מרתון השיחות בין ארה"ב לדרום קוריאה העלה עשן לבן: המדינות סיכמו על הסכם סחר חופשי

השיחות שהחלו בחודש יוני האחרון הגיעו לסיכום לאחר מרתון דיונים בן 8 ימים שנערך בסיאול * חשש בקוריאה כי הייבוא המוזל מארה"ב יפגע בשוק התעסוקה המקומי

משא ומתן בן לפחות 10 חודשים הגיע היום לסיומו עם הגעת ממשלות ארה"ב ודרום קוריאה להסכמה על הסכם סחר חופשי בניהן. פרטי ההסכם הסופיים טרם סופקו אולם הצדדים מסרו כי הם יפורטו בקרוב.

ההסכם, הדרוש עדיין את אישור שתי הממשלות, הינו הגדול ביותר עבור ארה"ב מאז חתימת הסכם אזור הסחר החופשי בצפון אמריקה (נחתם ב-1992 ואושרר ב-1993). עבור דרום קוריאה זהו הסכם הסחר הגדול ביותר אי פעם.

כבר עם תחילת המשא ומתן בין שתי המדינות בחודש יוני, 2006, היה ברור כי שני הצדדים נחושים להגיע להסכם, כל מדינה מצרכיה היא וזאת על מנת לקדם את כלכלתה. היקף הסחר השנתי בין שתי המדינות מוערך בכ-75 מיליארד דולר.

אך גם כך היו מספר נושאים שנותרו במחלוקת, והם נפתרו רק לאחר מרתון שיחות אחרון שהתקיים בבירת דרום קוריאה, סיאול, שם נועדו שרי התעשייה והמסחר של שתי המדינות וצוותיהם. מרתון השיחות ערך 8 ימים ועל פי דיווחים חלק מהדיונים נמשכו עמוק אל תוך הלילה.

למרבה הפלא הלחץ לסיום המו"מ היה דווקא מצידה של ארה"ב שנשיאה, ג'ורג' בוש, היה צריך להביא את ההסכם לאישור הקונגרס עד תחילת אפריל בשל עיניינים חוקתיים פנימיים במדינה. דווקא מצידה של דרום קוריאה הושמעה במקביל גם ביקרות על ההסכם שעשוי להוריד את מחירי ייבוא הסחורות מארה"ב ולפגוע בשל כך בשוק העבודה המקומי.