דלק צפויה להכנסות של יותר מ-1.5 מיליארד אירו בשנה מתחנות הדלק של שברון באירופה

לאחר מו"מ ממושך חתמה דלק על העסקה לרכישת 803 תחנות דלק משברון ב-342 מיליון אירו

חברת דלק פטרוליום מקבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה, תהיה חברת הדלק הראשונה שתפעל במערב אירופה. בתום מו"מ של כשנה חתמה דלק פטרוליום ביום ה' על עסקת ענק לרכישת 803 תחנות דלק בהולנד, בלגיה ולוקסמבורג, מענקית האנרגיה האמריקנית שברון תמורת 342 מיליון אירו.

מהלך זה מסמן את תחילת דרכה של חטיבת אירופה בקבוצת דלק, כחלק מאסטרטגיית הצמיחה של החברה עליה הצהיר בעבר המנכ"ל אסי ברטפלד. את הפעילות באירופה ינהל ציון גינת לשעבר ראש חטיבת הלקוחות בפרטנר.

פעילות השיווק שרכשה דלק כוללת כאמור 803 תחנות תדלוק תחת המיתוג של טקסקו - 510 תחנות בהולנד, 278 תחנות בבלגיה ו-15 תחנות בלוקסמבורג. כמו כן כוללת הפעילות 66 תחנות בהולנד הפועלות תחת מותגים פרטיים. לאחר השלמת העסקה צפויה דלק להחזיק ב-15% מנתח השוק הקמעונאי של שיווק הדלקים בהולנד, 12% מהשוק בבלגיה ו-10% מנתח השוק בלוקסמבורג.

מוצרי הדלקים נרכשים מבית הזיקוק Nerefco שבבעלות בריטיש פטרוליום (BP), כשהסכם האספקה תקף עד סוף 2007 עם אופציה להארכה לשנה נוספת. מלבד מכירת מוצרי הדלקים בתחנות (בעיקר בנזין וסולר) כוללת פעילות השיווק 406 חנויות נוחות, 95 מתקני שטיפת מכוניות ו-72 מסעדות.

מהדיווח שהעבירה דלק לבורסה נחשפים לראשונה הפרטים הכספיים של פעילות השיווק באותן מדינות, כפי שמסרה שברון. המחזור של פעילות השיווק ב-2006 עמד על 1.509 מיליארד אירו לעומת 1.44 מיליארד ב-2005, גידול של 4.8%. הרווח התפעולי מפעילות השיווק גדל ב-2006 ב-15% ל-23 מיליון אירו, מ-20 מיליון אירו ב-2005. הרווח הנקי של הפעילות ב-2006 הסתכם ב-22 מיליון אירו, גידול של 22% לעומת הרווח ב-2005 שהסתכם ב-18 מיליון אירו.

"העסקה היא הזדמנות גדולה עבורנו, שמאפשרת לנו להגיע למסה קריטית של תחנות דלק", אמר ברטפלד. "אין כיום הרבה הזדמנויות לרכוש 800 תחנות דלק במכה אחת. לא סתם ניהלנו מו"מ ארוך ומתיש עם שברון שלקח כשנה. אנחנו מעריכים שנוכל לייעל ולשפר את הביצועים של פעילות השיווק במדינות שאליהן נכנסנו. אנחנו רואים בעסקה הזו פלטפורמה להרחבת הפעילות באירופה ונבחן עסקאות נוספות", אמר ברטפלד.

רכישת התחנות של שברון היא העסקה הראשונה של חברת דלק ישראלית באירופה. עד כה החברות הישראליות נכנסו רק לשוק האמריקני, שם מרווחי הזיקוק גבוהים יותר. גורמים במשק האנרגיה מעריכים שזו הסיבה לכך שדלק בחרה להתמקד בשלב הראשון בהקמת רשת של תחנות דלק, ורק בעתיד תבחן את האפשרות לרכוש בית זיקוק. בדלק פטרוליום מתכננים להשתמש בעסקה הנוכחית כפלטפורמה לפיתוח עסקי האנרגיה באירופה. כפי שנחשף ב"גלובס", בדלק - שלוותה בעסקה על-ידי בנק ההשקעות ליהמן ברדרס, שפעל מול סיטיגרופ שליווה את הצד המוכר - מתכננים להשתמש בעסקה גם כדי להציף ערך לפעילות המקומית של החברה בישראל. "