לפני שלושה שבועות בדיוק, בשעה 18:00, סיים ערוץ הספורט את הספירה לאחור ובאותו רגע הכפיל את עצמו. לספורט 5 וספורט 5, נוספו 5 LIVE וערוץ GOLD 5.
החגיגה הגדולה נמשכה קצת פחות מ-12 שעות. הערוץ כמובן המשיך לשדר לפי התוכנית שהבטיח, אבל מאותו רגע נכתבו הרים של מילים על ערוצי הספורט החדשים, על העלייה של צ'רלטון לאוויר. "מי צריך את זה בכלל", אמרו "מה יקרה לכיס של הצופה", תהו. כמעט שלא עבר יום שלא נזרקה תביעה לאוויר. כולם תבעו את כולם ומלחמת העולם השלישית החלה.
לשיאה הגיעה המלחמה אתמול, כשלקוחות HOT לא יכלו לראות את המשחק בין מכבי חיפה לבית"ר ירושלים בגביע ששודר בספורט 5 LIVE רק ללקוחות yes, מאחר שערוץ הספורט ו-HOT עדיין לא הגיעו להסדר ביניהם. כל זה אחרי שצ'רלטון פתחו שידורים בחינם רק ללקוחות HOT, ולפני שבועיים שידרו בחינם רק ללקוחות HOT את משחק הכדורסל בין הפועל ירושלים למכבי ת"א.
אתמול בערב שוב הוזעקו עורכי הדין של ערוץ הספורט, כאשר סמנכ"ל השיווק של HOT, יוסי לובטון, התראיין לרדיו 103 FM וטען שמי שהכשיל את ההסכם היה ערוץ הספורט. מאוחר יותר עלה אחד מאתרי האינטרנט עם פרסום בו לובטון מצוטט, כי העניין נפל מאחר שערוץ הספורט היתנה בפני HOT את ההתחברות לערוצים החדשים בכך שהציע שהערוצים החדשים יימכרו בחבילה אחת עם ספורט 5 כלומר, מי שרוצה מהיום לקבל את ספורט 5, חייב לקבל אותו עם הערוצים החדשים במחיר של 50 שקלים.
בראיון ל"גלובס" מנסה אבי בר, מנכ"ל ערוץ הספורט, להסביר מי לא רוצה את העסקה, ומדוע נמצא הערוץ עשרה ימים לפני הרגע בו הציבור צריך להתחיל לשלם עבור הערוצים החדשים, כשהוא עדיין בתוך מערבולות בירוקרטיות.
- אז מי לא רוצה - אתם או HOT?
"אין ספק שלנו, ערוץ הספורט, יש אינטרס ברור שהערוצים ישדרו לכמה שיותר אנשים. הרי ברור שזה פוגע בנו אם הלקוחות של HOT לא מתחברים, כי כך יש לנו פוטנציאל לפחות מנויים. הרצון הכי גדול שלי הוא שכל תוכן של ערוץ הספורט יגיע לכמה שיותר אנשים במדינת ישראל. למה פתחנו אתר אינטרנט מפואר, ערוץ בסלולר ורדיו? כי אנחנו רוצים להגיע בכל הפלטפורמות לכמה שיותר אנשים, אז ברור מאליו שאנחנו רוצים להיות גם ב-HOT".
- אז מה קורה עכשיו?
"נודע לי על ההתבטאויות של לובטון, כנציגה של HOT, והייתי בהלם מהניסיון המחפיר להשחיר את פניו של ערוץ הספורט, תוך שימוש בתיאוריות זדוניות שלא היו ולא נבראו על העלאת מחירים וזליגת תכנים צפויה. תמוה שדווקא לובטון שהביא ביחד עם צ'רלטון את המונדיאל לעם ישראל ב-300 שקל וגובה 50 שקל לחודש עבור כדורגל ישראלי בשבת, פתאום יוצא להגנה לכאורה על לקוחותיו. מישהו כאן משקר, וזה לא אנחנו.
