יתרונות וחסרונות מול הקניון

נדל"ן, כידוע, מתאפיין בביקושים מפולחים. לכל אזור ולכל מיקום יש את קהלי המטרה ה"שבויים" שלו, מה שגם מסביר מדוע לעיתים קרובות מה שמצטייר לכאורה כחסרון דרמטי עבור רוכשים מסוימים, מהווה דווקא יתרון לרוכשים אחרים.

מקרה טיפוסי לכך הינו בתים הממוקמים בסמיכות למרכזים מסחריים או קניונים. למרות שעל פניו רבים סוברים כי מדובר בקרבה בעייתית מאוד לרעש, לצפיפות ולמצוקת חניה, נתוני לשכת שמאי המקרקעין מצביעים על כך שאין הדבר מדויק כלל ועיקר. מסתבר שלעיתים קרובות דווקא קרבה, ואפילו קרבה מרבית למרכז מסחרי עם בתי קפה, חנויות, סופרמרקט, בית מרקחת, סניף בנק וכו', הופכת להיות ליתרון.

קהלים דוגמת זוגות צעירים, או לחלופין מצמצמי דיור מבוגרים יחסית, נמנים במקרים רבים על אותן אוכלוסיות המעדיפות קרבה מקסימלית למרכזים מסחריים. דוגמאות מובהקות לכך ניתן למצוא אפילו באזורי יוקרה דוגמת רמת אביב ג', שם בניינים הנמצאים בסמיכות למרכז המסחרי ערכם אינו פחות מאחרים. לדברי רן וירניק, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, מסתבר שהנוחיות הרבה של נגישות רגלית תוך דקה-דקותיים אל הסופרמרקט והבנק, שווה את ה"טיפה יותר רעש", שלעיתים קרובות הינו רעש פסיכולוגי בלבד.

מנגד, אומר וירניק, מרכז מסחרי גדול שנמצא בממשק לרחוב ראשי או שדרה רחבה, דוגמת רובע ד' באשדוד (הסיטי), מושך אליו לקראת סופי שבוע גם לא מעט קונים מהסביבה הרחוקה יותר. במקרים כאלה, עשויה להיות השפעה שלילית של 10% ואפילו 15% ברמת מחירי הדירות.