להשקיע עם ריס כמו באפט

גלובסTV מציג ג'ון ריס צלל לאסטרטגיות ההשקעה של הגורואים הגדולים בעולם ומיחשב אותן, כך שכל משקיע יכול לקבל המלצות למניות שמעניינות אותו מפיטר לינץ', ג'ורג' סורוס, דיוויד דרמן ואחרים * רשימת ה-Hot List של ריס, שהתארח בועידת שוק ההון של "גלובס", הניבה ב-4 השנים האחרונות תשואה של 169%, פי 3 וחצי מה-S&P 500

מה הייתם עושים לו הצלחתם לפצח את סוד הקסם של הגורואים הגדולים ביותר בעולם ההשקעות? מה הייתם נותנים כדי שהמחשב שלכם ינפיק לכם מדי יום רשימה של המניות החמות ביותר, היישר מבית היוצר של וורן באפט, פיטר לינץ' ודיוויד דרמן? ג'ון ריס, מנכ"ל חברת Validea, עשה את זה, והוא מוכן לשתף גם אתכם (תמורת דמי מנוי לשירותי אתר החברה). בראיון מיוחד, במסגרת השתתפותו בועידת שוק ההון של "גלובס", ריס פותח חלון לסקטורים החמים של 11 הגורואים.

ריס הוא בעלMBA בתכנון אסטרטגי ומימון פיננסי, אבל כבר בגיל 11 התחיל להשקיע. העניין שלו בשווקים הוביל אותו לקרוא ספרים רבים של המשקיעים הגדולים והמצליחים, שהועלו בארה"ב לדרגת גורואים. אבל עושר הגישות רק בלבל אותו, הוא כבר לא היה בטוח מה נכון.

בשלב הזה ריס לא חשב על ביזנס ולא תכנן להעתיק מתודולוגיות של אחרים. הוא בסך הכול ניסה לייצר לעצמו כלי מחקר כדי לנתח את התיק שלו. כשראה שהכלי שפיתח עובד, הוא הפיץ ניוזלטר, והתחיל לקבל פניות מלקוחות מרוצים, שביקשו שינהל את תיק ההשקעות שלהם. כך נולדה המערכת.

איך לוקחים ספר, נניח של וורן באפט, והופכים אותו לתוכנת מחשב?

"הגורואים פועלים לפי מכניזם, שאותו רובם, למשל פיטר לינץ', מפרסמים בספרים שלהם. באפט דווקא נחשב לחריג, כי הוא לא חשף אף פעם את האסטרטגיה המלאה שלו, אבל הבת החורגת שלו, מרי באפט, עשתה זאת כשפרסמה ספר שעוסק בבניית תיק מניות לפי גישת ההשקעות של וורן.

החיבור של ספרים למחשב בא מהרקע שלי באינטליגנציה מלאכותית, כך שיכולתי לקחת את התובנות שלהם בהשקעות ולהפוך אותן לפקודות מחשב פשוטות יחסית.

"הגורו משנה את האסטרטגיה שלו מדי פעם, וזה גם אחד מהדברים שתורמים להצלחה שלו. אבל לאורך זמן המתודולגיה נשארת קבועה. אנשים רבים נופלים בהשקעות כי הם מערבים את הרגשות שלהם בהשקעה. המחשב מבטל את ההשפעה הזאת ומשאיר את המכניזם המוצלח שנבנה על ידי הגורואים".

מה הסוד בהשקעות? לקרוא וללמוד לעומק?

"כדי להצליח באופן עקבי, המשקיעים צריכים לזהות את המכנזים שהם מאמינים בו באמת. קריאת עיתונים טובה להבנת השוק, אבל צריך לרדת לעומקם של דברים, והמשקיעים צריכים לדבוק במכניזם שלהם בתקופות טובות וגם בתקופות רעות. זה הסוד להצלחה בהשקעות לאורך זמן".

לינץ' מוביל בתשואות, באפט בפופולריות

כבר שנים ארוכות ריס עוקב אחרי אותם 11 גורואים, עם חלקם נפגש באופן אישי, כדי לראיין אותם לצורך המחקר.

על פי המערכת שלך איזה גורו מוכיח את עצמו יותר מאחרים לאורך זמן?