"כרגע יש ויכוח בין ערוץ הספורט לבין HOT על מתכונת הערוצים החדשים. דווקא הכסף הוא לא הבעיה כאן מבחינתה של HOT, כי אין לה סיכון בעסקה המוצעת. ההצעה שלנו אליהם היתה בדיוק כמו זו שהוצעה לyes - 29.90 שקלים עבור שני הערוצים, עם חלוקה שווה בהכנסות. כלומר, 15 שקל להוט, 15 שקלים לנו. yes קיבלו את ההצעה הזאת, וזה בדיוק גם מה שהצענו ל-HOT. HOT סרבו מטעמים השמורים עימם, וזה בזמן שעם צ'רלטון הם הסכימו ללכת על עסקה הזויה של חלוקת הכנסות של 80%-20% לרעתם, בסכום כולל של 50 שקל. כלומר, 40 שקלים הולכים לצ'רלטון ורק 10 שקלים לHOT. מכאן ברור שלא השיקול הכלכלי הוא זה שמניע את HOT בהחלטותיה. אז מה השיקול של HOT שלא לשדר אותנו? רק לאלוהים פיתרונים".
- איך אתה מסביר את זה?
"בואו נעזוב את זה. יש דברים שאפילו הנייר לא סובל".
אגב, ל"גלובס" נודע כי ערוץ הספורט מתכוון להגיש תביעת לשון הרע בעקבות דבריו של לובטון.
- בחודש האחרון הרבה אנשים קמו נגדכם. לא הסברתם את המהלך שלכם מספיק טוב. יכול להיות שבעוד שבוע, כשהציבור יצטרך להתחיל לשלם עבור הערוצים, הוא יעניש אתכם - גם על חוסר ההסברה וגם על מה שקרה עם HOT?
"אנחנו סומכים על האינטליגנציה של הציבור, שמבין שערוץ הספורט רוצה לשדר את הערוצים החדשים לכלל המנויים, אולם HOT מסרבת לקחת אותן. בעניין ההסברה - יכול להיות שטעינו. לי פשוט נראה כל כך טריוויאלי שאנחנו נותנים תוספת של שידורי ספורט לציבור. שהציבור מבין שזה אקסטרה. מי שרוצה - קונה. מי שלא רוצה - לא קונה.
"אבל כנראה שהציבור מצולק ממה שקרה עם העלייה של ספורט 5 בעבר, והוא עושה היקש אוטומטי לערוצים החדשים. לא לקחתי בחשבון שצלקות 5 ו-5+ יעלו שוב. כל הסיפור הוא בידיים של הצרכן. אם הערוצים טובים, הצרכן יחליט אם לרכוש אותם. אין כפייה, ואין זליגת תכנים".
- כולם טוענים לזליגת תכנים מערוץ הבסיס ל- 5 ועכשיו זה אחד הטיעונים העיקריים נגדכם.
"זו אמירה פופוליסטית וחצופה. ביום שבו עלו הערוצים החדשים לאוויר, כבר אחרי 12 שעות העלו טור באיזה אתר אינטרנט שכתב 'יש זליגת תכנים מהערוצים החדשים'. איזה זליגת תכנים? 12 שעות אנחנו באוויר ואנשים כבר מקשקשים. פתחנו את הערוצים בסוף השבוע של המשחק ישראל-אנגליה עם מודי בראון באולפן במגרש, עוד לא עשינו כלום וכבר טור על זליגת תכנים. חוץ מזה, מה חושבים - שאנחנו נוציא תכנים החוצה? המנויים של ספורט 5 וספורט 5 פלוס יקרים לי יותר מלכל אחד אחר. למה? כי אם הצופה לא יהיה מרוצה ויחליט להתנתק - בסופו של דבר זה הראש שלי".
