מי הזיז את הספר שלי?

לכבוד שבוע הספר: כתבי ועורכי "גלובס" בביקורת על ספרי השקעות

1. הליכת אקראי בוול-סטריט

ציון: $$$$$

ברטון מלכיאל. ידיעות אחרונות, 2006. 365 ע"מ

מלכיאל, פרופ' לכלכלה מאוניברסיטת פרינסטון, כתב ספר שהוא מדריך תמציתי למשקיע הסביר. הוא מנסה ללמד את המשקיע איך לתפור לעצמו תיק השקעות שיענה על צרכיו הפיננסיים. שפתו קולחת ועשירה והוא לא מתנשא על קוראיו אלא מסביר להם את תפיסת עולמו באופן יסודי ובפרוטרוט. לקורא הישראלי שאינו מצוי בתולדות הכלכלה האמריקנית הסקירה ההיסטורית תראה אולי מעיקה ולא רלוונטית, אבל מלכיאל הוא מאמין גדול בצורך של המשקיעים להפיק לקח מהניסיון ההיסטורי של השוק. הוא סוקר לעומק את השיטה הפונדמנטלית לניתוח מניות בלי לשכוח את חסרונותיה הידועים, כמו הערכה סובייקטיבית וכמובן המנתחים עצמם. מלכיאל מתקשה להתלהב מאנליסטים שרובם, לדעתו, "חסרי כישרון בסיסי, אינם ביקורתיים, חדי הבחנה או מוכשרים במיוחד". הוא מסביר בבהירות את הניתוח הטכני ומתעכב על שיטות ניתוח טכני פופולריות - ובאותה נשימה לא מסתיר את דעתו השלילית גם על הניתוח הטכני, וטוען ש"לא ניתן לחזות את מחירי המניות בעתיד על סמך מחיריהן בעבר. הניסיון אולי משעשע אבל חסר כל ערך של ממש". המוטו המרכזי שלו מתמצה במשפט אחד: "היכולת להכות את השוק בעקביות ולאורך זמן נדירה מאוד אפילו למקצוענים, אבל להגיד את זה, זה כמו להגיד לילד בן שש שאין סנטה קלאוס". לכן הוא מנסה להסביר לקוראיו את חשיבות הקשר בין תשואה לסיכון, תוך הדגשת חשיבות הריבית דריבית לאורך זמן, ולטעת בהם ספקות בריאים לגבי היכולת של מנהלי ההשקעות להכות את השוק. בנסיבות האלה, ההמלצה החמה שלו היא להשקיע במדדי השוק.

" עירן פאר

2. הספר הקטן שמכה את השוק בגדול

ציון: $$$$$

ג'ואל גרינבלט. מטר, 2007. 170 ע"מ

יש מידה של ספקנות כשניגשים לקרוא ספרים קטנים עם רווח גדול בין השורות, שמתיימרים להיות שווים יותר מספרים עבי כרס צפופי שורות. אבל יש שש סיבות גדולות לקרוא את "הספר הקטן שמכה את השוק בגדול" של ג'ואל גרינבלט. הספר מציג תהליך פשוט, ישים והגיוני לבניית תיק מניות, ומסיר מהר ספקנות מהלב. למה לקרוא את הספר?

1. כי הוא נכתב על ידי פרופסור למנהל עסקים מאוניברסיטת קולומביה, אבל בגובה העיניים, עם דוגמאות מהחיים.

2. כי הוא מטיח כמה אמיתות שבארה"ב כבר השתרשו היטב, אך בישראל מוכת רפורמת בכר, משקי הבית טרם הפנימו. "אם אתם רוצים באמת להכות את השוק בגדול, רוב המקצוענים ואנשי האקדמיה לא יוכלו לעזור לכם... אתם צריכים לעשות זאת בעצמכם". או הטיעון שאפשר לבסס תיק בטוח על 5-8 מניות בלבד.

3. כי הוא מלמד איך להרוויח יותר בסיכון נמוך. שוב, ההיפך מהמנטרה הרווחת.

4. כי גרינבלט באמת רוצה שתרוויחו, ופרט למחיר הספר לא ייקח מכם אגורה (עמוד 129 בספר).

5. כי יש נוסחה פשוטה ובדוקה להשקעה רווחית במניות. תמיד יהיו מניות טובות לפי הנוסחה הזו, שדורשת עבודה של כמה דקות בכמה חודשים. תהליך ההשקעה המובנה מגובה באתר www.magicformulainvesting.com, בו ניתן לקבל רשימת מניות מומלצות.

6. בגלל פרק 8, ולא אומר עליו מילה נוספת. כל אחד - משקיע מקצועי, עצמאי או משווק פיננסי - חייב לקרוא את פרק 8.

