדד משקפות שיעורים שעדיין נמוכים מרמת האינפלציה הצפויה בפועל. אי לכך, קיימת עדיפות להשקעה באגרות החוב הצמודות, אם כי זאת לאחר הירידה בתשואות אינה מובהקת לחלוטין."

להשלמת התמונה מתייחסים כלכלני בנק לאומי גם לשוק המט"ח בו הם צופים כי "בטווח הקצר וללא התפתחויות מהותיות במישור הביטחוני-גיאופוליטי ימשיך הדולר להיסחר מול השקל בהתאם למגמות המסחר בעולם. המגמות העולמיות "יושפעו בין היתר מהתנודתיות ומהכיוון שירשמו שווקי המניות העולמיים".

מעבר לכך "בטווח הבינוני והארוך, המשך הגירעון במאזן התשלומים של ארה"ב וגיוון יתרות המטבע של הבנקים המרכזיים המובילים עלול לתמוך בהיחלשותו של הדולר מול המטבעות המובילים בעולם כמו גם מול השקל". ביתר פירוט לגבי הצמד דולר-שקל הם מציינים כי "חוסנו היחסי של המשק המקומי, המשך הצמיחה וזרם ההשקעות הזרות בארץ צפויים גם הם לתמוך בשקל".