הפרמיה המשתנה עבור בתים על הים

לא צריך להיות שמאי מומחה כדי להבין שים מול החלון או המרפסת שווה הרבה מבחינה נדל"נית. המושג "קו ראשון לים" הינו מותג בינלאומי של יוקרה, למרות שרבים סבורים (לא פעם מקנאה צרופה) כי בלילה הנוף הכחול הופך לעוד רקע שחור ולא מאוד אטרקטיבי.

גם בישראל, שזכתה לרצועת חוף ארוכה יחסית, המשוואה הזו נכונה לשורה ארוכה של נכסים, החל מדירות "רגילות" הצופות אל הים בקו החוף של ערים דוגמת תל אביב, אשדוד, אשקלון, הרצליה, נתניה, חיפה ועוד, וכלה בוילות במיקומים נבחרים דוגמת הרצליה פיתוח וארסוף.

לדברי רן וירניק, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, ככל שהאזור יוקרתי יותר, כך גם ה"ערך המוסף" של נוף לים גבוה יותר. אם בערים פחות יוקרתיות דוגמת בת ים ואשדוד התוספת תהיה 10%-25%, בתל אביב היא תגיע ל-30% ועד 60%, וביישובי יוקרה דוגמת הרצליה פיתוח וארסוף, האחוזים עשויים להרקיע ל-100% ולעיתים אף יותר.

על-פי נתוני לשכת שמאי המקרקעין, ברחוב הירקון בתל אביב דירה הצופה לים תעלה 40%-50% יותר מדירה עורפית שלא נהנית מ"נוף כחול". ברחוב התכלת היוקרתי בהרצליה פיתוח וילות הצופות לעבר חוף הרצליה והמצוק עולות פי 2 לעומת וילות מן העבר השני של הרחוב שאינן צופות לים (הפרשים של מיליוני דולרים!). ביישוב ארסוף שמצפון להרצליה קיימים פערים המגיעים עד כדי מאות אחוזים בין קו ראשון, קו שני וקו שלישי לים.

דווקא על רקע הפערים העצומים, מדגיש וירניק את החובה להתייעץ עם מומחים בטרם רכישת נכס הנהנה מחשיפה כזו או אחרת לים. לעיתים קרובות, הוא מדגיש, ניתן ל"הסתפק" במראה חלקי לעבר הים, או ממקצת חלונות הבית, במידה ומדובר בנכס שהינו זול בעשרות אחוזים לעומת נכס הנהנה ממבט ישיר לעבר הים. במקביל, כדאי לדעת האם לא עומד לקום מגדל או בית בדיוק מול החלון הכחול שלכם.