המדינה חששה ממשבר עם המצרים בעסקת הגז - וויתרה על רכש גומלין בסך 750 מיליון דולר

אילן כהן: "דרישת רכש גומלין תגרום למשבר ולדחיית החתימה על ההסכם" * התעשיינים מופתעים ממתן הפטור - וחוששים מתקדים * גורם בכיר במשרד התמ"ת: "רכש גומלין אמור ליצור תנאי תועלת לשוק והחוק מאפשר פטור מרכש גומלין בהינתן תנאים מסוימים"

ההסכם לאספקת גז טבעי ממצרים לחברת החשמל, אחת העסקאות הגדולות במשק בשנים הקרובות, קיבל במפתיע פטור מחובת רכש גומלין. ל"גלובס" נודע כי הרשות לפיתוח תעשייתי במשרד התמ"ת (הרשפ"ת) העניקה את הפטור למרות היקפה הכספי - 2.5 מיליארד דולר.

בשנת 2001 זכתה חברת EMG, בה שותף איש העסקים יוסי מימן, במכרז של חברת החשמל לאספקת גז טבעי. ביולי 2005 נחתם ההסכם הסופי לאספקת גז טבעי בין חברת החשמל ל-EMG לתקופה של 15-20 שנה.

החוק מחייב כיום רכש גומלין במכרזים של חברות ממשלתיות בהיקף של 28%-32% מהמכרז. על פי הערכות, היקף רכש הגומלין מעסקת הגז עם מצרים היה עשוי להגיע ל-750-800 מיליון דולר לתקופת החוזה.

גורמים בממשלה שהיו מקורבים למו"מ ציינו כי המצרים העלו דרישה חד משמעית לא לבצע רכש גומלין בישראל, מאחר שהמחירים שהציעו היו זולים. לדברי הגורמים, התקבלה החלטה שלא לסכן את ההסכם בגלל העניין.

מתברר כי החלטת משרד התמ"ת להעניק ל-EMG פטור מחובת רכש גומלין התקבלה כבר לפני שנה, אולם הנימוקים מעולם לא פורסמו באופן רשמי. גם חברת החשמל לא ציינה כי ניתן פטור מרכש גומלין במועד חתימת החוזה עם המצרים.

החלטת משרד התמ"ת מעוררת ביקורת חריפה בקרב התעשיינים מחשש שהדבר יהווה תקדים לעסקאות הגז העתידיות. כיום מתנהל מו"מ לרכישת גז טבעי גם מחברת בריטיש גז, בהסכם שהיקפו הכספי נאמד ב-2 מיליארד דולר.

"אני מופתע לשמוע ש-EMG קיבלה פטור מרכש גומלין", אמר נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש. "אני חושב שצריך לספק גז בארץ, שהמקורות הם מוגבלים והממשלה צריכה לספק זאת כדי לאפשר הקמת תחנות ותחרות. מצד שני, יש חוק רכש גומלין ולא צריך לתת פטור לאף עסקה. למה כשקונים ציוד צבאי אין פטור ומגז טבעי יש פטור?".

גורם בכיר במשרד התמ"ת הצדיק את הפטור. "רכש גומלין אמור ליצור תנאי תועלת לשוק והחוק מאפשר פטור מרכש גומלין בהינתן תנאים מסוימים. בעסקה עם EMG ניתן פטור מחובת רכש גומלין בגלל שהמחיר שנקבע בעסקה היה זול ב-40% ממחיר השוק, וכן עקב רגישות מדינית רבה מאוד". לדבריו, גם עמדת משרד ראש הממשלה תרמה לקבלת הפטור.

בסעיף 6 לתקנות רכש הגומלין נקבע כי ניתן לתת פטור מרכש גומלין כאשר ההתקשרות מהווה פריצת דרך מסחרית או מדינית, או כשהיא בעלת אפיונים מיוחדים, או כשספק החוץ הוא ספק יחיד או כשההתקשרויות הן בתחום רכישת דלק.

מנכ"ל הרשפ"ת, עו"ד בינה בר-און, האחראית על רכש הגומלין ועל מתן הפטור אמרה ל"גלובס" כי "היתה סדרה של פגישות ודיונים עם אנשי משרד התשתיות ואנשי משרד ראש הממשלה. ב-28 בפברואר 2005 קיבלתי מכתב ממנכ"ל משרד ראש הממשלה, אילן כהן, בו כתב כי לאחר שעדכן את ראש הממשלה בנושא, הוא מבקש לתמוך בהחלטתי לתת פטור ל-EMG".

במכתב מציין כהן, בין היתר, כי הושקעו מאמצים רבים וזמן רב בגיבוש ההסכם עם EMG וכי "דרישת רכש גומלין, בשלב זה של המו"מ, תגרום כנראה למשבר ולדחיית החתימה על ההסכם, כמו גם דחייה משמעותית של אספקת הגז הטבעי ממצרים. ממשלת ישראל וחברת החשמל השקיעו סכומים גדולים בהקמת מערכת הולכה ובהסבת תחנות כוח לגז טבעי, כאשר דחיית אספקת הגז תגרום לנזקים גדולים".

כהן הוסיף כי עסקאות גז עתידיות יוגשו לעיון הרשפ"ת כבר בשלבים מוקדמים של העסקה, וכל עסקה תיבחן לעניין רכש גומלין.

בר-און הוסיפה כי "בהסתמך על המכתב של כהן והסברי משרד ראש הממשלה, הודעתי לחברת חשמל כי נתנו פטור לעסקה הנתונה, בהתחשב במורכבותה מבחינה מסחרית, מדינית ומשפטית. הפטור ניתן לעסקה הנידונה בלבד ועסקאות עתידיות יוגשו לעיוננו".

לעניין העסקה המתוכננת עם בריטיש גז הוסיפה בר-און כי "הודענו לשר התשתיות כי בכל ההתקשרויות יש לדרוש מהספק התחייבות לרכש גומלין במסגרת חוק חובת מכרזים - רכש גומלין".

בעלי המניות ב-EMG הם איש העסקים חוסיין סאלם (65%) המקורב לנשיא מצרים חוסני מובארק, חברת הגז המצרית (10%), יוסי מימן (12.5%) וחברת אמפל שבשליטתו (12.5%).

מקבוצת מרחב שבבעלות מימן נמסר בתגובה: "בחוק נקבעו שלושה סעיפים הפוטרים עסקאות מחובת רכש גומלין. כל אחת מאותן הסיבות לבדה מספיקה בכדי לפטור עסקאות מחובת רכש גומלין. עסקת הגז ישראל-מצרים עונה על כל שלושת הסעיפים המצוינים בחוק, ולפיכך לא חלה על עסקה זו חובת רכש גומלין. למרות הפטור על פי חוק, EMG עושה כל מאמץ לשלב חברות ישראליות בתחומים בהם יש ידע ויכולת בארץ לתרום לפרויקט, בכלל זה חברות הנדסה, חברות לעבודות עפר וחברות נוספות כקבלני משנה".

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "חברת החשמל הודיעה ופרסמה לכל המתמודדים בהליך רכישת הגז שתקנות רכש גומלין חלות על העסקה.

בקשת הפטור הגיעה לרשות לשיתוף פעולה תעשייתי (הרשפ"ת), וכן התקבל מכתב ממשרד ראש הממשלה התומך במתן הפטור. הפטור מרכש גומלין בעסקת EMG התקבל מהרשפ"ת. יודגש שגם בהסכם ההבנות בין ממשלת ישראל לבין ממשלת מצרים, המשמש מטריה מדינית לעסקת הגז הטבעי, לא הועלה הצורך ברכש גומלין".