לפני וינוגרד: עלייה מתונה במדד אמון הצרכנים ובכוונות הרכישה באפריל

מדד "גלובס" עלה בנקודה אחת לרמה של 85 נקודות, לאחר טיפוס של 6 נקודות בחודשיים הקודמים

מדד אמון הצרכנים של ישראל עלה באפריל בנקודה אחת, לרמה של 85 נקודות לאחר עלייה של 3 נקודות בכל אחד מהחודשים פברואר ומארס. התפתחות המדד, מבית "גלובס" מחקרים, נובעת בעיקר משיפור בהערכת המצב הכלכלי השוטף של המשק. בנוסף, בוצע תיקון כלפי מטה בהערכה השוטפת של מצב המשק והמצב הכלכלי האישי בעוד שישה חודשים.

לאחר מגמה של שחיקה במחצית השנייה של 2006, שב המדד מאז תחילת 2007 למגמה חיובית. המדד גבוה כיום ב-7 נקודות מרמתו בסוף 2006, אולם עדיין נמוך ב-4 נקודות מרמתו במארס 2006.

העלייה של החודשים האחרונים במדד אמון הצרכנים נרשמת למרות סערות פוליטיות וידיעות מתרבות על חקירות משטרתיות נגד בכירים בממשלה ובקואליציה. השפעת דו"ח ועדת וינוגרד, תבוא לידי ביטוי רק במדד מאי.

נראה, כי הציבור, לאחר חודשים של קיפאון, החל בחודשים האחרונים להטמיע את שטף הנתונים החיוביים במשק ולשפר את הערכותיו. מגמת המדד נמצאת כיום ברמה הגבוהה ביותר מזה 10 חודשים, זאת לאחר שחיקה מתמשכת ב-2006.

השליש הראשון של 2007 נבדל מ-2006 בעיקר בשיפור בהערכות הציבור לגבי העתיד. האופטימיות ששררה במגזר העסקי כבר ברבעון האחרון של 2006 "הדביקה" גם את הצרכנים בתחילת 2007.

ניתוח המדד, המבוצע על ידי "גלובס" מחקרים בשיתוף PwC קסלמן וקסלמן, מצביע על האפשרות כי הצריכה הפרטית תתרחב בחודשים הבאים. הצריכה צפויה להתרחב בשליש השני של 2007 לפחות בקצב שנרשם מאז סוף 2006, אך לפי שעה לא מעבר לכך.

פילוח דמוגרפי של נתוני המדד, המבוסס על סקר המבוצע על ידי מכון חנוך ורפי סמית, מראה שמרבית הקבוצות באוכלוסייה מגלות אופטימיות גדולה יותר מבעבר, אך השינוי עדיין קטן יחסית.

עוד עולה החודש מסקר המדד, כי נמשכת העלייה בכוונות הרכישה של הציבור בתחום המוצרים בני קיימא ובתחום הרכב, לעומת שחיקה בכוונות הרכישה בתחום הנדל"ן.