" זיו סגל

3. למדו להרוויח

ציון: $$$$$

פיטר לינץ' וג'ון רוטשילד. אורעם, 1999. 256 ע"מ

נתחיל מהשורה התחתונה: אם אתם חדשים בעולם ההשקעות ורוצים ללמוד איך להרוויח כסף משוק ההון - זה לא הספר בשבילכם. משניים מהאנשים המוערכים יותר בברנז'ת וול-סטריט היינו מצפים למדריך פרקטי ומלא יותר מזה שמובא בספר. הספר בכל זאת קיבל את הציון 2, כי כספר שמתאר את ההיסטוריה של שוק ההון האמריקני הוא בהחלט לא רע: הוא מתאר את התפתחות הבורסה האמריקנית, בימים בהם בוצעו העסקאות תחת עץ עתיק בוול-סטריט, ואת סיפור לידתן של כמה מהחברות הגדולות והמצליחות ביותר בעולם, כמו אפל, מיקרוסופט וקוקה קולה, תוך שימוש באנקדוטות מעניינות על כל אחת מהן. חיסרון נוסף של הספר הוא התיישנותו, כדרכם של כל ספרי ההיסטוריה (הרי כבר הסכמנו שהוא מתאים יותר להגדרה זו). הספר החמיץ את אחת התקופות המשמעותיות ביותר בוול-סטריט, קריסת בועת ההיי-טק, וחסרונה מורגש לאורכו. לסיכום, למרות שגורו ההשקעות פיטר לינץ' חתום על הספר, לא תמצאו בו עצות מעשיות אלא חומר קריאה מעניין למדי על היסטוריית הקפיטליזם הטהור.

" רועי ברגמן

4. הבורסה למתחילים

ציון: $$$$$

שלמה סימנובסקי. מיטב, 2005. 172 ע"מ

כשמו כן הוא: ספר בסיסי ביותר למתחילים שבמתחילים בבורסה. כאלה שלא היו בהכרה פיננסית במפולת המניות של שנות ה-80 או בהתפוצצות בועת ההיי-טק, ושמעולם לא קראו - אפילו בטעות - מוסף כלכלי. הציון הגבוה שהספר מקבל הוא אך ורק עבור הקוראים האלה. וגם הם, אחרי שיקראו את הספר, לא מוכנים להשקעה בבורסה ויצטרכו לעשות עוד הרבה מאוד שיעורים לפני שישקיעו את השקל הראשון שלהם. הספר עוסק בדברים הבסיסיים ביותר: מהן מניות, אגרות חוב, קרנות נאמנות, אופציות, מסביר על שיטות המסחר, ניתוח טכני. ברוב המקרים, ההסברים בהירים מאוד וגם מי שלא מסתדר עם מספרים יכול בקלות לעקוב אחריהם ולהבין אותם, מפני שהם מלווים בטבלאות, איורים והמחשות שקשה לפספס. בכמה מקרים בודדים הספר שטחי מדי. הפרק על אג"ח, למשל, לא מסביר על מועדי הפדיון השונים של האג"ח וגם לא על המושג השכיח, מח"מ. מי שסיים את הספר ונדלק צריך לעבור ללימוד מעמיק.

" קרן צוריאל-הררי

5. זכרונותיו של סוחר מניות בבורסה

ציון: $$$$$

אדווין לפבר. אור עם, 1993. 280 ע"מ

ניסיתם פעם לדמיין לעצמך איך סוחרים בבורסה במציאות שבה אין אינטרנט, פקס, מחשב אישי או מרכזי? איך עבדו פעם הברוקרים בלי טלפון סלולרי או קווי? הספר מגיש לקורא תמונת מציאות צבעונית ומרעננת של ימי בורסה עליזים, פחות עליזים ולא עליזים בכלל, בתחילת המאה שעברה. אדווין לפבר עשה את המיליון הראשון שלו (מהבהלה לכסף במערב ארצות הברית ב-1907), פשט את הרגל (לאחר שספקולנט משיקגו השתלט על יבולי התירס), וחוזר חלילה, תוך כדי מסחר בסחורות, מניות ואגרות חוב שהונפקו ונסחרו בוול-סטריט באותן שנים. הוא התחיל את הקריירה שלו כרושם שערי מניות בבתי השקעות שפעלו על גבול החוקיות וכונו "מכבסות", והפך לברוקר מצליח המנהל כספים של עצמו ושל אחרים. בספר הוא מגולל את סיפורו האישי כמשקיע וסוחר, תוך ניתוח - בעיקר טכני - של העסקאות שהעשירו אותו ורוששו אותו, ושל תנודות שוק ההון שהיה להן עד, משפיע ושותף. הספר יצא לראשונה ב-1923 אך נותר אקטואלי: ב-1983 הוא יצא במהדורה מחודשת והפך לרב-מכר, שנמכר עד היום. הקריאה בספר מהנה בזכות הרוח ההיסטורית שנושבת מהסיפור ופחות בשל המסקנות התיאורטיות של לפבר. שוק הוא שוק, מידע פנים הוא מידע פנים, וערכו גבוה היום כמו אז . אם הוא רוצה לסנגר על מניפולציות (עמ' 229 ואילך) - אז הסבריו (או התרגום?) מסורבלים ומאולצים. בקיצור, הספר הוא רומן לברוקרים, שמתאים כחטיף-מתנה למי שמתחילים ופועלים בסביבת שוק ההון. הם יזדהו עם הגיבור, ירותקו לעלילותיו ויתבשמו בניחוח הרומנטי שבדרך כלל לא קיים במקצוע.

