גלנקור קשורה לשני בתי הזיקוק: היתר השליטה בבז"ן חיפה עלול להתעכב

רשות ההגבלים בודקת את היחסים * גלנקור משוויץ שותפה בבז"ן חיפה ומספקת נפט לבז"ן אשדוד

הרשות להגבלים עיסקיים החלה באחרונה בבדיקת המעורבות של ענקית הנפט השוויצרית גלנקור בשני בתי הזיקוק, בחיפה ובאשדוד. כך נודע ל"גלובס".

גלנקור השוויצרית שותפה כיום יחד עם קבוצת המפעלים הפטרוכימיים שבשליטת דיוויד פדרמן ויעקב גוטשטיין, בגרעין השליטה בבית הזיקוק בחיפה.

במקביל, משמשת גלנקור גם כספקית המרכזית של נפט גולמי לבית הזיקוק באשדוד שבשליטת פז שבבעלות צדיק בינו, מתקן שאמור להיות המתחרה העיקרי לבית הזיקוק בחיפה.

על-פי ההערכות במשק הדלק בדיקת הרשות צפויה לעכב את מתן היתר השליטה בבית הזיקוק בחיפה לקבוצת הפטרוכימיים, עקב בדיקת הרשות ובדיקות נוספות של גורמי הביטחון. ההיתר צריך להיות בפועל עד סוף אפריל.

בית הזיקוק בחיפה נרכש לפני חודשיים לפי 1.57 מיליארד דולר ע"י קבוצה בראשות החברה לישראל של סמי ועידן עופר (80%) יחד עם המפעלים הפטרוכימיים-גלנקור (20%). למפעלים הפטרוכימיים יש אופציה להגדלת אחזקותיהם ל-45% בקבוצה.

קבוצת החברה לישראל-פטרוכימיים מחזיקה כיום ב-53.5% ממניות בית הזיקוק בחיפה. גלנקור מחזיקה כיום בעקיפין ב-2.5% מהמניות עם אופציה להגדלת חלקה ליותר מ-5%.

גורמים במשק הדלק מעריכים, כי העובדה שגנקור פועלת בשני בתי הזיקוק עלולה להביא לשיתוף פעולה ביניהם.

רשות ההגבלים, בראשות רונית קן, מסרה בתגובה, כי הרשות בודקת את העניין, אך אינה יודעת מתי תסתיים הבדיקה. ברשות ציינו, כי "לא ידוע לנו על שינוי בהחזקות של גלנקור בבז"ן חיפה. על פניו אנו לא רואים בעיה תחרותית במצב שבו גלנקור תחזיק לא יותר מ-5% בבית הזיקוק בחיפה, בתנאי שההתקשרות עם פז תהיה קצרת טווח".

רשות החברות מסרה כי קבלת האישור מקן הוא תנאי נוסף למסירת השליטה בבז"ן. קבוצת פטרוכימיים לא מסרה תגובה, אך מקורבים לקבוצה צפו כי יידרש זמן רב לקבלת היתר השליטה.

במקביל, קן אישרה את המיזוג בין דלק קפיטל, חברה פרטית מקבוצת דלק בשליטת יצחק תשובה, לחברת ברק קפיטל, בשליטת אייל בקשי. בעסקה, הוענקה לדלק קפיטל אופציה לרכוש 49.9% מהונה המונפק והנפרע של ברק קפיטל.