אולמרט נגד שכר המנהלים: "הם חיים בת"א, לא בניו יורק; חצינו קו של חוסר צניעות. אין שום ספק בזה"

ראש הממשלה בראיון כלכלי מיוחד ל"גלובס": "ביבי הוא מפסידן כרוני. הוא לוקח קרדיט רק על הישגים. הקיצוץ בקצבאות לקשישים - חלק מהדברים המטומטמים והמרושעים שנעשו על-ידו" * על החקירות: "כשהמשק חזק, כשהמדיניות נכונה וכשהנתונים יציבים, אז הסכנה הזו לא גדולה"

- אדוני ראש הממשלה, בקרוב אמורה להיות מוצגת תוכנית כלכלית חדשה. מה הבשורה?

אהוד אולמרט: "המאמץ העיקרי בתוכנית הכלכלית הוא לתת מענה לבעיות חברתיות. לבצע קואורדינציה של כל המהלכים בתחום החברתי ולייצר מהלך מרוכז המפוקח על ידי ראש הממשלה.

"בשבוע שעבר התכוונו להתחיל להציג את התוכנית אבל פרופ' עמנואל טרכטנברג היה חייב לטוס בפתאומיות. אני עדין רוצה לשמור את המומנטום העתידי, לכן אתייחס רק ליעדים: צמצום שיעור המשפחות העניות ל-17.2% עד 2010 (היום 20.2%). זה אומר מעבר של 60,000 משפחות, שהן 242,000 נפשות, ו-115,000 ילדים אל מעבר לקו העוני. גידול בשיעור התעסוקה של בני 25-64 ל-71% (היום 68%) כלומר כניסה לתעסוקה של עוד 92,000 איש ואישה בגילאים הרלבנטיים. היעד הוא להוריד את שיעור האבטלה ל-6.5% ב-2010 ואני חושב שנגיע לזה קודם, אני חושב שאנחנו כבר מתקרבים לזה וזה מראה שהיעדים מלכתחילה היו סבירים וריאליים".

- נשמע טוב, איך עושים את זה בדיוק?

"אנחנו מדברים עוד על הגדלת ההשתתפות הכללית בכוח העבודה במשק ל-78%, הגדלת הפריון הכולל בתעשייה המסורתית ובשירותים ב-1%-2%. אנחנו רוצים להגיע בשנים 2008-2010 לתוספת קבועה לתוצר של %7-13 אחוז. אלה עיקרי התוכנית, שתוצג בקרוב לציבור".

- העובדה שאתה לוקח לידיך את המושכות בתחום הכלכלי אומרת ש...

"לא, אין לזה שום קשר לכלום, זוהי לא תוכנית כלכלית, זוהי תוכנית לאומית כוללת בתחום החברתי. בנושאים אלה תמיד הייתה מעורבות של ראש הממשלה".

- התוכנית מתואמת עם משרד האוצר?

"כן, הכל בתיאום עם שר האוצר, משרד האוצר, בנק ישראל וכל המשרדים הרלבנטיים האחרים, בברכתו של הנגיד סטנלי פישר".

- היועץ הכלכלי של משרד ראש הממשלה, מנואל טרכטנברג, עובד עם אברהם הירשזון ופישר וראשי האוצר?

"וגם עם שרי התמ"ת, הרווחה ומשרדיהם, וכל משרד ושר שנוגע בתוכנית".

- שר האוצר הירשזון מצוי עתה בחקירת משטרה, האם, אם וכאשר..

"אני לא רוצה להתייחס לזה. אני אומר בצורה הכי אמיתית. אני לא יכול להתייחס לשאלות היפותטיות כאלה. אני מקווה מאוד שאברהם יסיים את החקירה ויוכל לחזור לעבודתו ב'פול קפסיטי', ואני לא רוצה מעבר לזה לומר כלום".

- יש מצב שתמנה את חיים רמון לשר האוצר, אם הירשזון יעזוב?

"אני חושב שההחלטה של בית המשפט איננה החלטה פסיבית שאומרת שהם לא מרשיעים. זו היא החלטה האומרת שהדלת לפעילות ציבורית מלאה, פתוחה בפני חיים רמון. הרי גם בדיון שהתקיים בבית משפט לפני שבועיים, בעניינו של התסקיר, השופטים שאלו בדיוק בנושא זה: מה יהיה אם, מתי הוא יוכל לחזור, מתי לא, מה יימנע ומה לא יימנע ממנו. כלומר, השופטים ידעו כי ההחלטה על 'קלון' פירושה שהוא לא חוזר והחלטה על הסרת קלון פירושה שהוא חוזר. כך שההחלטה שלהם על הסרת הקלון פירושה מתן הכשר מלא מבחינה מוסרית ולא רק מבחינת משפטית, לחזרתו של חיים רמון לפעילות ציבורית מלאה".

