תשובה יגייס מיליארד שקל באג"ח להרחבת פעילותו הפרטית בנדל"ן בארה"ב

הגיוס יבוצע השבוע באמצעות אלעד נשיונל, שמחזיקה בכ-2,700 יחידות דיור בפלורידה, ג'ורג'יה ואילינוי * עוד נחשף כי שווי הנדל"ן בחברה הפרטית של תשובה, אלעד גרופ, שפועלת בקנדה ובארה"ב, מוערך בכ-5.5 מיליארד דולר ונשען על הון עצמי של כ-900 מיליון דולר

יצחק תשובה חוזר לגייס כספים בשוק המקומי לטובת חברת הנדל"ן הפרטית שלו, אלעד נשיונל. כך נודע ל"גלובס". כשנתיים לאחר שהשלים גיוס של כ-1.8 מיליארד שקל עבור נכסי אלעד בקנדה, יגייס תשובה בשבוע הקרוב כמיליארד שקל לאלעד, הפעם לטובת תיק הנכסים של החברה בארה"ב.

כספי הגיוס הנוכחי מיועדים למחזור חובות ולהרחבת עסקי הדיור של אלעד בארה"ב והוא יתבצע באמצעות הנפקת אג"ח למשקיעים מוסדיים לחברה ייעודית (SPC), אלעד נשיונל, כפי שבוצע בגיוס הקודם של אלעד קנדה. במקביל, גם האג"ח הנוכחיות דורגו "AA מינוס" על ידי חברת הדירוג מעלות, בהתאם לדירוג לו זכתה הנפקת האג"ח של אלעד בשנת 2005, שנועדה למימון עסקיה בקנדה.

הביטחונות שיועמדו למשקיעים שישתתפו בהנפקה יהיו שעבוד בדרגה ראשונה ושעבודים משניים על הנכסים וכן ערבות של החברה האם אלעד גרופ בהיקף של 50 מיליון דולר. הנכסים המגבים הנם כ-2,668 יחידות דיור, מהם כ-1,900 מיועדות להסבה לדירות קונדומיניום והיתר להשכרה. מרבית מנכסי הקונדומיניום מרוכזים במדינת פלורידה והיתר במדינות ג'ורג'יה ומרילנד, ואילו הנכסים המיודעים להשכרה מרוכזים במדינת אילינוי. שווי הנכסים המגבים את האג"ח מוערך בכ-311 מיליון דולר.

נתונים בולטים נוספים שחשפה קבוצת אלעד של תשובה ערב הגיוס, הם כי היקף נכסיה הכולל עמד נכון לסוף 2006 על כ-5.5 מיליארד דולר ואלו נשענים על הון עצמי של כ-900 מיליון דולר - מה שממצב את תשובה כאחד משני יזמי הנדל"ן הבולטים בישראל יחד עם לב לבייב.

אלעד, המנוהלת על ידי מיקי נפתלי, היא חברת הנדל"ן הפרטית של יצחק תשובה, שמחזיק כאמור גם בשליטה בחברת האחזקות הציבורית דלק. פעילותה של אלעד מתבצעת בצפון אמריקה, וכוללת אחזקה בנכסים מניבים וביחידות דיור רבות בקנדה ובארה"ב. בין הנכסים הבולטים של החברה ניתן לציין את מלון פלאזה בניו-יורק, אותו רכשה לפני כשלוש שנים תמורת כ-675 מיליון דולר, וכיום היא מסבה לבניין של דירות יוקרה בהשקעה של כ-400 מיליון דולר.

לאחרונה גם רכשה אלעד את אחת מרצועות הנדל"ן היקרות ביותר ב"סטריפ" של לאס-וגאס תמורת 1.2 מיליארד דולר, והיא מתכננת להקים במקום פרויקט נדל"ני ענק שיכלול בתי קזינו, מלונות ומרכזי מסחר בהיקף כספי כולל של כ-5 מיליארד דולר. פרט לכך, כולל תיק הנכסים של אלעד עשרות אלפי יחידות דיור בעיקר במזרח קנדה, בערים טורונטו ומונטריאול, ובחוף המזרחי של ארה"ב.

במהלך השנים האחרונות הוזכרה אלעד לא פעם כמתעתדת להנפיק את נכסיה בחו"ל, הן באמצעות קרן ריט והן באמצעות גיוס מניות רגיל, אך עד עתה המהלך לא יצא אל הפועל.

מלבד אלעד, מחזיק תשובה גם בפעילות נדל"ן ענפה באמצעות חברת דלק נדל"ן הציבורית המנוהלת על ידי איליק רוז'נסקי, שנסחרת כיום לפי שווי של כמיליארד דולר, כך שסך עסקי הנדל"ן של תשובה מתומחרים בכ-6.5 מיליארד דולר. דלק נדל"ן פועלת בעיקר בתחום הנכסים המניבים במערב אירופה, ולחברה גם פעילות בשוק הקנדי. עם זאת, בניגוד לאלעד מתמחה דלק בעיקר בפעילות נדל"ן מניב קלאסית, קרי רכישת נכסים מניבים עם שוכרים לטווח זמן ארוך ובעלי פוטנציאל סיכון נמוך.

דלק נדל"ן היא זרוע אחת בלבד בפעילות העסקית הענפה של קבוצת דלק שבשליטת תשובה. הקבוצה, המנוהלת על ידי אסי ברטפלד, נסחרת כיום בבורסה לפי שווי של כ-2.8 מיליארד דולר. דלק פועלת בתחומי האנרגיה, הרכב, הפיננסים, התקשורת, הנדל"ן והתשתיות, ונחשבת לאחת מחברות האחזקה הבולטות בישראל. "