הצלחת-ענק להנפקת AFI development: הפכה לחברת הנדל"ן החמישית בגודלה בלונדון

החברה, המרכזת את פעילות הנדל"ן ברוסיה של אפריקה ישראל, גייסה 1.4 מיליארד דולר לפי שווי של 7.3 מיליארד דולר * AFI development היא החברה הציבורית הגדולה ביותר הפועלת בתחום הנדל"ן הרוסי, הנסחרת באירופה * ביום המסחר הראשון איבדה המניה 5%

כל יום, כל החלטה וכל משפט הם הצעד הכי חשוב בקריירה העסקית", אמר שלשום (ד') לב לבייב, במסגרת ועידת שוק ההון של "גלובס" ומשרד רואי החשבון זיו-האפט BDO, כאשר נשאל האם הנפקת נכסיה של אפריקה ישראל ברוסיה היא הצעד העסקי החשוב בקריירה העסקית שלו. לבייב, בעל השליטה באפריקה ישראל, שדורגה במקום הראשון ברשימת 100 החברות הטובות של "גלובס", אולי בחר שלא להבליט את הצלחת הענק של הנפקת AFI development, אך יש לא מעט אנשים שיהיו מוכנים לעשות זאת עבורו. הנפקת AFI development היא לא רק הצפת הערך המשמעותית ביותר עבור אפריקה ישראל, אלא גם ההנפקה הגדולה ביותר של חברה ישראלית בכל הזמנים, החל משוק ההון התל-אביבי, דרך הבריטי וכלה באמריקני.

AFI development, המרכזת את פעילות הנדל"ן ברוסיה של אפריקה ישראל, השלימה אתמול בערב את הנפקתה הראשונית בבורסה הראשית של לונדון. החברה הנפיקה 100 מיליון GDR לפי מחיר של 14 דולר למניה, לאחר שטווח המחירים המקורי עודכן כלפי מעלה מספר שעות לפני תום שלב התמחור. לפיכך, AFI development גייסה 1.4 מיליארד דולר לפי שווי חברה של 7.3 מיליארד דולר (אחרי הכסף), והפכה לחברה הישראלית בעלת השווי הגבוה ביותר מבין החברות הישראליות הנסחרות בשוקי ההון האירופאים.

החברה העניקה לחתמי ההנפקה - בנקי ההשקעות דויטשה בנק, מורגן סטנלי, גולדמן זאקס וסיטי - את האופציה לרכוש ממנה 10 מיליון GDR נוספים ולהזרים לחברה 140 מיליון דולר נוספים. את ההנפקה מטעם החתמים ליווה עו"ד מני גורמן ממשרד סאמט-שטיינמץ-הרינג. מסחר מותנה במניה התחיל היום, ואילו המסחר הבלתי-מותנה ייחל ב-11 לחודש, וכך תחת הסימול AFID LI החלה היום המניה את חייה הציבוריים בירידה של 5%.

אפריקה ישראל ניהלה לדבריה רוד-שואו במוסקבה, לונדון, הלסינקי, שטוקהולם, פרנקפורט, וינה, אמסטרדם, האג, רוטרדם, ציריך, בוסטון, ניו-יורק וגם בתל-אביב, ועל-פי ההערכות למעלה ממחצית מכספי הגיוס הוזרמו מצד משקיעים אירופאים. ברוד-שואו לקחו חלק ארז מלצר, מנכ"ל אפריקה ישראל המכהן כיו"ר AFI, אלכס חלדאי, המשמש כמנכ"ל, סמנכ"לית הכספים נטליה רזומובסקי ואבי ברזילי, האחראי מטעם אפריקה ישראל על הפעילות ברוסיה.

מלצר, שהיה הכוח המניע מאחורי ההנפקה, ציין בהודעת החברה כי "הנפקת AFI היא נדבך נוסף ביישום האסטרטגיה העסקית של קבוצת אפריקה ישראל, לפיתוח עסקי הליבה של הקבוצה ברחבי העולם, השבחת חברות בנות והשאת ערך למשקיעים ולבעלי המניות".

אגב, בזכות ההנפקה והערך שהוסיפה לעצמה מניית אפריקה ישראל, הנסחרת בבורסה המקומית, הפך מלצר לאחד השכירים העשירים במשק, לפחות "על הנייר". כזכור, עם כניסתו לתפקיד קיבל מלצר חבילה של 392,630 אופציות הניתנות להמרה למניות לפי מחיר מימוש של 220 שקל. מניית אפריקה, שאתמול נסגרה על מחיר של 564 שקל, משקפת באופציות אלו הטבה של כ-135 מיליון שקל. מניית אפריקה, נזכיר, יותר מהכפילה את שווייה במהלך השנה האחרונה.