- עכשיו צריך תפקיד.

"חכו. קודם כל ברור שזה המצב. עכשיו נראה איך הדברים יתגלגלו".

- אתה לא פוסל אפשרות שרמון יהיה שר אוצר?

"אני לא מתייחס לזה. אני לא עוסק עכשיו במינוי לתפקיד כזה ואחר. תפקיד שר האוצר מאויש".

- כרגע מאוייש. יש לרמון הכישורים?

"לחיים רמון יש כישורים לכל תפקיד".

"רבותי, תסתכלו על וול סטריט"

- יש פה פרדוקס. הכותרות מישראל לא טובות, חקירות ראשי המדינה חשופות בעיתונות העולם. השאלה היא כמה זמן הכלכלה החזקה תחזיק מעמד עד שתתפוצץ לנו בפנים?

"קודם כל אני מאוד מקווה שהפרסומים האלה שאתם מדברים עליהם מוגזמים".

- מוגזמים?

"כן, מוגזמים. אני גם בטוח שאתם עצמכם יודעים שהם מוגזמים. אתם מכירים מספיק אנשים שנחקרים כדי לדעת שיש פה משהו בלתי סביר בעליל. אתם יודעים את זה ואין לי ספק בזה שאתם יודעים את זה. אז בואו לא נפריז. השאלה היא לא אם יש חקירה כזו או אין חקירה אחרת, מה שיש זו עובדה".

- האם העובדה הזו לא הופכת את הכלכלה החזקה למשהו שביר?

"רבותי, תסתכלו על וול סטריט, תחשבו מה וכמה פורסם על הבק-דייטינג בכל החברות הציבוריות הגדולות שם. מה עשה אליוט ספיצר שהיה אז התובע הכללי שם. כמה עשרות ומאות אנשים הוא חקר, כמה עשרות מבעלי התפקידים הבכירים ביותר הוא העיף מהחברות הציבוריות הגדולות ביותר שם, כמה הוא שלח לבית הסוהר וכמה הוא קנס בעשרות מיליוני דולרים. אז מה קרה? המשק האמריקני התמוטט? לא.

"כשהמשק חזק, כשהמדיניות נכונה, כשהנתונים יציבים אז הסכנה הזו לא גדולה. וזה בלי קשר לעובדה שהפרסומים אצלנו מוגזמים ומופרזים. ובכלל, חלק החקירות הפכו אצלנו לאופנה בלתי מתקבלת על הדעת".

- כל הפרסומים וכל החקירות מופרזים?

"אמרתי שהכל? לא אמרתי את זה. יש דברים מופרזים בהחלט. אבל אני לא רוצה להיכנס לזה עוד, לא רוצה להתעסק בחקירה ההיא או הזאת. די, מספיק".

"דברים מטומטמים ומרושעים"

- הכלכלה אמנם בצמיחה גדולה אבל דו"ח בנק ישראל קובע שתחולת העוני, בשיטת המדידה היחסית, ירדה ב-2006 ל-24.4%, לעומת 24.7% ב-2005. זה שינוי זניח.

"קודם כל זה נכון, אבל תסכימו שזו הפעם הראשונה, כנראה ב-25 שנה, שמגמת העלייה נעצרה. והיא לא נעצרה מאליה, היא נעצרה כתוצאה ממדינית הממשלה. המקום שזה נעצר בו באופן הבולט ביותר זה אצל הקשישים, וזה לא מקרי. אנחנו החלטנו להעלות להם את הקצבאות. זה חלק מהדברים המטומטמים והמרושעים שנעשו על ידי שר האוצר הקודם-קודם".

- הקודם-קודם זה בנימין נתניהו.

"הקודם-קודם הפך את זה לדגל ולכן אי אפשר עכשיו לבדל אותו ממה שקרה. אני מבין שאתה מקצץ קצבאות לילד שלישי ולילד רביעי, אני מבין שאתה מקצץ קצבאות במטרה לעודד אנשים לצאת לעבודה. אבל קשישים? אלה שאין שום סיכוי שיוכלו לצאת לעבודה? לקצץ להם קצבאות זה רק להפוך אותם לעניים, תלויים, אומללים ומסכנים. זה מה שהוא עשה. אז אנחנו שינינו את זה. לכן זה לא מקרה שמגמת העוני נעצרה".

