נוסיף עוד קיסם למדורה?

"מדורת השבט", ג' 22:00, ערוץ 2, "בלוז לחופש הגדול", ג' 19:30, ערוץ הקולנוע הישראלי

ימי המעבר בין עונה טלוויזיונית אחת לבין הבאה אחריה, מביאים עמם, בדרך-כלל, מרתונים של שידורים חוזרים, אבל לעיתים גם כמה פנינים. אחת מהן, "מדורת השבט", תשודר הערב בערוץ 2. זו הקרנת בכורה טלוויזיונית לסרטו עטור הפרסים של יוסף סידר, ויטוריו דה-סיקה של הציבור הדתי-לאומי, ומי שהצליח להחמיץ אותו בקולנוע, טוב יעשה אם יפנה לו הערב שעתיים. הסרט "מדורת השבט" מגולל את סיפורה של משפחה חדשה שמבקשת להתקבל לגרעין המייסד של התנחלות חדשה.

עבור הצופה החילוני, הרחוק מההוויה המתוארת בסרט, מדובר בהצצה מרגשת אל תוך עולם לא מוכר, לפחות למי שרגיל לראות את מרבית הציבור הזה דרך הפריזמה הפוליטית ובמהדורות חדשות מחמיאות יותר או פחות.

אלא שכמו בכל מסע, גם כאן יש אופציה למסלול מיוחד למתקדמים: מי שרוצה להלך על קו השבר שחוצה כבר כמה עשורים את החברה הישראלית, מוזמן לפתוח את הערב ממש עוד מעט, עם "בלוז לחופש הגדול". סרטו של רנן שור משנת 1987, גילה לעולם שני שחקנים ישראלים צעירים שהפכו, כל אחד בתחומו, לאייקונים: יואב צפיר ושחר סגל. בסרט, שמספר את סיפורה של חבורת שמיניסטים מ"הצפון הישן" של תל-אביב, על רקע מלחמת ההתשה, מנשבות מסביב רוחות הסיקסטיז עמוסות המחאה וכבר מסתמנים הסדקים הברורים באמון שבין העם לבין הנהגתו.

הסרט הזה, שנחשב להצלחה כבר עם צאתו, רק הלך והשתבח בפרספקטיבה היסטורית.

עתה רק נותר לגלות האם ברוח קריאתו המפורשת של ערוץ 2, יגיעו גם אנשי הבלוז והחופש הגדול וגם אלה שמוסיפים עוד קיסם למדורת השבט, לעצרת שתתקיים בכיכר רבין.