"אין מותג חזק מספורט 5"
ההנחה הבסיסית היא שעליית שני הערוצים הנוספים נועדה לייצר לערוץ הספורט פלטפורמה נוספת ליצירת הכנסות. ההסכם הנוכחי עם חברות הכבלים והלוויין מבטיח לערוץ דולר אחד על כל אחד מ-630,000 המנויים שמחוברים לספורט 5. בהשוואה להסכמים החדשים של צ'רלטון למשל, ממציאות רעה מאוד לרעת ערוץ הספורט. מאחר שאת ההסכמים הקיימים בלתי אפשרי היה לפתוח, רק ערוצים חדשים עם הסכמים משופרים היו יכולים לתת לערוץ אופציה כלכלית נוספת.
- ולכן עוד שני ערוצים, כדי לעשות הסכמים טובים יותר על כל מנוי?
"לא רק בגלל הכסף, אלא בגלל שרצינו שתהיה לנו עוד פלטפורמה לשידורי ספורט. שנוכל לממש את כל זכויות השידור שיש לנו ולהציג אותם בכמה שיותר פלטפורמות. אם אני רכשתי תכנים מסוימים, כמו גביע המדינה בכדורגל לטובת העניין, ובנוסף אני רוצה לשדר עוד משחקי כדורסל ועוד משחקים מהליגה האיטלקית והספרדית, וכן עוד מגזינים - אני לא יכול להעמיס אותם על הערוצים הקיימים, גם בגלל שחלק גדול מהדברים קורים במקביל.
"חוץ מזה שאם אני מעמיס הכל על הערוצים הקיימים, אין דרך לתקצב את זה, אני עדיין נשאר עם דולר למנוי. מה שאתם מתארים זה פחות טוב לצרכן, כי אם אנחנו פותחים את ההסכמים הקיימים ומעלים את התמורה, הפלטפורמות לא יממנו את זה מכיסן, ואז זה ישורשר לצרכן. לכן צריך להקים פלטפורמה חדשה, שהצרכן יחליט אם הוא רוצה לראות סיבובים מוקדמים מגביע המדינה, או עוד משחקי NBA ב-4 בבוקר ועוד.
"כדוגמה, עכשיו במקום שני משחקי ליגת אלופות בערב, נוכל לשדר ארבעה משחקים במקביל. שכל אחד יבחר מה טוב לו, וכולם יודעים ויכולים להניח לבד שהמשחקים הגדולים ימצאו את דרכם ישירות לספורט 5 וספורט 5"
- אתם לא חוששים שריבוי ערוצים יגרום לכם לאבד את המיתוג של הערוצים הקיימים, שספורט 5 ייחלש?
"יש מותג יותר חזק היום בספורט מ-5? אין. ספורט 5 הוא ערוץ מדהים. אנחנו עושים לא מעט סקרים ובודקים את עצמנו כל הזמן. מדברים כל הזמן על זכויות שידור וכסף גדול, אבל שלושת המותגים שנתפסים היום כהכי חזקים בעיני הציבור בערוץ הספורט, דווקא אינם תלויים באופן ישיר בזכויות שידור. הראשון זה חדשות הספורט, השני זה אולפן ליגת האלופות. האולפן, כן, לא המשחקים עצמם. והשלישי זה יציע העיתונות.
"כאשר אתה יוצר זהות לערוץ, זה לא רק אם שידרת את המשחק הזה או הזה, אלא הרבה יותר. זה הפולו-אפ לאירועים, הבילד-אפ לקראת המשחק, טאלנטים שמזוהים איתך, מגזינים שמזוהים איתך. מודי בראון ותרבות הספורט שהוא משקף מצד אחד, והביקורתיות והבוטות של שלמה שרף וקופמן מצד שני, ובאמצע כל האינטרוול".
- איך אתם עושים את קפיצת המדרגה מבחינה כלכלית?