כמו-כן, הנסיקה בשווייה של אפריקה הפכה את לב לבייב לאיש העשיר בישראל. כזכור, לפי דירוג "פורבס" האחרון, דורג לבייב כישראלי השלישי העשיר בארץ, עם הון של 4.1 מיליארד דולר. עם זאת, שווייה הנוכחי של אפריקה - 7 מיליארד דולר - מקנה לאחזקתו של לבייב בחברה (75.5%) שווי של כ-5.3 מיליארד דולר ברוטו וללא שווי הונו הפרטי בתחום היהלומים. המדורג ראשון היה סטף ורטהיימר עם הון של 4.4 מיליארד דולר ולכן לבייב הוא היום האיש העשיר בישראל.

עם השלמת ההנפקה, ירדה אחזקתה של אפריקה ישראל ב-AFI מ-88% ל-71%, בעוד ש-Nirro Group, הנמצאת בשליטת אלכס חלדאי (ראו מסגרת), ירדה מאחזקה של 12% לכ-10%. ציבור המשקיעים יחזיק בכ-19% מהון החברה. בעקבות ההנפקה, צפויה אפריקה ישראל לרשום רווח הון של כ-3.4 מיליארד שקל שיירשם ברבעון השני של השנה. "אני מברך על ההצלחה חסרת התקדים של ההנפקה", ציין היו"ר לבייב בהודעת החברה. "זוהי הבעת אמון של השווקים הבינלאומיים באפריקה ישראל בכלל וב-AFI בפרט. אני מודה לצוות ההנהלה של החברה ולכל העובדים שנטלו חלק בעשייה, מאז הקמת החברה", סיכם לבייב. אגב עובדים, ההערכות הן שלבייב דאג לתגמל את עובדי AFI באמצעות מתן אופציות למניות. בשבוע שעבר דיווח העיתון הרוסי Vedomosti כי שווי האופציות לקבוצה של בכירים בחברה נאמד ב-26.2 מיליון דולר, פחות מחצי אחוז מהונה של החברה. ב-Vedomosti הוסיפו כי החברה שוקלת להרחיב את תוכנית האופציות לכלל עובדי AFI.

AFI הוקמה לפני שש שנים וכיום יש לחברה 21 פרויקטים בבנייה ב-12 אתרים שונים, ברחבי הערים מוסקבה, Perm, Volgograd (לשעבר סטאלינגרד) ו-Leiningrandsky. החברה מעסיקה למעלה מ-100 עובדים.

שוק הנדל"ן ברוסיה הפך בשנים האחרונות לאחד האטרקטיביים עבור משקיעי הנדל"ן למיניהם. רוסיה, שנשענה עד לפני מספר שנים בעיקר על כלכלת הנפט, החלה לבסס את צמיחתה גם על תעשיות אחרות, כגון מחצבים וגז. כמו-כן, כניסה של כסף זר למדינה הגדילה את רמות הצריכה בה ויצרה מעמד ביניים, שהחל ליצור ביקושים רבים הן ליחידות דיור והן לחללי משרדים. במקביל, התפתחות השוק הפיננסי במדינה, למשל על ידי פתיחת שוק המשכנתאות, תרמה גם היא את חלקה ליצירת ביקושים נרחבים לנכסי נדל"ן במדינה.

למעשה, בשנים האחרונות מנסה שוק הנדל"ן הרוסי להדביק את הפער שנוצר בינו לבין מדינות מערב-אירופה, והמחסור בנכסים איכותיים והתשואות הגבוהות שהם מניבים הופך אותו למאוד אטרקטיבי. יותר מזה. המחסור בנכסים אינו נראה פתיר, לפחות לא בטווח המיידי, ולכן האטרקטיביות של שוק הנדל"ן הרוסי צפויה להישמר גם בשנתיים-שלוש הקרובות.

ל-AFI יש כיום נכסים המתפרסים על-פני שטח כולל של 3.2 מיליון מ"ר. אחד הנכסים הבולטים של החברה, ששוויו הוערך על-ידי חברת שמאות ב-889 מיליון דולר, הוא ה-Moscow City Central Core, פרויקט הכולל שטחי-מסחר, משרדים וגם אולם קונצרטים. על-פי עבודת השמאות שנעשתה לחברה, צפוי הפרויקט להניב הכנסות משכירות של כ-132.4 מיליון דולר ושוויו ביום השלמתו יכול להגיע לכ-1.4 מיליארד דולר. תאריך היעד לסיום בנייתו הוא ינואר 2009.

נכס בולט נוסף של AFI הוא פרויקט בשם Kuntsevo הממוקם גם הוא בעיר מוסקבה. הפרויקט, שמכיל חללי משרדים ושטחי מסחר, הוערך על-ידי חברת השמאות ב-650 מיליון דולר ושוויו ביום השלמתו צפוי לנסוק ל-5.7 מיליארד דולר. תאריך היעד להשלמתו הוא ינואר 2012.

הנפקת AFI היא הנפקת הנדל"ן הישראלית השמינית שבוצעה בשנה וחצי האחרונות בשוק ההון הבריטי. במהלך תקופה זו גייסו שמונה חברות (כולל הנפקות משניות של שתיים מהן) סכום כולל של כ-2.8 מיליארד דולר, שכאמור למחצית ממנו אחראית ההנפקה של AFI.