ד"ש מחלם: השנה ישווקו קרקעות ל-1,000 דירות להשכרה - רק בנתניה ובחדרה; ת"א? "מחוץ לתחום"

מועצת מקרקעי ישראל תתבקש לאשר בישיבתה הקרובה, בעוד כשבועיים, שיווק קרקעות לבניית פרויקטים להשכרה תוך מתן הטבות ליזמים * חשש: הבנייה להשכרה תיצור סלאמס חדש, שכן היזמים לא יעמדו בתחזוקת הדירות למשך 25 שנה

מועצת מקרקעי ישראל תתבקש לאשר בישיבתה הקרובה, בעוד כשבועיים, החלטה המאפשרת שיווק קרקעות לבניית פרויקטים להשכרה תוך מתן הטבות ליזמים. כך נודע ל"גלובס". את התוכנית לבנייה להשכרה מקדם שר השיכון, מאיר שטרית, המשמש גם כיו"ר מועצת מקרקעי ישראל.

בין ההטבות המוצעות ליזמים ושאושרו בממשלה, קיזוז פחת מואץ של 5%-20% לשנה, כאשר ההפסד הנובע מהפחת יהווה הפסד עסקי. בעת מכירה לא יוטל על העסקה היטל השבחה. על ההכנסה השוטפת מהשכרה יחול שיעור המס רגיל החל על בעל הבניין, ולא שיעור המס המופחת, לפי חוק עידוד השקעות הון וגם לא השיעור של 10% החל על יחיד. משך ההשכרה המחויב יהיה ל-25 שנה. היזם יוכל למכור את הדירות אחרי 10 שנים, בתנאי שרוכש הבניין מתחייב להשכירן למשך 15 שנים נוספות. באם היזם יעשה שימוש אחר בבניין, יוטל עליו קנס.

על פי הערכות, במהלך 2007 ישווקו קרקעות לבניית 1,000 יחידות דיור להשכרה, ב-10 מתחמים, בנתניה ובחדרה. ככל הנראה, תל אביב תישאר מחוץ לפרוייקט, בשל עלויות הקרקע הגבוהות.

כנגד רעיון הבניה להשכרה נמתחה ביקורת מפי רבים בשוק הנדל"ן. לטענת המבקרים, הבנייה להשכרה תיצור סלאמס חדש, שכן היזמים לא יעמדו בתחזוקת הדירות למשך 25 שנה. טענה נוספת היא שהקושי לפנות דיירים שאינם משלמים שכר דירה, ירתיע את היזמים מלהיכנס לפרויקט.