" מירב מורן

6. דרכו של וורן באפט

ציון: $$$$$

רוברט ג. הגסטרום. מטר, 2005. 237 ע"מ

וורן באפט הוא אחד מגורואי ההשקעות המבריקים באבולוציה של עולם ההשקעות, ולכן גם הציפיות שלנו מהספר היו גבוהות. תחילת הספר מעניינת מפני שהיא סוקרת את תחילת דרכו העסקית של באפט, האנשים שעיצבו את מדיניות ההשקעות שלו (בעיקר בנג'מין גרהם), ההשקעה שלו בחברת הטקסטיל ברקשייר האת'ווי, ניסיון הבראתה הכושל, (מה שיוצר מייד הזדהות - הנה, גם וורן באפט נכשל), והשיפטינג שעשה לניהול תיק השקעות. מי שלא מצוי כלל בעולם ההשקעות ימצא את הספר מרתק, כי כל משפט מחץ שנוסח בקפידה על ידי באפט נשמע כמו תובנה מזהירה. אבל מי ששוק ההון אינו זר לו, יזהה בספר הרבה מאד קלישאות שחוזרות על עצמן, כמו: "עסקים צריכים להשיג תשואה גבוהה ככל היותר על ההון העצמי, עם כמה שפחות חובות", וגם וריאציות ניסוחיות שונות של "כדאי לבסס השקעות לזמן ארוך של 5-10 שנים". מצד שני, בדרכו הייחודית והמנוסחת להפליא באפט עשוי לגרום לכל משקיע לעצור, לחשוב, ולחזור לדברים הבסיסיים שעובדים בדרך כלל. "אני רוצה להיות בעסקים כל כך טובים שגם טמבל יכול לעשות בהם כסף", או "כדאי להשקיע מרץ בבחירת עסקים טובים במחירים סבירים, מאשר בעסקים קשים במחירים זולים יותר", הם משפטים בסיסיים, אבל ה ניסוח הבאפטי גורם לקרוא אותם שוב ושוב. בעולם שבו מנהלי ההשקעות התזזתיים קונים ומוכרים מניות ואגרות חוב בכל שעה עגולה כדי לשרוד במלחמת התשואות היומית, היה נחמד אם רק חלקם היו מאמצים כמה מהעקרונות הבסיסיים של באפט. מי שמפקפק ברעיונות האלו מוזמן לבדוק מה הניבו השקעותיו בקוקה קולה, פרוט אוף דה לום, וושינגטון פוסט וג'ילט.

" גולן פרידנפלד

7. בורסה - פיצוח סודות השוק

ציון: $$$$$

צביקה ברגמן. סודות, 2005. 154 ע"מ

כולנו רוצים להיות עשירים ושורה ארוכה של ספרים מציעים לנו את הדרך הבדוקה להגיע לשם. לפי צביקה ברגמן, עשרות הסודות שריכז בספר יעניקו למשקיע בדיוק את הכלים שהוא צריך כדי להתמודד עם מצבים שונים בבורסה - וכבר עכשיו נדגיש שהספר מתייחס רק להשקעה בשוק המניות. בפתח הספר ברגמן מחלק את לימוד שוק ההון לשניים: למסחר וסוגי הפקודות מצד אחד, ולסוגיית ההשקעה והניסיון, מצד שני. ואכן, הוא מספק שורה ארוכה של טיפים על הדרך הרגשית בה המשקיע צריך לגשת למסחר במניות. למשל, להכין תוכנית השקעה (למרות שהוא לא מסביר אפילו ברמז איך לבנות תוכנית כזו), לדעת לחתוך הפסדים, לא להיסחף אחר שמועות, לא להיקשר רגשית למניה וכו'. הספר הוא מבוא למשקיע המתחיל ומתרכז בעיקר בכללי 'עשה-אל תעשה' התנהגותיים ותפיסתיים, עם מעט מדי טיפים ממשיים. גם אחרי קריאת הספר, הקורא לא מוכן להשקעה בשוק ההון. מבחינת ברגמן, לכל משקיע מתחיל יש מספיק ידע ויכולת לנתח את מצב השוק, ועם הרבה השקעה, כל אחד יוכל לעמוד בכללים שמציב הספר. אולם הדרך לפרוט את הטיפים לפרוטות (ובהמשך למאות אלפי שקלים) חסרה בספר, שסומך על כך שאת הלימוד המשמעותי הזה יעשו הקוראים באכסניות אחרות. אבל לא מדוב ר בספר מיותר: הוא כולל אסופת טיפים נכונים (שלא יפתיעו את המשקיעים הוותיקים) ולכן הוא בהחלט מבוא ללימוד ההשקעה בשוק ההון.

