בזק לתושבי היישוב באר-מילכה, הסמוך לגבול עם מצרים: השתתפו בעלויות החיבור - או שתישארו בלי טלפונים

לפי גלי צה"ל, בזק נמנעת לחבר את היישוב הקטן והמרוחק משום שהנחת התשתיות בו אינה רווחית * לפי רשיון ההפעלה שניתן לבזק, החברה מחוייבת לצרף כל משפחה ישראלית למערך הטלפוניה, ללא גביית תשלום נוסף עבור תשתיות

ל-12 המשפחות שמתגוררות ביישוב באר-מילכה הסמוך לגבול עם מצרים, אין הרבה דרישות מבזק: הן בסך-הכל רוצות קו טלפון רגיל. אלא שבחברת הטלפוניה לא ממהרים לְחבר את היישוב הקטן לעולם; הנחת התשתיות במקום אינה רווחית, ובחברה דורשים מהתושבים להשתתף בעלויות.

ההתנהלות הזו מנוגדת לתנאי הרישיון וביישובי הדרום חוששים שחברות מופרטות נוספות יתנהגו באופן דומה הנסיעה מתל-אביב למושב באר-מילכה נמשכת אמנם רק שלוש שעות, אבל במונחים של טכנולוגיה מדובר במסע של כמה עשרות-שנים. ביישוב הפסטורלי, ששוכן ממש ליד מצרים, גרות כיום 12 משפחות. כולן נאלצות לחיות בלי קו טלפון של "בזק".

חודשים ארוכים מנהל המושב מאבק-עיקש מול חברת התקשורת, אבל שם פשוט מסרבים לבצע בעצמם את עבודות הנחת התשתית. הסיבה: העלות שנאמדת במאות אלפי שקלים. אם שואלים את עשרות-התושבים בבאר-מילכה, מדובר בתוצאה של הליך ההפרטה: "רק לפני כמה שנים כשבזק הייתה עוד חברה ממשלתית, היא הניחה תשתיות ליישובים סמוכים בעלות גבוהה הרבה יותר", הם מספרים. עכשיו, מסרב מונופול התקשורת לחצוב קילומטרים ספורים ודורש מהמושב להשתתף בעלויות.

"בגלל שאנחנו יישוב קטן בפריפריה לא מסתכלים עלינו ולא איכפת לאף אחד מאתנו", מוחה תושב המקום. "השיקול הכלכלי של הרווחיות נטו הוא מעבר לכל במקרה הזה. נותנים לנו הרגשה כאילו שואלים אותנו מה אנחנו בכלל רוצים מהם? אנחנו הרי לא רווחיים. מבחינתי, זה אבסורד, ממש אבסורד".

"לבזק הייתה פעם מחויבות לכל אזרח", נזכר תושב אחר. "גם היום, זה לא שנתנו לך חברה ממשלתית ואתה יכול לעשות מה שאתה רוצה איתה, יש לך מחויבות לאזרחי מדינה שממנה קנית את הנכס הזה". המועצה נושאת בהוצאות תושבי באר-מילכה, אגב, לא לבד: את היישוב עזוז למשל מסרבים לחבר לאינטרנט המהיר בבזק מאותם שיקולים בדיוק. מועצת רמת הנגב, שאליה משתייכים שני המושבים, הודיעה כי בלית-ברירה היא זו שתישא בעלויות ההקמה.

"אנחנו יודעים שמעשיה של בזק פסולים, אבל הפגיעה בתושבים בלתי-נסבלת", מסביר ראש המועצה שמוליק ריפמן. "ההכנסות של בזק בערים הגדולות הן כאלה שהיית מצפה שחברה שמציגה את עצמה כמי שנותנת שירות לציבור תפריש חלק קטן ליישובים קטנים. זה יוצר תחושה שחברה כמו בזק פשוט נותנת שירותים לא טובים לפריפריה, ולזה לא נסכים ועל זה נאבק".

הרישיון מחייב לחבר כל דורש

מבזק נמסר בתגובה לטענות כי "החברה תבצע על חשבונה את מרבית העבודות בבאר-מילְכַּה כשהיישוב יורחב למגורי-קבע. באשר ליישוב עֶזוּז, אומרים בבזק, כי "בשל מגבלות טכנולוגיות לא ניתן לספק שירותי אינטרנט מהיר למקום, אולם החברה הביעה נכונות להקדים את לוח הזמנים לפתרון הבעיה".

אבל הבוקר מתברר שהסירוב של בזק לחבר את התושבים לטלפון לא רק מעצבן, אלא גם לא תקין: בדיקת "בוקר טוב ישראל" מגלה, כי הרישיון של החברה מחייב אותה לצרף כל משפחה ישראלית למערך הטלפוניה.

בזק גם לא רשאית לגבות שקל אחד עבור תשתיות, הנחוצות להשלמת ההתחברות. התשובה שסיפקה החברה לתושבים פשוט הרתיחה את חיים גרון, סמנכ"ל במשרד התקשורת. "בזק מתחייבת להגיע עד לחצר הלקוח", הוא קובע. "החובה הזו בסיסית במשטר הרישוי שחל על בזק בעל חובת השירות האוניברסלי".

ביישובי הפריפריה חוששים כעת גם מתוצאותיהן של הפרטות עתידיות במשק: התושבים שואלים מה יקרה כשתחליט המדינה להיפרד משירותים כמו דואר וחשמל? בינתיים, גם ב-2007 עשרות-משפחות בארץ עדיין מנותקות מקו-הטלפון.