"יש שלושה נדבכים בדרך להתקדמות כלכלית. הראשון הוא כמובן להמשיך להתייעל. השני הוא לפתח פעילויות נוספות שיהוו את העתיד כמו אינטרנט וסלולר, כי היכולת על המסך היא מוגבלת. הדרך השלישית היא ליצור עוד פלטפורמות טלוויזיוניות, כמו שעשינו עם הערוצים החדשים".
- כשהלכתם על הערוצים החדשים עשיתם סקרים, בדקתם, אם בכלל הציבור צריך כאן עוד ערוצי ספורט, או שנלחצתם מצ'רלטון?
"המודל נבנה לפי המודל של ESPN. וזה לא משנה אם ESPN משדרים ל-300 מיליון איש, וערוץ הספורט שלנו משדר להרבה פחות אנשים. זה לא משנה את המודל. לא המצאנו את השמיים. כמו של-ESPN יש את ESPN, ESPN2, ESPN ניוז ו-ESPN קלאסיק - אותו דבר אצלנו עם ארבעת הערוצים, כשכמובן התאמנו את התכנים לצופה הישראלי".
- מה היעדים שלכם לערוצים האלו?
"100 אלף מנויים אחרי שנה".
- יש אנטגוניזם בתקופה האחרונה נגדכם ערוץ הספורט.
"זה לא אנטגוניזם. כל כך מצפים מאיתנו למצוינות, ואנחנו מותג כל כך חזק, שכל סטייה מהסטנדרטים הגבוהים שהצבנו הופכת לטרגדיה. אם לא אוהבים אותך, ולא אכפת ממך - אז אנשים הופכים להיות אפאתיים כלפיך. אני יכול להניח שאתם אפאתיים לזה שצ'רלטון יפתחו אולפן במשחקים בשבת. לא באמת אכפת לכם אם הם יפתחו אולפן. יהיה רע מאוד אם אנחנו נגיע למצב שהציבור אפאתי אלינו. הרגלנו אל הציבור למצוינות, כך שכל מה שחורג במעט מהנורמה, מיד כולם רוטנים".
- איך אתם נלחמים נגד צ'רלטון?
"הכי חשוב לי זה להסתכל קודם כל אצלנו בבית איך לעשות ערוצים יותר טובים, אינטרנט יותר טוב וכדומה. מעניין אותי לשפר אצלנו בבית, ורק אחרי זה להסתכל מה קורה בצ'רלטון. בכל מקרה אני מאחל להם המון הצלחה, כי הם יזדקקו לה".
תגובת HOT: "המהלך נועד להכניס את ספורט 5 לחבילת הערוצים החדשים"
יוסי לבטון, סמנכ"ל השיווק של HOT, מגיב לדבריו של אבי בר: "HOT לא מוכנה לתת את ידה למצב שבו האוהדים ישלמו עוד עשרות שקלים בחודש עבור תכני הספורט. ברור לגמרי שמטרת המהלך שאותו מובילים ערוץ הספורט ו-yes הינה לייקר את העלות החודשית של התכנים עבור אוהדי הספורט בישראל.
"בשום שלב של המשא ומתן עם ערוץ הספורט לא היו מחלוקות כלכליות על חלוקת ההכנסות בין HOT לערוץ הספורט, וכל העניין הוא רצון של HOT למנוע את הסיטואציה המסוכנת שבה יזלגו תכנים מערוץ 5 ו- 5 לעבר הערוצים החדשים שהם בתשלום". לובטון טוען כי בידי HOT מסמך שהעביר ערוץ הספורט ל-yes ובו נכתב במפורש כי המטרה הסופית של המהלך היא לכלול גם את ערוץ ספורט 5 בתוך חבילת הערוצים החדשים ולגבות תמורתם 50 שקלים בחודש".
לובטון מוסיף: "אני מקווה שההתאחדות לכדורגל ומועצת הכבלים והלוויין ימנעו סיטואציה שבה קרוב ל-950,000 לקוחות HOT לא יוכלו ליהנות מאירועי ספורט חשובים, כפי שקרה אתמול עם משחק הגביע".