סין ואפקט האולימפיאדה

עבודה של יחידת המחקר של בנק הפועלים מוכיחה שברוב המקרים, מדדי המניות במדינות שמארחות אירועי ספורט גדולים, כמו האולימפיאדה והמונדיאל, מזנקים בשנה שקודמת להם ומשאירים מאחור את הממוצע הרב-שנתי. מה זה אומר על סין, דרום אפריקה ולונדון?

אנליסטים ומוחות פיננסיים מנסים לפצח את חידת סין, שמסתכמת בשאלה בועה או בוננזה. המימושים הכבדים מסוף פברואר גררו את העולם לירידות קשות, אך תוך שבועות אחדים סין, והעולם אחריה, סגרו את הירידות ועברו לעליות מרשימות. גם הצניחה האחרונה בבורסות שנחאי ושנזן, שסחפו אחריהן את בורסות העולם, בעקבות החלטת הממשל הסיני להעלות את מס הבולים פי 3, התבררה כגיהוק ותו לא. בתוך ימים ספורים סין והעולם שכחו והמשיכו לרשום עליות ושיאים חדשים. בסופו של דבר, עם תשואה של 325%, שהניב השוק הסין בשנתיים החולפות, קשה להתווכח.

עבודה של יחידת המחקר בבנק הפועלים שופכת אור על אחד הגורמים לחזרה של סין לתוואי צמיחה בתשואות: האולימפיאדה שתתארח בבייג'ין ב-2008. עבודת המחקר של הבנק בחנה את התנהגות שוקי המניות במדינות שאירחו אירועי ספורט גדולים כמו האולימפיאדה והמונדיאל.

המדדים מזנקים לקראת האירוע

המחקר מצטט מחקרים רבים שנעשו לאורך השנים, והוכיחו שלאירועי ספורט גדולים תרומה חיובית לכלכלת המדינה המארחת. העובדה הזו, כמובן, עומדת לנגד עיניהם של מנהיגי המדינות שמתחרים ביניהם על אירוח המשחקים האולימפיים או משחקי גביע העולם בכדורגל. הפריחה הכלכלית מקבלת ביטוי גם בשגשוג שוק המניות המקומי, שמגיב בחיוב לאירועים, אולם אי אפשר לשלול השפעות של גורמים חיצוניים נוספים, כמו הכלכלה הגלובלית, רווחיות החברות המקומיות וכו'.

ברוב המוחלט של המקרים, בשנה שקדמה לאירועי הספורט הגדולים, השווקים המארחים צמחו בשיעורים ניכרים, גבוהים משמעותית מהממוצע הרב-שנתי. מקסיקו, למשל, צמחה ב-177.2% בשנה שקדמה לאירוח המונדיאל, לעומת צמיחה שנתית ממוצעת של 10.7%. אוסטרליה צמחה בשנה שלפני אירוח האולימפיאדה ב-14.7% לעומת ממוצע של 9.1%, וגרמניה, שאירחה את המונדיאל האחרון, צמחה בשנה שקדמה לו ב-27.1% לעומת ממוצע של 13.5%.

העליות בשוקי המניות בשנה שקודמת לאירוע מוסברות, בין היתר, בציפייה לשיפור כלכלי-פיננסי בעקבות האירוע ומההיערכות אליו. אולם האופטימיות לא נשמרת זמן רב וכבר בשנת האירוע תשואת שוקי המניות גבוהה מהממוצע הרב-שנתי רק במחצית מהמקרים. הסיבה היא, אומרים בבנק הפועלים, שהציפיות כבר מגולמות בשוק. בשנה שאחרי האירוע נרשמו ברוב המקרים תשואות גבוהות מהממוצע, אולם ההערכה היא שהן נובעות מסיבות שלא קשורות לאירוע הספורט.

הסטורים המובילים

הסקטור הראשון שנהנה מאירועי הספורט הוא התשתיות וחומרי הגלם, ובמיוחד המתכות. זאת, לאור הביקושים הגדולים שמכתיב פיתוח המתקנים לאולימפיאדה. על רקע זה אפשר לראות מחירי שיא בחלק מהמתכות בשנתיים האחרונות. פיתוח התשתיות מצריך בניית מתקני ספורט חדשים, נתיבי גישה ברחבי העיר המארחת ובתי מלון שיתאימו לקליטת התיירות הנכנסת.

בסמוך לאירוע נהנים סקטור התקשורת והמדיה מצמיחה מוגברת בפעילות, למשל, בבעלות זכויות שידור, פרסומות וחסויות שסובבים את האירוע. תשתיות המידע במדינה המארחת מתפתחות לאור החידושים הטכנולוגיים ופלטפורמות השידור החדשות, שמשתדרגות בין אירוע לאירוע. תעשיית לווין נוספת שצומחת היא הימורי הספורט.

גם בסיומם של אירועי הספורט הכלכלה ממשיכה לצמוח, כשהיא בדרך כלל נישאת על גלי האופטימיות והפיתוח שהותיר האירוע. המגזר המרכזי שנהנה בשלב הזה הוא ענף התיירות, שמארח תיירים שמנצלים את ירידת המחירים והמתקנים החדשים.

המדינות המנצחות צומחות יותר

המחקר בחן גם כיצד משפיעים ניצחון או הפסד על הכלכלה ושוקי המניות של המדינות המנצחות והמפסידות. מבדיקה שערך ABN Amro ב-2006 עלה כי הצמיחה במדינה המנצחת במונדיאל עולה בכ-0.7% בממוצע באותה שנה, בעוד המדינה המפסידה מאבדת כ-0.3% בממוצע לעומת העונה הקודמת. ההסבר לכך, לפי יחידת המחקר של בנק הפועלים, הוא בתחושה הטובה בקרב הצרכנים באותה מדינה, שמגבירים את פעילותם ומניעים קדימה את הכלכלה המקומית.

קשה לבודד את השפעת האולימפיאדה בבייג'ין 2008 משאר הפקטורים הרבים שמשפיעים על כלכלת סין, אולם אין ספק שהיא אחד הגורמים התומכים בעוצמה בכלכלה המקומית. בהתחשב בעובדה שהאולימפיאדה בבייג'ין מתקרבת, יתכן שהשפעתה החיובית תצטמצם בשנה הקרובה. מי שרוצה לנצל את המומנטום במדינות המארחות, צריך לפזול לדרום אפריקה, שתארח את המונדיאל ב-2010 ואיננה יעד מומלץ למשקיעים בעלי לב חלש, וללונדון, שתארח את האולימפיאדה הבאה ב-2012.