- לא רק.

"נכון גם שהצמיחה השנה הייתה גבוהה במיוחד. תזכרו: תחזית הצמיחה ל-2006 הייתה בתחילה 3.9%, אחרי כן שיחקו עם זה קצת, אמרו כך ואמרו אחרת. ביולי-אוגוסט, בזמן הלחימה, אמרו שאנחנו כנראה נאבד אחוז אחד של תוצר, והנה התברר שלא רק שלא הפסדנו שום דבר אלא שהגענו לצמיחה של 5.1%, בשילוב אינפלציה של מינוס %0.2. בדרך כלל יש אינפלציה כזו במצב של מיתון, אבל לנו יש צמיחה גדולה של מעל 5% ומינוס אינפלציה, זהו דבר חסר תקדים.

"כל זה קורה כשהריבית יותר נמוכה מהריבית בארה"ב ב-1.25%, הרי פירושו שהמשכנתאות שמשלם הציבור והריבית על משיכות יתר, קטנות יותר.

"מכאן שההשלכה שיש לזה על מצב העוני ומצב האוכלוסייה, מבחינה חברתית, גבוהה בהרבה ורחבה בהרבה מזו המשתקפת בשאלה כמה משפחות עברו את קו העוני. וגם נוסיף שזו הייתה שנה בה רמת התעסוקה הועלתה. במילים אחרות, רמת האבטלה ירדה לרמה שלא הייתה כאן הרבה מאוד שנים. אפילו עיתון כמו 'גלובס' נתן לזה כותרת ראשית, תארו לעצמכם לאן הגענו. ובנוסף לזה ההשקעות הזרות".

- משקיעים זרים בעולם גלובלי זה עניין רגיש. הם לא יברחו מכאן עם עוד כותרת, עוד חקירה, עוד שר ועוד בכיר?

"אם הם לא ברחו ביולי-אוגוסט בזמן הלחימה, פירושו של דבר שיש להם אמון לא רק בכלכלה הישראלית אלא גם בהנהגה הישראלית. אף אחד לא שם 5 מיליארד דולר או 2 מיליארד דולר או מיליארד דולר אם הוא חושב שזו ממשלה שמחר בבוקר הכל מתפרק אצלה. אלה לא דברים שאני יכול להוכיח אותם אלא דברים מובנים מאליהם".

- יש תחושה שהכלכלה בישראל מתפקדת מצוין לא בגלל הממשלה אלא למרות מה שקורה בממשלה.

"העניין הזה שאם הכלכלה הייתה מתרסקת זה בגללי, ואם הכלכלה מצליחה זה בגלל מישהו אחר, או למרות שזה אני, אלה שטויות. אילו היינו נוקטים מדיניות אחרת, אילו לא היינו נוקטים בפעילות של משמעת מוניטרית, אילו הריבית לא הייתה כל כך נמוכה, אילו התקציב לא היה עובר בזמן. אילו ואילו דברים רבים שהם לחלוטין תלויים בממשלה לא היו עוברים ומתבצעים, המצב הכלכלי היה שונה לגמרי.

"אז בואו, חבר'ה, אני את ההתחכמויות האלה יודע להעריך עד גבול מסוים. העניין הזה שהממשלה תמיד אשמה אבל היא אף פעם לא אחראית להישגים, זה ממש לא מקובל עליי".

"ביבי הוא מפסידן כרוני"

- קודמך במשרד האוצר, בנימין נתניהו, זה שאתה מכנה "שר האוצר הקודם-קודם", לוקח הרבה קרדיט על הנעשה היום בכלכלה הישראלית.

"הוא רק לוקח קרדיט על הישגים. הבעיה של העוני זה לא הוא? אז בסדר, אנחנו מכירים אותו. אין שום דבר חדש שהוא יכול לחדש לי".

- הוא אמר באחרונה "עשיתי חצי עבודה תנו לי להשלים אותה". תיתן לו? רוצה אותו שר אוצר?

"לא. לא. אי אפשר לבודד את התפקיד הזה מתוך המכלול השלם. הם נגד פשרה מדינית הם נגד כל משא ומתן מדיני, הם בעד דם ואש ותימרות עשן. הוא לא איש מקצועי שבא לעבוד כשר מקצועי. הוא איש עם אג'נדה פוליטית. בהעדר אג'נדה פוליטית שאפשר להסכים עליה, איך אני יכול להסכים שיהיה שר? זה היפותטי. זה לא אמיתי".

