"ישראל מייבאת 72 אלף טון בשר בקר קפוא בשנה"

את יום העצמאות מאפיינים - לא פחות מדגלים ומבמות בידור - המנגלים המעשנים. הצרכן הישראלי מעדיף עוף על כל סוג בשר אחר, וצורך 44 קילו בשנה. צריכת בשר בקר נמוכה יותר, ועומדת על 14.6 קילו בשנה. אפרי רייקין, סמנכ"ל מועצת הבקר, מציין כי צריכת בשר הבקר עולה באופן משמעותי לקראת יום העצמאות: "ניכרת עלייה של 15-20 אחוזים בצריכת הבשר. הביקוש מתחיל לקראת פסח, מגיע לשיא ביום העצמאות, וממשיך עד ל"ג בעומר. הנתחים הפופולריים החג הם כמובן כאלה המתאימים לצלייה, בעיקר ורד הצלע, פילה וסינטה".

" נראה שכולם מנפנפים בחג.

"הישראלים אינם צרכנים גדולים של בשר בכלל, ובשר בקר בפרט. ב-2006 צרך האמריקני 42 קילו והצרכן האוסטרלי הסתפק ב-37 קילו. השיאנים הם הארגנטינאים, שצרכו 58 קילו בשר בקר בשנה. הצרכן הישראלי צרך ב-2006 14.6 קילו בשר בקר לנפש. למרות זאת, ניכרת עלייה בצריכה. בשנת 2005, למשל, רכש הצרכן הישראלי 13 קילו בלבד. את בשר הבקר ניתן לחלק לשניים: בשר טרי ובשר קפוא, כשהאחרון מהווה 60% מהצריכה".

" מדוע הבשר הטרי לא נהנה מפופולריות גדולה יותר?

"אחת הסיבות המרכזיות היא המחיר. בשר בקר קפוא זול יותר מבשר טרי. צלעות טריות עולות ב-180% יותר מצלעות קפואות, ולפני כעשור היה מדובר בפער של 250%. השינויים נובעים מעלייה במחירי הבשר הקפוא העולמי, מעלייה בביקושים ומירידה ביצור. הירידה בייצור נובעת מכך שהעדר העולמי ספג מכות קשות בדמות מחלת הפרה המשוגעת ומחלת הפה והטלפיים. עלייה אפשרית בצריכת הבשר נגזרת מהמחיר, והמחירים מושפעים במידה רבה ממחיר המזון לבקר. מכיוון שרוב המזון מיובא, אין לנו שליטה על מחירו, ולכן לא ניתן להפחית את עלות הבשר עצמו. למרות זאת אני מקווה ומאמין שנוכל להגדיל את נתח הבשר הטרי של הצרכן הישראלי".

" ייתכן שהנתח קטן מכיוון שהצרכן מעדיף סוגי בשר אחרים מסיבה בריאותית.

"יש בעיה במודעות הצרכן לערכים התזונתיים של הבשר האדום. קיימים מיתוסים רבים בנוגע לבקר, מיתוסים שאינם מוכחים מדעית. חלק מתפקידנו במועצת הבקר כרוך בלימוד הצרכן אודות בשר הבקר שמכיל, בין היתר, ויטמינים ומינרלים חשובים, וחלקים רבים ממנו אינם שמנים ואינם מכילים כולסטרול רב. כבר היום ניכר שינוי בצרכן הבשר הישראלי. לפני חמש שנים, המודעות הייתה נמוכה הרבה יותר. היום הצרכן יודע באיזה נתח הוא מעוניין, באיזה אופן יש לחתוך אותו ולאיזה ייעוד הוא מתאים. הצרכן מכיר טוב יותר את הבשר ומבדיל בין בשר טרי לקפוא".

" לפעמים האבחנה לא ברורה באטליז עצמו.

"במועצת הבקר מנסים להסדיר את התחום, ועורכים פעילות מול הקצבים, שחותמים על 'אמנת בשר בקר טרי'. האמנה נועדה להביא לידיעת הצרכנים את חשיבות צריכת בשר הבקר הטרי, ולסמן את הבשר הטרי וסוגי הבשר האחרים. כיום יש בשר מופשר, מיושן ומצונן - הגדרות שמבלבלות את הצרכן. עד היום חתמו על האמנה עשרות אטליזים פרטיים".

" מהן המגמות בשוק הבשר העולמי?

"יש עליות בביקוש לבשר בכל העולם. סין, למשל, היא יצואנית בשר, אך התכנון הרב שנתי שלה מציין כי בתוך שבע שנים, תהפוך ליבואנית. זו מגמה עולמית. בין היבואניות הגדולות בעולם ניתן למנות את יפן, שמייבאת 721 אלף טון בשנה, ורוסיה - עם 675 אלף טון. בישראל עומד הייבוא על 72 אלף טון בשר בקר קפוא בשנה. ישראל מייבאת גם עגלים. ב-2006 יובאו 120 אלף ראש, רובם מאוסטרליה. יצואניות הבשר הגדולות הן ארה"ב עם 11 אלף טון לשנה, ברזיל שמייצאת 8,400 טון בשנה, וקנדה שמייצאת 1,530 טון בשר בקר קפוא. בישראל אנו עדיין רחוקים מהצריכה העולמית, יש לנו לאן לשאוף". "