בג"ץ דחה את העתירה שקראה לאולמרט להתפטר מיידית בעקבות דו"ח וינוגרד

(עדכון) - העותר, עו"ד יוסי פוקס: "היעלה על הדעת כי מי שנמצא אחראי באופן אישי לכישלון של מלחמת לבנון השנייה, הוא שיוביל את ישראל במערכה הבאה?" * בג"ץ: "מדובר בדו"ח ביניים שעדיין נלמד" * השר כבל התפטר היום וקרא לאולמרט לנהוג כמוהו

עו"ד יוסי פוקס עתר היום (ב') לבג"ץ בבקשה שראש הממשלה, אהוד אולמרט, יתפטר על רקע מסקנות ועדת וינוגרד. בשעות אחר-הצהריים החליט בג"ץ לדחות את העתירה על הסף, זאת לאחר שהשופט אדמונד לוי קבע כי אין עילה להתערבות בג"ץ במקרה זה.

עו"ד פוקס טען, כי בעקבות מסקנות הביניים של הוועדה לבדיקת אירועי מלחמת לבנון השנייה - על ראש הממשלה, אהוד אולמרט, להתפטר לאלתר.

דרישתו של עו"ד פוקס מתבססת על קביעה של ועדת וינוגרד, האומרת כי לראש הממשלה האחריות העליונה למערכה, וכי בידיו מרוכזות סמכויות אישיות רבות וכן רוב הסמכויות הנהוגות להובלת הממשלה וקביעת סדר היום שלה.

עפ"י וינוגרד, ראש הממשלה אולמרט קיבל, ניהל והוביל את ההחלטות הנוגעות ליציאה למערכה, ולכן הוא אחראי מיניסטריאלית ואישית לליקויים בהחלטות שהתקבלו וליקויים בתהליכי קבלתן.

עוד ציין פוקס מקביעות הוועדה, לפיהן ראש הממשלה גיבש את עמדתו מבלי שהוצגה לו תוכנית מפורטת ומבלי שדרש כי תוצג, ולכן לא היה יכול לנתח את פרטיה ולאשר אותה.

העתירה הוגשה היום לאחר שאתמול (ב') בשעה 21:00, חמש שעות לאחר פרסום דו"ח הביניים של ועדת וינוגרד, הודיע אולמרט כי למרות מסקנות הדו"ח - אין בכוונתו להתפטר מתפקידו.

עו"ד פוקס ביקש מאולמרט להתפטר בשל אחריותו האישית לכשלים במלחמה, למרות שהדו"ח לא כלל מסקנות אישיות. לדבריו, חובה על ראש הממשלה - שנמצא אחראי על כישלון מדיני בטחוני כה חמור - לפעול על-פי החוק ולהודיע לממשלה על כוונתו להתפטר לאלתר, וכשהוא נמנע מלעשות כן - מוסמך בג"ץ לחייב אותו לפעול כאמור.

"היעלה על הדעת כי מי שנמצא באופן אחראי אישי לכישלון החמור של מלחמת לבנון השנייה, הוא אשר יוביל שוב את מדינת ישראל במערכה הבאה?" שואל עו"ד פוקס. לדבריו, מדובר בהימור על חייהם של אזרחי ישראל.

כאמור, בשעות אחר-הצהריים החליט בג"ץ לדחות את העתירה על הסף. השופט אדמונד לוי קבע כי אין עילה להתערבות בג"ץ במקרה זה, מאחר שמדובר בדו"ח ביניים שעדיין נלמד ע"י הגורמים הנוגעים בדבר. בנוסף, אומר לוי, העותר לא פנה בעניין לראש הממשלה עצמו.

עוד ציין השופט, כי יש להניח למנגנונים הציבוריים לפעול את פעולתם - דבר שאליו כיוונה הוועדה.