- בסקרים הוא עובר אותך בגדול.

"כן, הוא עובר אותי בסקרים, ביבי תמיד היה המנצח בסקרים".

- אתה לא מתכוון לשמעון פרס?

"גם, גם פרס במובן אחר. ביבי היה המנצח בסקרים אבל כשזה הגיע להכרעות אמיתיות הוא תמיד הפסיד. ביבי הוא מפסידן כרוני. פעם אחת, פעם אחת בלבד, הוא ניצח. פעם אחת! סליחה, כל היתר הוא הפסיד, כל הזמן הפסיד. אז בואו לא נגזים. נכון, יש מצב כרגע בסקרים שהוא אההה... מצב נתון... זה לא עושה עלי שום רושם".

- אל תגיד שתוצאות הסקרים הנוחתים עליך יום ולילה לא מפריעים את מנוחתך ושלוות רוחך.

"מה קרה? אנחנו שנה אחרי בחירות ושלוש שנים לפני בחירות. עוד יהיו סקרים כאלה וכאלה, וכהנה וכהנה, וכל מיני וסוגי. ובסוף נראה מה יקרה במציאות. במציאות יהיו דברים אחרים לגמרי".

"אין להטיל דופי בהירשזון"

- אברהם הירשזון הוא שר האוצר. אתה מרוצה מהמינוי שלך?

"אברהם מכהן שמונה חודשים כשר אוצר, אתה זוכר החלטה אחת שלו שהיא לא נכונה? אמירה אחת מזיקה שלו? משהו שאיננו תקין שקרה במערכת שהוא אחראי לה? לא".

- פנינו קדימה, לא להגנה על העבר.

"קודם כל המצב טוב והמצב מתקדם כל הזמן. הוא מתקדם כשאברהם הוא שר אוצר. איזו סיבה יש להטיל דופי במינוי שלו? אין סיבה כזו".

- הוא נתפס, נאמר כך, כשר אוצר חלש.

"כל שר אוצר שמתמנה אחרי שהקודם לו בתפקיד הוא ראש הממשלה, אורבת לו הסכנה שייתפסו אותו כשר אוצר חלש, כי הקודם לו היום ראש ממשלה והוא כאילו יותר דומיננטי.

"אברהם הוא איש נבון מאוד, פועל בצורה מאוד אחראית וזהירה תוך מתן גיבוי לדרגים המקצועיים שלו ותוך שמירה על העקרונות שהנחו את המדיניות הכלכלית בשנתיים האחרונות. לפי דעתי הוא תיפקד כהלכה ומתפקד כהלכה. נכון שהיום יש לו קושי מסוים שאני לא יכול להתעלם ממנו ואני מקווה שייחלץ ממנו בקרוב".

- הצעת לשלמה נחמה להיות שר אוצר?

"אני אמרתי ואני חוזר ואומר שאני לא עסקתי במינוי שר אוצר, לא לפני חודש ואני לא עוסק בזה עכשיו, כך שכל הפרסומים בנושא הזה הם חסרי שחר. אני יכול להגיד ששלמה נחמה הוא אדם שאני מכיר היטב ומעריך מאוד. אני חושב שהוא איש רציני שהגיע להישגים מאוד משמעותיים בבנק הפועלים, הוא הוכיח לא רק מיומנות מקצועית אלא גם הבנת תהליכים ברמה הלאומית והוא איש ראוי להרבה דברים".

- אבל לא הצעת לו להיות שר אוצר בממשלתך.

"זה בכלל לא עמד על הפרק. במקרה יצא שהפגישה האחרונה של שלמה נחמה ושלי התקיימה יום לאחר שהוא הודיע על עזיבת הבנק. זה לחלוטין מקרי כי הפגישה נקבעה כבר שבועיים קודם".

- איזה שלמה נחמה פגשת?

"שלמה נחמה מבוגר, בשל, רציני".

- פגוע?

"לא. אני הופתעתי לראות כמה הוקל לו. אני מכיר את שלמה היטב והרבה שנים, האחריות הזאת של ניהול מערכת כמו בנק הפועלים, זה לא הולך ברגל".

- קינאת בו?

"אם אתם מתכוונים במובן... אז לא, במובן הזה לא קינאתי בו".

