מועצת מקרקעי ישראל אישרה את המלצות ועדת הבר בנוגע לחלקות המגורים במושבים ובקיבוצים

החליטה כי ניתן לפצל נחלה במושב ולמכור אותה תמורת 33% מערך הקרקע; במושבים יוכלו לבנות 500 מ"ר לתעסוקה

מועצת מקרקעי ישראל אישרה היום (ג') את המלצות ועדת הבר להיוון חלקת המגורים במושבים ובקיבוצים. ההחלטה קובעת, שחלקת המגורים במושב תהיה בשטח של 2.5 דונם, עליה ניתן יהיה לבנות מבנים למגורים בשטח כולל של 375 מ"ר. דמי החכירה שישולמו עבור השטח הוא של 3.75% משווי הקרקע.

החלטת המועצה, בראשות שר השיכון מאיר שטרית, מתקבלת כשנה וחצי לאחר הגשת ההמלצות ולאחר שנה שבה לא התקיימו דיונים המועצה. ההחלטה מבטלת חובת רצף בין דורות, שמי שגר בנחלה הוא בן משפחה, שהיתה נהוגה עד כה ומאפשרת לראשונה לפצל את הנחלה ולמכור חלקים ממנה גם למי שאינו בן משפחה בתשלום למדינה של 33% משווי הקרקע. תשלום זה יידרש גם אם הפיצול הוא לבן משפחה.

על המגרש המפוצל ניתן יהיה לבנות בית של 160 מ"ר. שימושים של תעסוקה שאינה חקלאית כמו מחסנים, תעשייה, צימרים, לא ניתן יהיה לפצל מהנחלה.

עוד נקבע, שסך יחידות הדיור במושב יהיה בהתאם לתמ"א 35, כולל ההרחבה שביצע המושב. משמעות הדבר היא שלא בכל היישובים ניתן יהיה לבנות את מלוא מספר הבתים בנחלה.

עוד קובעת המועצה כי ניתן יהיה להקים 500 מ"ר לתעסוקה לא חקלאית, כולל צימרים, בתוך חלקת המגורים בכפוף לאישור מוסדות התכנון. בניגוד לעבר, ניתן יהיה להשכיר מבנים אלה למי שאינו חבר מושב. את מבני התעסוקה ניתן יהיה לאשר בתוכנית, אך גם כחלק מאישור לשימוש חורג. התשלום עבור הקרקע יהיה לפי 46%-91% משווי הקרקע.

בקיבוץ, קובעת ההחלטה יקבל כל כחבר מגרש בהיוון של 3.75% עליו יוכל לבנות בית בשטח של 165 מ"ר, אך אם ירצה למכור את הבית ישלם היוון של 33%.

סעיף זה גורר אחריו חוסר נחת רבה מצד ארגונים בתנועה הקיבוצית המאיימים לפנות לבית המשפט בדרישה להשוות את זכויותיהם למגזר העירוני, זאת למרות שחברי הקיבוצים לא שילמו במהלך השנים דמי חכירה שנתיים.

עוד קובעת ההחלטה שמספר יחידות הדיור בקיבוץ יהיה על פי תמ"א 35 משמעות הדבר היא הגבלת כמות היחידות בקיבוצים לממוצע של 270 יחידות לקיבוץ.

העמותה לצדק חלוקתי ופורום 15 הערים הגדולות התנגדו להלצות ועדת הבר. הפורום כבר פנה בעבר לבג"ץ לביטולה ועתה עם אישור התוכנית ניתן יהיה לקיים דיון בעתירה.