הבורסה המקומית מסכמת רבעון חסר תקדים מבחינת היקף ההנפקות וכמות התשקיפים

35 חברות חדשות שהנפיקו מניות הצטרפו לבורסה הרבעון, לעומת 37 חברות בכל שנת 2006

הבורסה מסכמת בסיפוק רבעון חסר תקדים מבחינת היקף ההנפקות וכמות התשקיפים. סה"כ הגיעו לקו הסיום 141 חברות שפירסמו תשקיפים או דו"חות הצעת מדף, מתוך 201 בקשות, שהוגשו לבורסה על בסיס הדו"חות השנתיים ל-2006.

הנפקות של מניות ואג"ח

35 חברות חדשות שהנפיקו מניות הצטרפו לבורסה הרבעון, לעומת 37 חברות בכל שנת 2006, שהיתה אף היא שנה פורייה, מבחינת הפעילות בשוק הראשוני (בכל 2005 הנפיקו 24 חברות חדשות).

בין ההנפקות הגדולות ניתן למנות את בריטיש ישראל , אשדר וכלל תעשיות ביוטכנולוגיה, שגייסו 300, 180 ו-200 מיליון שקל, בהתאמה.

בגל הנוכחי נכללות 8 חברות נדל"ן ו-7 חברות מו"פ חדשות.

39 חברות ותיקות הנפיקו אג"ח רגילות ו/או מניות והמירים, בהיקף כולל של כ-5.5 מיליארד שקל.

גם ברבעון זה נמשכה התופעה של רישום חברות חדשות המנפיקות אג"ח בלבד, והרבעון הצטרפו 15 חברות חדשות שגייסו כ-2.3 מיליארד שקל. ניסיון העבר מלמד שבחלק מן המקרים, חברות כאלה מנפיקות, בשלב הבא, גם מניות, לאחר שכבר התנסו בהנפקה ראשונה של אג"ח.

ההנפקה הבולטת ביותר, שבוצעה ע"י חברת אג"ח חדשה, הינה של התעשייה האווירית שהנפיקה אג"ח בשווי של מיליארד שקל.

רוב הנפקות האג"ח בוצעו ע"י חברות מתחום הנדל"ן (כ-80%). בין החברות נמצאות גם כאלה שלא התאגדו בישראל, אלא בקפריסין, באיי הבתולה הבריטייים ועוד.

להנפקות אלה הצטרפו קרוב ל-40 תשקיפים של חברות נסחרות שפרסמו תשקיפי מדף, או חברות שביקשו לרשום למסחר אג"ח שהוצעו קודם לכן למשקיעים מוסדיים בלבד.

מכשירים פיננסיים

הפעילות הערה בשוק הראשוני לא פסחה על תחום המכשירים הפיננסיים, וברבעון האחרון הונפקו מגוון אג"ח מובנות ומוצרי מדדים.

7 הנפקות של אג"ח מובנות מסוגים שונים, ביניהם איגוח של פקדונות לא סחירים, אג"ח המושפעות ממדדי מניות ועוד, פורסמו לציבור, בהיקף כולל של מעל 2 מיליארד שקל.

שוק מוצרי המדדים המשיך להפתיע במגוון ובכמות התעודות המוצעות לציבור, כאשר במהלך הרבעון הונפקו 19 תעודות נוספות וסך התעודות (כולל אלה שתונפקנה בשבוע הקרוב ע"פ תשקיפים שפורסמו) מתקרב ל-160.

החידוש המרכזי הינו התעודות המורכבות, המשלבות מדדים שונים של מניות ואג"ח, הן מדדים מקומיים והן מדדים בינלאומיים, ומאפשרות למשקיע לקבל באמצעות תעודה אחת מגוון של סוגי השקעות.

רונית הראל בן-זאב, סמנכ"לית בכירה ומנהלת המחלקה הכלכלית, ציינה כי מתוך 201 בקשות שהוגשו לבורסה ברבעון, ע"י חברות חדשות וחברות נסחרות, המתבססות על נתוני הדו"חות השנתיים, פורסמו סה"כ 141 תשקיפים ודו"חות הצעת מדף (כ-70%).

בנוסף, ישנן בקשות שטופלו ע"י סגל הבורסה, אך מטעמים שונים לא הגיעו לקו הסיום, וחלקן נערכות להנפקה ברבעון הקרוב. הבורסה נערכה לטפל בכמות חסרת תקדים של הנפקות ובקשות לרישום ניירות ערך, שהגיעו להיקף של כמעט פי 4 מההיקף הממוצע ברבעון בשנים של שוק ראשוני פעיל.

הראל בן-זאב הדגישה כי "על אף העומס מבחינת היקף ההנפקות, לא התפשרנו על איכות הבדיקה והשמירה על האינטרס הציבורי".