פינס בביטחון? זה חתול בשק

- מה אתה אומר על ההתבטאות של עמיר פרץ שאם הוא ינצח בבחירות הפנימיות במפלגת העבודה, הוא ידרוש את תיק האוצר?

"כל ההתבטאויות הללו של עמיר פרץ הן חלק ממערכת בחירות... אז אני לא רוצה".

- נגיד, תיאורטית, שעמיר פרץ ינצח בפריימריז בעבודה.

"אתם חושבים שאחרי שהוא ינצח בפריימריז הוא ימשיך להצהיר אותן הצהרות שהצהיר בפריימריז? שהוא מצהיר היום? אני לא".

- במקביל, ייתכן שאתה הולך לקבל שר ביטחון שיהיה חתול בשק, מאחר שמי שינצח בעבודה יקבל את התיק, אולי זה אהוד ברק, אולי עמי איילון, דני יתום, אופיר פינס.

"אין ספק שאם אופיר פינס ייבחר אז התיאור בהחלט מדויק, זה חתול בשק. אבל אני לא חושב שזה מה שיקרה. מאז ומעולם, עוד מעט 60 שנה לעצמאותנו, מעולם ראש הממשלה לא הכתיב למפלגת הקואליציה מי יהיו השרים שלה בממשלה".

- בוא נדבר על שכר המנהלים במשק. מה אתה חושב על השכר בחברות הציבוריות?

"אני חושב שאנחנו בהחלט, במקומות מסוימים, חצינו איזשהו קו שאי אפשר להגדיר אותו בצורה מדויקת או פורמלית, אבל חצינו קו של חוסר צניעות. אין שום ספק בזה. נוצר מצב, שאני יכול להבין כיצד נוצר.

"התחילו לצמוח פה חברות שהגיעו למימדים של חברות עולמיות, אימצנו סטנדרטים רבים, המנהלים הישראלים טובים בקנה מידה בינלאומי. החיבור של כל אלה יחד יצר אצל מנהלים ציפייה לשכר שמתאים לשכר הבורסה בניו יורק שהם רשומים בה, ולא לסטנדרטים של תל אביב שהם גרים וחיים בה. יש בעיה. אבל לאחרונה ההתערבות של רשות ניירות ערך, וגם של התקשורת יצרה איזשהו חסם, ואני דווקא רואה את זה בחיוב".

- רק שהם ממשיכים למשוך כספים.

"לא, לא כך. איזה בונוסים יקבלו השנה בפועלים, מה שקיבלו לפני שנה? לא. ומה מקבלים בבנק לאומי שהרוויח 3.5 מיליארד שקל בשנה שעברה? 5.6 מיליון שקל לפני מס לגליה ו-4 מיליון לאיתן. זה כמעט כמו בבנק ישראל..."

"סטנלי רצה לעלות לישראל"

- האיום של סטנלי פישר להתפטר בעקבות סכסוך השכר בבנק ישראל ירד מהפרק?

"קודם כל, לא היה אף פעם איום. אנחנו, סטנלי ואני, מכירים ומקורבים למעלה מ-30 שנה. והוא מעולם לא אמר לי דבר כזה. הייתי אצל סנדי וויל לפני כמה שבועות, היום יו"ר אמריטוס של סיטי גרופ.

"סנדי אמר לי על סטנלי פישר: הבחור הזה מטורף, אתה לא יודע כמה הוא הפסיד בזה שהגיע לישראל. אני, כשדיברתי לכבוד סטנלי בדאבוס לפני שנתיים, אמרתי שאני יודע שסטנלי כל חייו ידע בליבו שיהיה יום שיגיע ארצה, שיעלה. כי זה חלום חייו. לימים כשישבנו באחת מהשיחות האינטימיות הוא אמר: ההורים שלי היו כל כך גאים בי. סטנלי בן למשפחה ציונית והוא רצה לעלות. הוא איש מאוד מרשים, מאוד חשוב".

- פחדת שיתפטר? פחדת מההשלכות של זה על הכלכלה?

"אני לא פחדתי שיתפטר, אני לא רציתי להביא אותו למצב שהוא יידחק לפינה, כי אני לא חושב שזה מגיע לו. אני חושב שסטנלי פישר עשה בבנק ישראל מה ששום נגיד לא העז מעולם. עם כל הכבוד, לא יענקלה פרנקל ולא דוד קליין ולא אף אחד. סטנלי חולל רפורמה וקיצץ שם. אז נכון שלדור הישן עדיין יהיו תמורות שהן בלתי סבירות ובלתי מתקבלות על הדעת, ואני לחלוטין חושב שזה מוגזם. אבל צריך להיות ריאלי, מה אפשר להשיג במכה אחת. לחשוב שאת כל העיוות הזה שנמשך חמישים שנה אפשר לתקן בבומבה אחת, כמו שאחדים ציפו? אני חושב שזה היה מוגזם. סטנלי איש בשל ומבוגר ומנוסה והוא ידע מה הגבול, על הגבול הזה הוא התעקש ואני נתתי לו גיבוי".

