בנק הפועלים בסקירה כלכלית מיוחדת: הריבית תרד והבורסה תמשיך לעלות; "עוצמת השקל מפתיעה"

הכלכלנים: "יעד האינפלציה במשק הישראלי לא יושג השנה" * כלכלת ארה"ב בדרך לנחיתה רכה ולא למיתון * הדולר ימשיך להיחלש בעולם והריבית במשק האמריקני תרד רק בסוף השנה * "השווקים המתעוררים על סף לקיחת המושכות" בתוצר העולמי * הריבית ביפן תעלה ברבעון האחרון של השנה

המומנטום החיובי בכלכלה הגלובלית צפוי להימשך, ריביות הבנקים המרכזיים בגוש האירו ובבריטניה צפויות להמשיך לעלות ואם לא יחול שינוי במצב הביטחוני בישראל - המשק ישיג גם השנה צמיחה בשיעור של 5% והבורסה תמשיך לעלות. כך עולה מסקירה כלכלית ופיננסית מיוחדת שמפרסם בנק הפועלים, אשר מעדכן מטה באותה הזדמנות את תחזית האינפלציה לשנת 2007 בעקבות התחזקות השקל מול הדולר.

לפי הערכות קרן המטבע הבינלאומית, צמיחת הכלכלה העולמית בשנים 2007-2008 צפויה לעמוד על 4.9% בכל שנה, בדומה לממוצע הצמיחה בשנים 2003-2006. ארה"ב צפויה אמנם לצמוח בקצב איטי יותר ביחס לשנים האחרונות, אך גוש האירו ויפן יצמחו בקצב מהיר. כלכלני הפועלים סבורים כי השפעת ההאטה הכלכלית בארה"ב על הכלכלה העולמית צפויה להיות מתונה, למרות שהתוצר האמריקני מהווה כ-20% מהתוצר העולמי.

ארה"ב בדרך לנחיתה רכה

לדברי הכלכלנים, "ניתן לומר בבירור שכאשר המיתון בארה"ב נובע מגורם חיצוני, כגון משברי נפט, ההשפעה על שאר העולם גדולה. אך אם המיתון נובע מגורם פנימי, ההשפעה על העולם קטנה יותר. לעת עתה, ההאטה בארה"ב מיוחסת בעיקר לחולשת שוק הנדל"ן ולמגזר קטן יחסית של שוק האשראי לדיור (SubPrime) ולכן ההשפעה על שאר העולם צפויה להיות קטנה".

כלכלת ארה"ב צמחה ברבעון הראשון של השנה בשיעור של 1.3% בקצב שנתי. הצריכה הפרטית, אשר אחראית לכ-70% מהתוצר האמריקני, המשיכה לגדול בקצב מהיר של 3.8% ברבעון הראשון, אך המשבר בשוק הנדל"ן "גילח" כ-1% מהתוצר. החדשות הטובות הן כי שיעור האבטלה נמצא ברמה הנמוכה מזה 6 שנים - 4.4% בלבד. להערכת כלכלני הפועלים, כלכלת ארה"ב נמצאת בדרך ל"נחיתה רכה" ולא למיתון.

הפד יוריד הריבית בסוף השנה; הדולר ימשיך להיחלש

באשר למדיניות המוניטרית בה נוקט הבנק המרכזי בארה"ב, הפדרל ריזרב, הרי שבפועלים מאמינים כי לעת עתה תיוותר הריבית במשק האמריקני על כנה, ורק בסוף השנה יפחית הפדרל ריזרב את הריבית במשק, הפחתה לה מצפים המשקיעים בוול סטריט זה זמן רב. יחד עם זאת, מדגישים הכלכלנים, כי "במצב בו כלכלת ארה"ב תאט באופן חריף ו/או תירשם פגיעה משמעותית בצריכה הפרטית - לא יהסס הפד להוריד ריבית כדי לתמוך בכלכלה, כפי שנהג בעבר".

חולשת כלכלת ארה"ב והאופטימיות השוררת בשאר העולם היא הגורם לחולשתו של הדולר בתקופה האחרונה. היחלשות הדולר נובעת מצמצום פער הריביות, מגמה שצפויה להימשך בעתיד, וכן מהגירעון התופח בחשבון השוטף של מאזן התשלומים האמריקני. "ייתכן שבתחום זה לא נאמרה המילה האחרונה", מזהירים הכלכלנים ברמזם כי הדולר ימשיך להיחלש בעולם.

