תהליך מדיני חדש? נבחן מסמך עקרונות בין ישראל לפלשתינים שהועבר על ידי ארה"ב

המסמך הוצג לאחר שהאמריקנים לא היו שבעי רצון מהעדר תוצאות הפגישות בין אולמרט לאבו-מאזן * במסגרת המסמך, ישראל נדרשת לאפשר מעבר פלשתינים מעזה לאיו"ש

בישראל בוחנים הערב את מסמך העקרונות שהועבר אליה ואל הפלשתינים על ידי המתווכת הרשמית - ארצות הברית - בימים האחרונים. מדובר במסמך שהוצג בניסיון להתניע מחדש את התהליך המדיני בין ישראל לפלשתינים.

גורמים מדיניים בישראל מציינים כי המסמך הוצג לאחר שהאמריקנים לא היו שבעי רצון מהעדר התוצאות המעשיות בעקבות פגישות אולמרט אבו-מאזן. הנייר מתווה סימני דרך להתקדמות בתהליך בין הצדדים, ובמסגרתו ישראל נדרשת בין השאר להקל על תנועת פלשתינים בגדה ולאפשר מעבר פלשתינים מעזה לאזור יהודה ושומרון.

במערכת הבטחון הביעו חששות מהמסמך ודרישותיו מישראל. לטענות גורמים בכירים, "הקלת היציאה מרצועת עזה תביא להברחות נשק וגורמי עוינים מעזה לשאר השטחים".

אולמרט ואבו-מאזן - בתדירות של שבועיים

כאמור, המסמך הוצג לאחר שפגישות אולמרט-אבו-מאזן טרם הניבו פירות מדיניים. את היוזמה למפגשים הציגה שרת החוץ האמריקנית, קונדוליסה רייס, בביקורה האחרון בארץ. על פי הודעתה אז, שני המנהיגים מחוייבים לקיים פגישות בתדירות של שבועיים.

עד כה נועדו המנהיגים מספר פעמים. במסגרת הפגישות המדיניות נוהגים השניים לדון במשבר ההומניטרי בשטחי הרשות הפלשתינית, במשא ומתן לשחרור החייל החטוף גלעד שליט, וכן על המשך ירי רקטות הקסאם ועל אפשרויות לכניסה למשא ומתן בין ישראל לרשות הפלשתינית.

"שמחה שאולמרט ואבו-מאזן בשולחן אחד"

כחלק ממאמצי רייס למשא ומתן כולל, קראה למדינות ערב לשפר יחסן את לישראל, כדי שזו תרגיש שקיומה במזה"ת בטוח יותר. לדבריה, תהליך של שלום כבר נראה באופק. "אני אדאג שהפגישות מתקיימות כדי שנפתח אופק מדיני לפלשתינים. לא הגיע הזמן לדיבור הסכם קבע, אבל יש הבנות ליחסים תקינים עם ישראל".