- אנחנו רוצים לשמוע ממך מילה על דברים קשים שאמר חבר שלך, עורך הדין שרגא בירן, בראיון למוסף "G" של "גלובס". בירן אומר שמדובר ב"ממשלה מטומטמת שלא רואה את הטעויות שלה", ומציע להעביר את נכסי המדינה לשכבות נזקקות ולאזרחים.

"שרגא בירן... הייתי מצפה מאדם במעמדו ויכולותיו שלא יתרום רק עצות אלא יצטרף לכל אלה שתרמו למאבק בעוני, גם באמצעים שצברו במשך השנים. במיוחד הייתי מצפה את זה משרגא בירן שידע ימים של עוני בעצמו".

- היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז התייחס בימים האחרונים לחקירות בעניינך ואמר כי "הטיפול מתעכב בגלל כמות וסוג החשדות".

"מה שבעצם מני אמר זה: מה אתם רוצים ממני, מי שיוזם את הכל זה מבקר המדינה, מה זה שייך לי. אצל מני אין שום דבר".

- חקירת המעורבות שלך לכאורה במכרז לאומי, נמצאת אצלו, בחקירת משטרה.

"בנק לאומי בחקירה וזה הכל. הוא אמר שיש עוד שני נושאים מהמבקר, אז מני בעצם אומר: מה אתם רוצים ממני".

- המבקר מיכה לינדנשטראוס עומד לסיים עוד שני דו"חות ביקורת בעניינך, הדירה ברחוב כרמייה והרשות לעסקים קטנים. אתה באמת, בכל הלב, חושב שלינדנשטראוס מנהל נגדך "מסע צייד אישי"?

"אני רוצה לשאול אתכם שאלה: את כל בעיית העורף בלחימה בצפון גמרו לבדוק שם תוך פחות מחצי שנה, אבל את כרמייה, כמה זמן בודקים? תגידו זה נורמלי?

"מה זה שבאים לכל משרדי הממשלה ולעירייה ולכל מיני מקומות ואומרים: תנו לנו חומר על אולמרט. מה זה, זה נורמלי? ומה זה שהוא מדליף חומר באמצע חקירה, כל הזמן? מה זה הדבר הזה, באיזה מקום זה היה? אין לי שום הסבר להתנהגות שלו, אין לי. ממש אין לי".

- שר המשפטים דניאל פרידמן, בתנופת רפורמה לבחירת שופטים. נשיאת העליון דורית ביניש אמרה בתגובה ש"אין בזה היגיון" והיועץ המשפטי לממשלה אומר "איני שותף לכל דעותיו".

"קודם כל, עם כל הכבוד למני מזוז, אכן יועץ משפטי זה תפקיד מאוד חשוב, אבל הוא פקיד. לא מצופה ממנו להשמיע דעותיו בנושאים שדני פרידמן עוסק בהם. מני הוא יועץ שעושה דברים מאוד חשובים, הוא יועץ שאני מאוד מעריך וגם מאוד מחבב באופן אישי, אבל הוא כפוף לדני פרידמן ולא להפך. אז קודם כל נשים את הדברים במקום הנכון שלהם".

- ולענין פרידמן והרפורמה?

"כל המסע שמנסים לנהל נגד דני פרידמן מעצבן אותי מאוד. הרי יכולתי לעשות מינוי פולטי. אומרים שמשרד המשפטים זה דבר חשוב מאוד מאוד, לקחתי אדם בלתי מפלגתי, בלתי פוליטי, מהאקדמאים החשובים ביותר בעולם בתחום המשפט, אדם שזכה לתהילת עולם, וכולם יודעים את זה, ושמתי אותו שר משפטים. מה קרה? הוא אויב החוק? אויב שלטון החוק? מה קרה? הוא אדם שיש לו דעות.

"אני אומר לכם חד וחלק: אני אשמור על בית המשפט העליון ואגן עליו יחד עם דני פרידמן, אגן על השופטים ולא אתן שמעמד בית המשפט העליון ייפגע".