"הצענו לשלי פדרמן להקים רשת בתי-קפה של לנדוור, שתכלול 15,20 סניפים", אומר עופר קורן, שותף ובעלים ברשת בתי הקפה "לנדוור". "הסברנו לו שאנחנו ארבעה חבר'ה, שמכירים הרבה אנשים מהתחום, יזמים בנשמתנו, ושאנחנו מאמינים כי פרסום כזה טוב יותר מאשר קמפיין בטלוויזיה".
ניר כספי, סטפן יוקוביץ', אורן מאור, ועופר קורן, הם ארבעה יזמים פעילים בחיי הלילה התל-אביביים ואושיות מוכרות. קורן ויוקוביץ' היו בעברם בעלי הבר לילינבלום 22 בתל-אביב, וכיום הם בעלי "הסושייה" (סושי פאסט-פוד). כספי ומאור הם הבעלים של דאנס-בר ה"ריו" בהרצליה, וארבעתם בעלים של בר "ג'ון דו" התל-אביבי, ושל הבר "רוזה פארקס".
ואם לא די בכל אלו, הרי שמשנת 2004 הפכו הארבעה גם לבעלים של רשת בתי הקפה "לנדוור". בעצם, הכול התחיל באופן מקרי, בעת שהארבעה הגיעו להשקת המותג "דרך הקפה". "באותה תקופה יצאו בחברת לנדוור בקמפיין של המותג "דרך הקפה", שכלל שני מותגים של קפה שחור ואספרסו", אומר קורן. "כספי, שהוא קרוב משפחה של פדרמן, הביא אותנו להרצאה, שעסקה במותג ובשיווקו, ושם נחשפנו גם לחשיבה האסטרטגית של החברה".
לאחר ההרצאה, צץ בראשם רעיון. קורן: "היינו אז אחרי איזשהו פרויקט, שלא יצא לפועל, וחיפשנו את הפרויקט הבא. החלטנו לקבוע פגישה עם פדרמן, ולהציע לו להקים רשת בתי-קפה של המותג".
למרבה השמחה, ההצעה מצאה חן בעיניו. קורן בהתלהבות: "לשמחתנו הרבה, פדרמן, עם כל הניסיון שלו והכול, האמין שזה מהלך נכון. סיכמנו שפדרמן מחזיק את המותג, אנחנו מחזיקים את רשת 'לנדוור' בתי-קפה השייכת לנו, ויקוימו בינינו יחסים סימביוטיים. כלומר, הם יתנו לנו גיבוי מקצועי ואסטרטגי, ואנחנו ניתן מיתוג צעיר ועכשווי, וחשיבה יזמית שעובדת קצת אחרת, כזו הנבנית מנקודה לנקודה ולא ישירות בפריסה ארצית".
לאחר שקיבלו אור ירוק הם החלו לחשוב על הקונספט. יוקוביץ': "בדקנו סקרי שוק קיימים, וראינו שיש פער בין הרשתות לצרכן. גילינו, כי הרשתות עסוקות בסיסטם, ופחות בעניין החוויה ותחושת הלקוח. בעקבות כך, החלטנו להקים רשת שתיתן ללקוח חוויה של בית-קפה שכונתי".
בשלב הבא הם השקיעו הון עצמי, וחיפשו מקום. קורן: "היה לנו חשוב שבית הקפה ימוקם בצומת מרכזי. פתחנו ברחוב אבן-גבירול, ולמרות שלפני כן היה פה בית-קפה של 'סטארבקס' ולאחר מכן בר-קפה 'אדוניס' שנסגרו, החלטנו שאנחנו רואים בזה אתגר, ובכל זאת הולכים על זה".
עד מהרה המקום נפתח, קהל הלקוחות החל להגיע, אבל החבר'ה עדיין התחבטו. כספי: "לנהל בית-קפה אחד זה משהו לא מסובך מדי, אבל אנחנו רצינו לבנות מערכת שלמה, שתפעל כרשת. מערכת שבה הסלט ייראה תמיד אותו דבר, ושלקפה יהיה אותו טעם, וזה עלה לנו בדם וביזע".
חלק מהבעיה הייתה גם בנייה חדשה של המותג. קורן: "לנדוור התקשרה לאנשים באופן אינטואיטיבי כקפה שחור, וככזה שאפשר להכין לבד בבית. חשבנו כיצד להפוך את המוצר עצמו למוצר ייחודי, שניתן להשיגו רק בבית הקפה".
בסופו של דבר, נמצא פתרון. קורן: "ישבנו בשוק לווינסקי בדרום תל-אביב מספר חודשים, וניסינו דברים ביזאריים לגמרי. טעמנו תבלינים שונים, ערבבנו משקאות, ובסופו של תהליך יצאנו עם ארבעה טעמים נוספים לקפה שחור".
שלושה חודשים לאחר מכן הם הבינו שגם ניהול העסקים צריך להשתנות. קורן: "החלטנו, שכספי ואני נהיה אנשי היום, האחראים על בתי הקפה מבחינה תפעולית, ואילו סטפן ואורן יהיו אנשי הלילה האחראים על הברים. כמו כן, יצרנו שיתופי-פעולה בין הברים לבתי הקפה דרך ספקים, ואפילו לקוחות שמסיימים את הלילה בבר ובאים לבית הקפה כדי לאכול ארוחת בוקר".
בחודש אוגוסט נפתח הסניף השני של הרשת ברחוב דיזנגוף בתל-אביב. קורן: "זה היה יותר קל, אבל גם יותר קשה. פתאום היינו צריכים לקחת את כל מה שעשינו בסניף הראשון בדרך של ניסוי וטעייה, ועכשיו לעבוד על-פי הספר".
כיום העסק מונה 90 עובדים, ומגלגל כ-10 מיליון שקל בשנה. לדבריהם, בשנת 2006 חל בעסק גידול של 25%, והצפי לשנת 2007 הוא גידול של 30%.
" עד כמה קשה התחרות בשוק בתי הקפה?
"הרמה בארץ מאוד גבוהה, והרשתות מאוד מקצועיות, כך שהתחרות קשה והלקוח מרוויח".
" איך שורדים בשוק בסיכון גבוה?
"צריך להיות כל הזמן עם אצבע על הדופק, להבין את צורכי הקהל, להשתפר ולחדש".
" מה הצפי לעתיד?
"השנה, ב-2007 אנחנו מתכננים לפתוח עוד שניים-שלושה סניפים שיהיו בזכיינות, ואנחנו גם מנהלים משא-ומתן, מתוך רצון להגיע גם לפריפריה"."
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.