ההסבר של הירשזון לתנועות החריגות בחשבונו: הדודה ממילאנו הזרימה כסף לעזרה בגידול הילדים

(עדכון) - מקורות במשטרה: הירשזון לא הצליח לשכנע את החוקרים שמיליוני השקלים שהופקדו בחשבונו - הושגו בדרך חוקית * יחליט אחרי החג אם ומתי לפרוש * המחליפים הפוטנציאליים לשר האוצר: רוני בר-און, חיים רמון ושלמה נחמה

שר האוצר, אברהם הירשזון, נחקר אתמול (ה') בפעם השלישית ביחידה הארצית לחקירת פשעים כלכליים בלוד. החקירה נמשכה 8 שעות. הירשזון יזומן ככל הנראה שוב לחקירה אחרי החג.

חקירתו של שר האוצר התמקדה בתנועות החריגות שנמצאו בחשבונו. לטענת השר חלק מהכסף הועבר לחשבונו על ידי עדה, אחותה בת ה-74 של אשתו המנוחה אשר מתגוררת במילאנו (איטליה).

הירשזון טען כי עדה ירשה את הכסף מאח של בעלה שנפטר.

כאשר נשאל מדוע נזקק לכספים, אמר שר האוצר שעם מות אשתו נחלצו קרובי משפחתו לעזרתו לגידול ילדיו.

גורמים בקדימה אמרו אתמול, כי חקירת שר האוצר היא "מבוכה גדולה למפלגה", וכי מצופה ממנו לפרוש.

לדברי הגורמים, "הנזק שהירשזון גורם למשק ולמפלגה לא מצדיק את הישארותו בתפקיד. הוא צריך לנהוג כפי שנהג יעקב נאמן לאחר שמונה בזמנו לשר האוצר, אם המשק באמת חשוב לו".

מקורבי השר אומרים כי מצב רוחו "קשה מאד" הם מתארים אותו כאדם רגיש שלוקח ללב ונכון לעכשיו "אינו מראה סימנים של שרידות".

הירשזון נחקר בחשד שמעל בכספי הסתדרות העובדים הלאומית ועמותת ניל"י. הוא חשוד בגניבה, בקבלת דבר במרמה, במרמה והפרת אמונים וברישום כוזב במסמכי תאגיד, בתקופה שבה כיהן כיו"ר ההסתדרות הלאומית.

הירשזון הגיע למשרדי היחידה אתמול (ה') ב-9:00 בבוקר ברכב השרד שלו, מלווה בנהגו ובמאבטח. יצוין, כי שתי החקירות הקודמות של הירשזון ארכו שמונה שעות. לדברי מקורות במשטרה, עד כה לא הצליח הירשזון לשכנע את החוקרים, כי סכומי הכסף הגדולים שהופקדו בחשבונו, הושגו בדרך חוקית.

חקירת הירשזון, שהיתה אמורה להתקיים רק אחרי פסח, אך הוקדמה, התמקדה בהפקדות הכספיות החריגות, בהיקף של מיליוני שקלים, שהתגלו בחשבונו בסניף של בנק הפועלים בתל אביב.

על-פי הממצאים שבידי המשטרה, בעבר הופקדו בחשבונו של הירשזון כמיליון שקל, בעשרות הפקדות שונות. חלק מהכסף הופקד על ידי בנו עופר, שבכלל היה שרוי בקשיים כלכליים, ולא ברור כיצד היה יכול לתמוך כספית באביו.

המשטרה חושדת, כי מקור חלק מהכסף הוא במעילות, בהיקף כולל של 10 מיליון שקל. החקירה מתמקדת במעשי מרמה והונאה בניל"י, בקרן וולקר, בעמותת מצעד החיים ובגופים נוספים שקשורים להסתדרות הלאומית.

"הירשזון לא יפרוש ביוזמתו"

מקורביו של שר האוצר, אברהם הירשזון, העריכו אתמול (ה'), כי הירשזון לא יפרוש מתפקידו ביוזמתו, אלא אם כן ימליץ היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, להגיש נגדו כתב אישום, או שראש הממשלה, אהוד אולמרט, יבקש ממנו להתפטר.

עם זאת, מקורבי אולמרט מעריכים, כי ראש הממשלה לא יבקש ממקורבו לפרוש, ויותיר את ההחלטה בידי הירשזון.

גורמים נוספים בממשלה אומרים כי "מישהו צריך לכוון את המשק, המנגנונים מתחילים להתפרק. המזל הוא שבתקופת החגים הפעילות הכלכלית נמוכה. הירשזון צריך להרגיש שאינו יכול לתפקד וכי החקירה פוגעת בתפקודו", אמרו גורמים בקדימה.

לעומת זאת, אמרו גורמים בממשלה, כי "מכיוון שאין אפשרות לדעת מה עולה בחקירה, אין למהר להסיק מסקנות ולקרוא להירשזון להתפטר. עדיין מדובר בחשדות שלא הובררו".

המועמד המוביל לאוצר: רמון

אם יחליט ח"כ חיים רמון לחזור לממשלה, הוא צפוי לשמש כשר אוצר. כך מעריכים גורמים בממשלה. רמון הוא המועמד המועדף כרגע על ראש הממשלה, אהוד אולמרט, לתיק האוצר, אם ייאלץ שר האוצר, אברהם הירשזון, לפרוש מתפקידו.

מקורבי ראש הממשלה מאשרים, כי אם הירשזון יתפטר "רמון הוא מועמד ראוי ומתאים להחליפו". לדברי גורם בממשלה, "חיים מבין בכלכלה, בפוליטיקה, הוא חכם ויהיה שר אוצר מצוין". אולמרט ורמון ייפגשו, ככל הנראה, בשבוע הבא, לדון באפשרות חזרתו של רמון לממשלה.

באחרונה עלה גם שמו של שר הפנים, רוני בר און, כמועמד לתיק האוצר. גם שמו של שר הבינוי והשיכון, מאיר שטרית, הוזכר כמועמד לתיק האוצר. למרות ששטרית נחשב לאופוזיציונר בממשלת אולמרט, חלה באחרונה התקרבות בין השניים.

עוד אפשרות שנשקלת היא מינוי שר אוצר חיצוני, שלא מתוך המערכת הפוליטית. באחרונה הוזכר שמו של שלמה נחמה, יו"ר בנק הפועלים הפורש, כמועמד החיצוני המועדף. על-פי ההערכות, נחמה ידחה את ההצעה, שכן הדבר ימנע ממנו לפעול כמשקיע פרטי בהונו, הנאמד ב-150 מיליון דולר, ויהיה עליו להעבירו לנאמנות.

קיימות גם הערכות, כי אם הירשזון יתפטר, יעדיף אולמרט להחזיק אצלו את תיק האוצר, עד שיתבררו תוצאות הפריימריז במפלגת העבודה, שיתקיימו ב-28 במאי. אז יפתח אולמרט את ההסכמים הקואליציוניים, ויערוך סבב תיקים מחודש, בהתאם לתוצאות הפריימריז.

לשכת ראש הממשלה מסרה בתגובה, כי "תיק האוצר מאויש, וראש הממשלה אינו עוסק בהחלפתו של שר האוצר".