שושנת הרוחות בבית הישראלי

מה עדיף - דירה "צפונית", "דרומית", "מערבית" או "מזרחית"? בדיקת לשכת שמאי המקרקעין מלמדת, שלישראלים ישנן העדפות שונות מבחינת כיווני האוויר של דירתם. בפועל, מתברר, העדפות אלה אינן עומדות תמיד במבחן "הצלחתה" או "אי הצלחתה" של הדירה.

רן וירניק, יו"ר הלשכה, אומר כי באזור שפלת החוף, למשל, קיימת העדפה לכיוון דרום-מערב. הדרום, משום שהוא נחשב לחמים ומואר יותר, והמערב, משום שהוא נהנה מבריזה קרירה ומשקיעת שמש לפאתי הים. הירושלמים, לעומת זאת, מעדיפים דווקא את כיוון דרום-מזרח, הנחשב לחם יחסית בקור הירושלמי, ומוגן יותר בפני הרוחות העזות המגיעות מכיוון מערב.

בפועל, מדגיש וירניק, דווקא צד צפון-מערב, שאיננו בהרבה מקרים צד מועדף, מוכיח את עצמו ככיוון הנהנה מאור רך ונעים משך מרבית שעות היום, ומקל קמעא את חום הקיץ המתיש. לדבריו, צריך לקחת בחשבון בין היתר צרכים שונים של המשפחה, כמו היכן למקם את הסלון? היכן את חדרי הילדים, המטבח וחדר העבודה ועוד.

מעבר לכך, נתוני לשכת שמאי המקרקעין אינם מצביעים על רמות מחירים גבוהות יותר של צד זה או אחר, והחלוקה הינה מאוזנת למדי. "לכן אסור לקבוע מראש מסמרות ולהחליט על סמך אינטואיציה או על סמך הדוד שכביכול מבין מה יהיו כיווני הדירה. עדיף להתייעץ קודם הרכישה עם שמאי ואדריכל, להצליב את הנתונים עם צרכי המשפחה, ורק אז להחליט לאילו כיוונים תפנה דירת החלומות".