לאומי: ייתכן והדעיכה השבוע במעו"ף מביעה את החששות מהשלכות דו"ח וינוגרד

הכלכלנים: בטווח הארוך ישוב השוק למגמה חיובית * לאומי מתקשה לנקוט בעמדה נחרצת בנוגע להמשך דרכו של הדולר, וסבור כי גורמים מנוגדים ישפיעו על המסחר במטבע האמריקני

שבוע המסחר בשוק המניות המקומי נפתח בירידות שערים חדות. המגמה התהפכה כבר ביום שני ועליות השערים שאפיינו את השבועות האחרונים נמשכו גם השבוע. למעשה, השבוע הינו השבוע השישי ברציפות בו רושם מדד המעו"ף עליות והמדדים המובילים ממשיכים לרשום שיאים חדשים.

השבוע ניתן היה לראות כי בעוד מניות הנדל"ן פעלו במנותק מהשוק ורשמו עליות שערים חדות, מניות המעו"ף דווקא נותרו ללא שינוי משמעותי ואולי בכך באו לידי ביטוי חששות המשקיעים מההשלכות הפוליטיות בעקבות פרסום המסקנות הראשוניות מדו"ח ועדת וינוגרד.

להערכת כלכלני בנק לאומי, בטווח הקצר יתאפיין המסחר בשוק המקומי בתנודתיות רבה יותר וכיוונו יושפע מנתוני מאקרו ומהתפתחויות פוליטיות בארץ וכן ממגמת המסחר מעבר לים, ובארה"ב בפרט. בלאומי מאמינים כי בטווח הארוך ישוב השוק למגמה חיובית. הערכה זו נתמכת גם בהיות אפיק המניות אטרקטיבי לנוכח הסביבה הכלכלית התומכת והיעדר חלופות השקעה בשל רמת ריבית נמוכה והיעדר אינפלציה.

"עם זאת", מציינים הכלכלנים, "נזכיר כי על רקע החששות להאטה בכלכלת ארה"ב שתשפיע על השווקים בכלל ועל השווקים המתעוררים בפרט, רמות המחירים בשוק ורמת הסיכון הגלומה בהשקעה בו, עולה חשיבותה של הסלקטיביות בבחירת המניות להשקעה".

שוק המט"ח: גורמים מנוגדים ישפיעו על המסחר בדולר

כלכלני לאומי מתקשים לנקוט בעמדה נחרצת בנוגע להמשך דרכו של הדולר. "בטווח הקצר", צופים הכלכלנים, כי "ללא התפתחויות מהותיות במישור הביטחוני והגיאופוליטי ימשיך הדולר להיסחר מול השקל בהתאם למגמות המסחר בעולם. עם זאת, לחוסר הוודאות הפוליטית ולהתפתחויות בנושא עשויה להיות השפעה שלילית על כוחו של המטבע המקומי".

בטווח הבינוני והארוך, הרי שהמשך הגירעון במאזן התשלומים של ארה"ב וגיוון יתרות המטבע של הבנקים המרכזיים המובילים ימשיך להשפיע בכיוון היחלשותו של הדולר בעולם, אך שיפור בגירעון במאזן התשלומים האמריקני צפוי למתן מגמה זו. באשר לישראל, חוסנו היחסי של המשק המקומי, המשך הצמיחה וזרם ההשקעות הזרות בארץ צפוי להמשיך ולתמוך בשקל. יחד עם זאת, גם בניתוח המטבע המקומי מוצאים הכלכלנים גורמים מנוגדים, ומוסרים כי הסטת כספים של המשקיעים המקומיים לחו"ל והאטת זרם ההשקעות הזרות בארץ צפוי להוות משקל נגד למגמה זו.