"השווקים המתעוררים על סף לקיחת המושכות"

הכלכלנים מדגישים את ההאצה בצמיחה בגוש האירו, שצמח ב-3.3% ברבעון הראשון של השנה, ומדגישים כי כלכלת גרמניה בולטת לחיוב. הריבית באירופה צפויה לעלות במחצית השנה ל-4%, למרות שהאינפלציה לא צפויה לחרוג מגבול היעד של 2%. בבנק הפועלים צופים העלאת ריבית גם בבריטניה, לרמה של 5.5%, עוד החודש. גם ביפן התמונה נראית ורודה, כאשר הכלכלה היפנית צפויה לצמוח בשיעור של 2.3% בשנתיים הקרובות. הבנק המרכזי ביפן לא צפוי להעלות בקרוב את הריבית במשק, אך כלכלני הפועלים מעריכים כי העלאת ריבית זו תגיע ברבעון האחרון של השנה, לרמה של 0.75%.

בבנק הפועלים ממשיכים להאמין בשווקים המתעוררים, אשר הפכו ליעד השקעה מועדף עבור משקיעים אשר אוהבים ליטול סיכונים, וכותבים בסקירתם כי "השווקים המתעוררים על סף לקיחת המושכות". על-פי תחזית קרן המטבע, השווקים המתעוררים ימשיכו לצמוח השנה ובשנה הבאה בקצב מהיר של 7.5% ו-7.1% בהתאמה. לפי ההערכות, עד שנת 2010 חלקו של התוצר של המשקים המתעוררים (במונחי כוח קנייה) בסך התוצר העולמי יעלה על חלקן של הכלכלות המפותחות. יחד עם זאת, מזהירים הכלכלנים, כי השווקים המתעוררים תלויים לא מעט בכלכלת ארה"ב, וההאטה בכלכלה האמריקנית צפויה להשפיע עליהם.

ומה באשר לישראל?

בזירה המקומית, הנתונים הכלכליים ממשיכים להעיד על צמיחה מהירה ברבעון הראשון של 2007. לדברי הכלכלנים, "קיים קונצנזוס, שאם לא יחול שינוי במצב הביטחוני, המשק יציג גם בשנת 2007 שיעור צמיחה של כ-5%. איתנות המשק והשווקים הפיננסיים גבוהה ומשמשת כרית ביטחון מול אי-היציבות הפוליטית".

הכלכלנים מעריכים כי ההאטה בכלכלת ארה"ב לא תשפיע על המשק המקומי, בהנחה שארה"ב לא תידרדר למיתון, וזאת בשל העובדה כי הצמיחה המהירה של המשק הישראלי מבוססת עתה יותר על ביקושים מקומיים. עם זאת, ניתן לצפות כי הגידול בייצוא התעשייתי, שהוביל את הצמיחה ב-4 השנים האחרונות, יתמתן.

"עוצמת השקל ממשיכה להפתיע גם אם ברקע הדולר נחלש מול המטבעות העיקריים ובייחוד מול אלו של השווקים המתעוררים", אומרים בבנק הפועלים. "אנו מאמינים כי בשלב מסוים הפחתות הריבית ישנו את מגמת שער החליפין, אך קשה לקבוע היכן תיעצר הריבית". הכלכלנים מעריכים כי יעד האינפלציה במשק הישראלי לא יושג השנה, ומעדכנים מטה את תחזית האינפלציה לשנה הנוכחית ל-1.3%.

לאחר גל המימושים הגדול שפקד את הבורסות לפני שבועות ספורים, חזרה הבורסה לעלות והמדדים התבססו מעל 1,000 הנקודות, תוך עלייה במחזורי המסחר. אחד הגורמים התומכים בעליות בבורסה הוא הריבית הנמוכה. על רקע פתיחתה של עונת הדוחות הכספיים, מעריכים הכלכלנים, כי החברות יציגו דוחות טובים עם המשך שיפור ברווח המצרפי של החברות במדד המעו"ף. בבנק הפועלים ממשיכים להאמין כי העליות בבורסה יימשכו בטווח של שנה קדימה, אם כי הם מזהירים שתמיד ייתכנו מימושי רווחים בדרך.