"במונחי תשואה, פיטר לינץ' הוא המוביל, עם תשואה ממוצעת לשנה של 29%. המכניזם שלו מעביר את המניה דרך מספר קטגוריות שמסננות אותה, לפני שהוא ניגש לנתח אותה. יש לו סט כללים שונה לניתוח מניות מלשאר הגורואים, וכללים שונים לבדוק אם החברה צומחת במהירות, לאט, הרכב הנכסים שלה וכו'".

מה הגישה הכי פופולרית באתר שלכם?

"וורן באפט בהפרש ניכר", קובע ריס נחרצות. "הגישה של באפט החזירה תשואה שנתית ממוצעת של כ-22% ב-24 השנים האחרונות. הוא הכי מוכר והוא גם הסיבה הראשונית בגללה אנשים נכנסים לאתר שלנו".

סביב המערכת שלו, ריס ייסד את רשימת Validea Hot List, שמשקיעה ב-10 מניות שמקבלות ציונים גבוהים מהגורואים. מאז שנוסדה הרשימה, ביולי 2003, היא הניבה תשואה של 169.5% לעומת תשואה של 48.2% למדד ה-S&P 500.

איזה גורו הכי מעניין אותך באופן אישי? איזו אסטרטגיה היא המנצחת בעיניך?

"אני חושב שהטוב מכולם הוא דיוויד דרמן, והסיבה העיקרית לכך, מלבד התשואה שלו, היא התנודתיות הנמוכה שהמכניזם שלו מאפשר. הרבה יותר קל לעקוב אחרי המניות הללו בכל התקופות של השוק.

"דרמן הוא משקיע לעומתי (Contrarian *), וזו אחת האסטרטגיות הטובות ביותר. האסטרטגיה הלעומתית מעמיקה בנושא התמחור. היא בוחנת את המניות הכי פחות מקובלות בשוק, ה-20% התחתונות שבוול-סטריט לא אוהבים, שהתחזיות לא אוהדות, שמתומחרות בחסר ואנשים נמנעים מלהשקיע בהן. זו גישה מצליחה, למעשה, הכי מצליחה בשנים האחרונות".

איזו אסטרטגיה הכי מתאימה למצב השווקים בארה"ב כיום?

"זה מעניין, כי ברוב המקרים האסטרטגיות האלה מבטלות את השפעת הכלכלה על השווקים. הגורואים משקיעים במניות שהם מאמינים בהן ומחכים שהן יפעלו. בזמנים של ירידות הם מחפשים הזדמנויות וגם נוטים להיפטר ממניות טובות".

איזה סקטורים על פי נתוני המערכת שלכם הם החמים ביותר כיום?

"המערכת לא מעניקה מידע סקטוריאלי אלא מנייתי, אבל אני יכול לומר שסקטור האנרגיה בולט מאוד עכשיו. גם הפיננסים, ובמיוחד בנקים, וכמובן סחורות, חמים מאוד. לגבי שוק הנדל"ן האמריקאי, הוא מאוד מורכב ושונה מאזור לאזור, כך שבאזור אחד מדברים על ירידות ובאזור אחר הנדל"ן עשוי לעלות. היום יש במערכת מניות נדל"ן, אבל פחות מניות שקשורות לנדל"ן, כמו חברות שמייצרות חומרי בנייה, רשתות 'עשה זאת בעצמך', קמעונאות לבית וכו'. הן פחות חמות".

ואיזה סקטורים חמים בשווקים המתעוררים?

"תחום התשתיות, כמו טלפוניה וחשמל, וגם כל מה שקשור לנפט".

אתה בודק מה הגורואים שלך מכניסים ביומיום לפורטפוליו שלהם? לבדוק את עצמך?

"אני עוקב אחריהם. בסופו של דבר, למערכת יש את הביצועים שלה והיא לא מיועדת לפעול במדויק כמו שבאפט עצמו עובד, למשל. אבל היו לי עד עכשיו שלוש פגיעות במניות שהמערכת סימנה ובאפט היה מושקע בהן לאחר מכן".

לא קורץ לך ללכת לאסיפת בעלי המניות השנתית של ברקשייר האת'ווי ולהגיד לבאפט: אדוני, פענחתי את הסוד שלך?

ריס צוחק. "לא. הוא אדם מדהים עם מוניטין נפלא ומספיק לראות כמה אנשים באים לראות אותו בוועידה השנתית. אני גאה במערכת שלי אבל לא מרגיש את הצורך לצעוק עליה לעולם".