החלום הישראלי משתנה עם הגיל

מדובר בשאלה כמעט נצחית: פנטהאוז או וילה, איזה מבין שני המוצרים הנדל"נים האטרקטיביים מגשים את החלום הישראלי? בדיקה שערכה לשכת שמאי המקרקעין מגלה, כי התשובה תלויה בעיקר את מי שואלים, וכי לכל אחד מהמוצרים הנ"ל יש "קהל שבוי" של חולמים.

אם שואלים זוג צעיר או משפרי דיור בני 30-40, התשובה בכ-70% מהמקרים תהיה לטובת הבית הפרטי עם הגינה. לעומת זאת, 70% מבני ה-50 פלוס מעדיפים דווקא את הפנטהאוז. לדברי רן וירניק, יו"ר לשכת השמאים, "הישראלי רואה את חלום הבית הפרטי כחלק בלתי נפרד מהצילום המשפחתי שלו, הכולל כמה זאטוטים טובלים בבריכה מתנפחת ביום שמש קיצי, כשלצידם מכשכש כלבם הנאמן". ככל שהשנים נוקפות, מסתבר, השיקול הפרקטי גובר, היכולת והרצון לטפל בגינה יורדים, כך שהתופעה של מעבר מהבית הפרטי אל הפנטהאוז המבהיק הולכת וגדלה.

ומה לגבי המחיר? מתברר, אומר וירניק, שאם נשווה בעיר לווין אופיינית, נניח הוד השרון או נס ציונה, בית פרטי דו משפחתי ממוצע על שליש דונם אדמה, מול פנטהאוז בודד על הגג עם מרפסת בת 80-100 מ"ר, הפנטהאוז יהיה שווה ב-10%-20% יותר (500-550 אלף דולר לדירה על הגג, לעומת 420-480 אלף דולר עבור בית), זאת בעיקר בשל נדירותו לעומת הקוטג' האופייני. לעומת זאת, בית פרטי בודד על חצי דונם ומעלה יקבל מחיר המשתווה ואף עולה על זה של הפנטהאוז. שוב, עניין של נדירות המוצר ושל ביקוש והיצע.