ועדת התביעות מפסיקה את תמיכתה השנתית בעמותת "מצעד החיים" בארה"ב

התחקיר העלה כי העמותה שילמה ליחצן ניו יורקי 700 אלף דולר על עבודה "מינורית" " התמיכה תחודש רק לאחר שהעמותה תוכיח "התנהלות נקייה"

ועדת התביעות, אחד מהארגונים החשובים ביותר בממסד היהודי בארה"ב, הודיעה אמש כי תחדל להעניק תמיכה כספית לעמותת "מצעד החיים" בארה"ב בעקבות ממצאי תחקיר משותף של "גלובס" ו"ניו יורק ג'ואיש וויק".

התחקיר העלה, כי בשנים 2003-2005 שילמה עמותת מצד החיים בניו ג'רזי 709 אלף דולר ליחצן ניו יורקי, קרטיס הוקסטר, המקורב לנשיא ועדת התביעות, ישראל סינגר, ולשר האוצר, אברהם הירשזון, תמורת "גיוס כספים".

אולם הוקסטר עצמו אמר ל"גלובס" ול"ג'ואיש וויק", כי פעילותו בעמותה היתה "מינורית". בתשובה לשאלה מה עשה בשביל מצעד החיים, השיב הוקסטר: "אין לי מושג. לא זוכר". לפי התחקיר, היה זה הירשזון עצמו שהציג את הוקסטר לעמותה. יעקב וינרוט, פרקליטו של הירשזון, אישר זאת.

בעקבות התחקיר, אמר אמש (ד') יו"ר ועדת התביעות, ג'וליוס ברמן, לסוכנות הידיעות היהודית (JTA), כי ארגונו יפסיק לתרום כספים לעמותת מצעד החיים בניו ג'רזי עד שהעמותה תוכל להוכיח ש"התנהלותה נקייה".

ועדת התביעות מקבלת כספים מממשלות ומארגונים שהיו מעורבים בטבח יהודים או ברדיפתם במלחמת העולם השנייה או אחריה. היא מועידה את רוב הכספים לקורבנות הנאצים או ליורשיהם. נתח קטן מהכספים מוקדש למטרות מחקר, חינוך והנצחה. כארגון חינוכי, עמותת "מצעד החיים" בניו ג'רזי מקבלת מוועדת התביעות הקצבה שנתית.

הפסקת התמיכה השנתית צפויה להיות מכה קשה לעמותה. מאז 1998, השנה שבה החלה התמיכה, שילמה ועדת התביעות למצעד החיים בניו ג'רזי 7.8 מיליון דולר, כלומר מאות אלפי דולרים בשנה. הכספים מיועדים בלבדית למתן מלגות לתלמידים שמתקשים לממן את הנסיעה לפולין.

סינגר הודח במארס מכל תפקיד בקונגרס היהודי העולמי על רקע טענות למעורבות באי-סדרים כספיים. הטענות אוששו בדו"ח של התובע הכללי של מדינת ניו יורק. סינגר מוסיף לכהן כנשיא ועדת התביעות. התחקיר מציין, כי תרומות ועדת התביעות לעמותה החלו לפני שסינגר מונה לנשיא הארגון. בעלי תפקידים בארגון אומרים כי לסינגר אין כל חלק בקביעת יעדי ההקצבות של הארגון.

אבל הודאת מנכ"ל העמותה בניו ג'רזי, כי הירשזון הוא שהציג את הוקסטר לעמותה, והקשרים ההדוקים בין הירשזון לסינגר, בין סינגר להוקסטר ובין הוקסטר להירשזון פותחים צרור שאלות סביב התשלומים להוקסטר, מציין התחקיר.

בשבוע שעבר הודיעה ועדת התביעות כי תערוך ביקורת מעמיקה של כל המענקים שנתנה לעמותת מצעד החיים בניו ג'רזי, בתגובה על חקירה של משטרת ישראל באירועים שקשורים בהירשזון.