בנם של פקידים שהפך לאחד מעשירי רוסיה

קווים לדמותו של אלכס חלדאי, שותפו של לב לבייב לשליטה ב-AFI development, שהונו בחברה נאמד ב-730 מ' ד'

כמעט כל הנפקה/מיזוג/רכישה של חברה, ישראלית כזרה, מייצרת מיליונרים (או אפילו מיליארדרים) חדשים. חלקם צעירים, לרוב אלמונים, שההון עימו נפגשו הוא תוצאה של רעיון - לרוב טכנולוגי - שקדח במוחם והפך מחלום למציאות בפועל. אחרים הם מבוגרים יותר, שההון שנוסף לכיסם הוא תוספת נכבדת לזה שכבר היה מונח בו. בשני המקרים מדובר באנשים שהמזל שיחק תפקיד לא קטן בהפיכתם לבעלי הון, בין היתר באמצעות פגישה מקרית עם בעל הון אחר. במקרה של אלכס חלדאי, מדובר היה בפגישה עם לב לבייב, בעל השליטה באפריקה ישראל ואחד האנשים העשירים בישראל.

חלדאי הוא שותפו של לבייב לשליטה ב-AFI development. באמצעות חברת Nirro group S.A הנמצאת בשליטתו, הוא החזיק ב-12% מהון החברה טרם הנפקתה, אחזקה ששווייה נאמד כיום ב-730 מיליון דולר. בעקבות ההנפקה, דולל שיעור אחזקותיו בחברה ל-10%.

דרכיהם של חלדאי ולבייב הצטלבו לראשונה בתחילת שנות ה-2000. חלדאי, שפזל אז מעט לכיוון של היי-טק, ולבייב שהחל להרחיב את פעילותה של אפריקה ישראל מחוץ לגבולות ארץ הקודש, החליטו להקים את חברת הנדל"ן Stroyinkom-K, שהפכה עם הימים לחברה-בת של AFI development ולאחת מחברות הנדל"ן המובילות במוסקבה. חלדאי מכהן כיום כמנכ"ל Stroyinkom-K וכדירקטור ב- AFI development.

חלדאי (56) נולד בעיר דנפרופטרובסק שבאוקראינה למשפחה של פקידים. בגיל 23, לאחר שש שנות לימוד, השלים תואר ראשון בהנדסה של אנרגיית חום במכון למטלורגיה בעיר הולדתו, שהיה מכון בעל אות דגל המלאכה האדום. עם סיום לימודיו התגייס לשירות צבאי, ובמשך שנה שירת בצבא הסובייטי.

עם תום שירותו הצבאי, החל לעבוד כהנדסאי וראש צוות במחלקה הטכנית לפיתוח פרויקטים של המכון הממשלתי, שהיה כפוף למשרד השיכון והבינוי של אוקראינה. בשנת 88' עזב את המשרד הממשלתי ונמנה על מקימי פרויקט הגזיפיקציה (העברה לגז) בקואופרטיב "פרוייקטירובשיק", תחת תשלובת הבנייה של עיר הולדתו. בתחילת שנות ה-90, במסגרת הפרסטרויקה בבריה"מ לשעבר, הקים את המפעל הסובייטי-גרמני "SANTI", שפעל בתחום של תעשיות עתירות ידע. בין לבין, שימש גם כמנכ"ל של חברת טכנולוגיה בשם "טטרא טכנולוג'י".

היום נחשב חלדאי לאחד מאנשי העסקים הבולטים ברוסיה, ולאחרונה דירג אותו המגזין הרוסי Finance במקום ה-234 ברשימת עשירי רוסיה - עם הון מוערך של רבע מיליארד דולר. עם זאת, תרשו לנו להניח שהנפקת AFI development תקפיץ אותו מספר מקומות קדימה, לפחות עד הדירוג הבא של המגזין. חלדאי הוא חבר ההתאחדות העסקית הרוסית-שוויצרית, וגם חבר לשכת התעשייה והמסחר "ישראל-רוסיה וחבר העמים". הוא נשוי פלוס ואב לבן - גרגורי, בן 27.