" רון שטיין

8. איך להתעשר

ציון: $$$$$

דונלד טראמפ. מטר, 2006. 236 ע"מ

אחרי שכבש את ענף הנדל"ן האמריקני והפך לכוכב טלוויזיה ב"מתמחה", דונלד טראמפ עובר לספרים. "איך להתעשר" מורכב מעשרות סיפורים קצרים שמציצים לחייו של המיליארדר הצבעוני. הספר מחולק לשני חלקים מרכזיים: הראשון עוסק בחייו המקצועיים של טראמפ, כשמטרת הסיפורים היא לתת לקורא טיפים. הבעיה היא שלרוב מדובר בעצות בנאליות, כמו 'הטיימניג קריטי כשמבקשים העלאה בשכר'. החלק השני והפיקנטי יותר עוסק בסיפורים אישיים מחייו של טראמפ, כולל פרק על סוגיית השיער שלו - כנראה המלווה בריבית הידוע בעולם בתחום הפריזורה. חלק מיוחד מוקדש ל'מאחורי הקלעים' של הסדרה "המתמחה". הספר משקף את אישיותו של טראמפ: צבעוני, קליל והכי חשוב - מעריץ ומשבח את האיש. "מיליארדרים עם גורד שחקים משלהם במנהטן וסדרת טלוויזיה שהפכה ללהיט ומשודרת בזמן צפיית שיא הם הנדירים מכל. אני בטוח למדי שאני האחד והיחיד", מעיד על עצמו טראמפ. הוא לא שוכח לנצל את הבמה ולעשות יחסי ציבור לעסקיו השונים, למשל, תאור מפורט וגדוש של מגרשי הגולף שבבעלותו והפצרה בקוראים להתחיל לשחק גולף. הספר מעניין, מתובל בחוש הומור, מאוד ידידותי לקורא, ומומלץ מאוד למי שמחפש ספר קליל ומבדר. מי שמחפש ספר עסקים רצ יני ודידקטי שיענה על השאלה איך להתעשר - עלול להתאכזב.

" עירית אבישר

9. המדריך להשקעות של אבא עשיר, אבא עני

ציון: $$$$$

רוברט קיוסאקי ושרון לכטר. מטר, 2006. 501 ע"מ

הספר השלישי בסדרת רבי המכר האינסופיים, שמפיק מכרה הזהב של רוברט קיוסאקי, טרחני למדי, כמו קודמיו. בעמוד 207 נשברתי כשקראתי בפעם החמישית או השישית על אותה עסקת נדל"ן מופלאה על חוף הים שעשה האבא העשיר. יש בספר הרבה פסיכולוגיה בגרוש (כמו חידון הגישה הנפשית בסוף כל פרק, שאפשר לחלוטין לוותר עליו), הוא מוכר הרבה מאוד חלומות, חלקם ארוזים בקלישאות ("הכסף יהיה כל מה שתרצה שהוא יהיה"), ומתובל ביותר מדי קידום מכירות לשאר המוצרים של קיוסאקי פלוס מידה לא מבוטלת של טפיחה עצמית על השכם, על ההישגים הפיננסיים שלו. הספר גם לא כתוב טוב במיוחד. ולמרות פגמיו, הוא חשוב ומעניין. לאדם הממוצע שרוצה להשיג יותר הספר פותח צוהר לשינוי תפיסתי ונותן כלי עבודה רבים. הוא מעורר השראה, גורם לקורא לבדוק את צורת התנהלותו הפיננסית, את שאיפותיו, יכולותיו, לדמיין את עצמו מתנהל אחרת ונמנע מהפחד שמשתק את רובינו. המהדורה 'עוברתה' לחוקי המס וכללי החשבונאות הנהוגים בישראל על ידי עו"ד ניר זיכלינסקי, וההערות האלה הופכות את הספר לפרקטי ורלוונטי יותר.

" קרן צוריאל-הררי