חברת החשמל מזהירה: לא נוכל לשרת החוב בהיקף של 45 מיליארד שקל

החברה צירפה האזהרה לדוחותיה על רקע החלטת הרשות לחשמל מסוף חודש אפריל להפחית ב-6.7% את תעריפי החשמל

חברת החשמל מזהירה לראשונה בדוחותיה הכספיים מפני אפשרות של פגיעה ביכולתה לגייס כספים ובאפשרות לשרת את החוב של החברה הנאמד ב-45 מיליארד שקל, זאת בעקבות ההחלטות האחרונות של הרשות לחשמל בעניין התעריפים.

למרות השיפור ברווח, מציינת חברת החשמל, כי "במידה ולא יינתן תיקון להחלטות הרשות לחשמל במסגרת השינויים הצפויים במשק החשמל, הדבר עלול לפגוע בתוצאות העסקיות בדרך שתקשה מאוד על גיוס כספים ותפגע באפשרות להחזיר את חובותיה של החברה".

חברת החשמל צרפה את האזהרה לדוחות על רקע החלטת הרשות מסוף חודש אפריל להפחית ב-6.7% את תעריפי החשמל. כזכור, בעקבות ההחלטה פרסמה חברת החשמל אזהרה לפיה היא צפויה להפסיד 300 מיליון שקל בשנה כתוצאה מההפחתה.

ל"גלובס" נודע עוד, כי ראשי חברת החשמל, היו"ר מוטי פרידמן והמנכ"ל אורי בן-נון פנו באחרונה ליו"ר הרשות לחשמל, אמנון שפירה, בבקשה לקבוע בהקדם בסיס תעריפים חדש לחברה. לטענת ראשי חברת החשמל, קביעת בסיס התעריף החדש מתעכבת מזה כשנתיים, דבר המכביד מאוד על החברה מבחינה פיננסית.

כפי שפורסם ב"גלובס", היקף המחלוקות הכספיות בין חברת החשמל לרשות לחשמל נאמד בלמעלה מ-2 מיליארד שקל. בין השאר מסרבת הרשות לחשמל להכיר לחברת החשמל חלק מהוצאות הדלקים של החברה ובהשקעות שביצעה בהיקף של מאות מיליוני דולרים ובחלק מהוצאות הפנסיה.

חברת החשמל סיימה את הרבעון הראשון של השנה ברווח נקי של 150 מיליון שקל, גידול של 70% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הגידול ברווח נובע מהעלייה של 2.6% בהכנסות החברה בעקבות הגידול בביקושים לחשמל. הרווח התפעולי של החברה שמר על יציבות והסתכם ב-688 מיליון שקל. יצוין, כי על אף שהחברה החלה בהליך התייעלות, הרי שהוצאות השכר בחברה גדלו ב-12% ברבעון לרמה של 397 מיליון שקל. פרידמן ובן-נון ציינו, כי אלמלא השחיקה שחלה בתעריף, הרווח הנקי של החברה היה גבוה יותר. תגובת הרשות לחשמל לא התקבלה עד סגירת הגיליון.