מינהל המקרקעין יתבע עשרות קבלנים שלא רשמו בתים משותפים בטאבו

מינהל מקרקעי ישראל החליט לצאת במבצע אכיפה נגד הקבלנים שלא הסדירו את זכויותיהם של הרוכשים

מינהל מקרקעי ישראל החליט לאחרונה לצאת במבצע רחב-היקף, במסגרתו יוגשו תביעות רבות נגד קבלנים שהתחייבו לרשום בתים משותפים בלשכת רישום המקרקעין (טאבו), ולהסדיר את זכויותיהם של הרוכשים, אולם לא עמדו בהתחייבויותיהם במשך שנים רבות. הקבלנים, לטענת המינהל, התעלמו במשך שנים רבות מהתראות חוזות ונשנות מצד המינהל, וכעת החליטו במינהל לעבור למגרש המשפטי.

באמצעות משרד עוה"ד אילן שרקון, מבקש המינהל מבית המשפט להצהיר כי על הקבלנים לקיים את כל חובותיהם על-פי חוזה הפיתוח, וכי עליהם להשלים בתוך תקופה סבירה את רישום הבניינים אותם בנו על קרקעות של המדינה, כבתים משותפים, וכן את רישום הדירות בבניינים כיחידות נפרדות בבית המשותף.

המינהל טוען בתביעות שהגיש, כי קיבל פניות חוזרות ונשנות מדיירים שרכשו יחידות דיור מקבלנים, המבקשים לברר מדוע לא נרשמות בטאבו זכויותיהם בדירות שרכשו.

מבצע אכיפת הרישום והגשת התביעות החל לאחרונה ועד כה כבר הוגשו תביעות לבית המשפט המחוזי בת"א, בין היתר נגד חברת "אנג'ל ג'נרל דיבולפרס" בגין אי-רישום בשלושה פרויקטים בפתח תקווה; נגד חברת ש.י. קבלנים בגין אי-רישום ביישוב אלעד; ונגד חברת "מפעלי לוקי לבנייה" בגין אי-רישום ביישוב מתן.

במינהל אומרים כי עשרות תביעות נוספות יוגשו בשבועות הקרובים נגד קבלנים בכל רחבי הארץ, חלקן נגד קבלנים וחברות מוכרים.

עוה"ד אילן שרקון ותמיר הרוש ממשרדו, המייצגים את המינהל, מסבירים כי מבצע רישום הבתים המשותפים נעשה ע"י המינהל כשירות לציבור הרחב, שזכויותיו נפגעות בשל רשלנות של קבלנים וחוסר אכפתיות. "למינהל, כמוסד ציבורי, כבעל זכויות בנכס וכצד לחוזה הפיתוח, יש אינטרס לגיטימי-ציבורי לפעול לאכיפת התחייבויות הקבלנים", אמר עו"ד שרקון.

מנתוני המינהל עולה כי בשנת 1997 הגישה ועדת דליצקי דו"ח לממשלה על מצב רישום הזכויות של יחידות הדיור (יח"ד) בארץ. נכון לשנה זו, היו בישראל כ-1.8 מיליון יח"ד, מחציתן לא היו רשומות וכ-550 אלף נבנו על קרקעות המדינה. כמי שאמון על ניהול קרקעות המדינה וכמי שחתם על חוזה פיתוח עם קבלנים, הכין המינהל תוכנית חומש במטרה לצמצם את כמות יח"ד הבלתי רשומות, ועל-מנת להסדיר את הזכויות ברישום היח"ד שנרכשו ע"י הציבור הרחב.

נכון לראשית 2004 הצטמצם מספר היח"ד הלא רשומות לכדי כ-400 אלף. לפי נתוני המינהל בימים אלו עומד מספר היחידות הלא רשומות על כ-300 אלף בלבד.