בתי המעצר 2007: נערים בתאים של מטר על מטר, אחרים אוכלים מהרצפה

דו"ח הסניגוריה הציבורית מצביע על מחדלים רבים בתנאי כליאה והמעצר בישראל

נערים כלואים בתאים של מטר על מטר, עצורים מעורערים בנפשם נכבלים למיטה באזיקים עד ש"יירגעו", ועצורים שאוכלים מזון מהרצפה. אלה רק חלק מהתופעות בהן נתקלו אנשי הסניגוריה הציבורית במתקני המעצר של המשטרה, בתי הסוהר ובתי המשפט.

הסניגוריה הגישה היום (ב') לראשי מערכות החוק והאכיפה את הדו"ח השנתי שלה ל-2006 בעניין תנאי הכליאה בבתי המעצר. גם הפעם מצביע הדו"ח על הפרות חמורות של הוראות החוק ופסיקת בג"ץ, לרבות במתקני מעצר ששופצו אך לאחרונה.

בכשליש ממתקני המעצר בהם ביקרו אנשי הסניגוריה הציבורית, התעוררו בעיות שונות הקשורות בזכות העצורים לקבלת טיפול רפואי. כך למשל, במגרש הרוסים מוחזקים העצורים החולים בתנאים קשים ביותר. בעת הביקור שהה עצור החולה במחלה קשה ומדבקת בתא קטנטן סמוך לתאי הבידוד, כשנודף מהם ריח נורא של שתן וזוהמה.

בתחנת משטרת חולון התגלתה תופעה מזעזעת, לפיה כשישנם עצורים מעורערים בנפשם, קושרים אותם באזיקים למיטה כשהם בהתקף השתוללות, וזאת עד שיירגעו, "ייקח כמה זמן שייקח".

גם לעצורים קטינים לא עושים הנחות: התאים בהם הוחזקו קטינים בבית המעצר נגב, רובם בני מיעוטים, היו בגודל זעיר של כמטר על מטר, כך שלא ניתן לעשות יותר משני צעדים לכל כיוון. בכל תא שתי מיטות קומתיים הצמודות זו לראשה של זו.

בבית המעצר לכיש ובמגרש הרוסים ישנן היתקלויות רבות בין העצורים לבין השוטרים, וונדליזם ומתח רב באגף.

אווירת טרור

בשני שלישים ממתקני המעצר שנבדקו ישנה צפיפות רבה ושטח מחייה מצומצם ביותר לכל עצור: השטח הממוצע לעצור נע בין 1-2 מ"ר בלבד. ברוב התאים אין ריהוט בסיסי, והעצורים מאלתרים שולחנות מקרטונים. בתחנת משטרת חברון אוכלים העצורים את מזונם על הרצפה בצורה משפילה.

בשליש ממתקני המשטרה ובשישה מתקני שב"ס שנבדקו התנאים התברואתיים וההיגייניים לקויים ביותר, ואין מספקים לעצורים אמצעים לשמירה על היגיינה אישית. במשטרת זיכרון יעקב נמצאו באחד התאים נמלים רבות, שכיסו את מגש ארוחת הבוקר על עציר קטין.

ברוב המתקנים של המשטרה ושב"ס, חור הניקוז של המקלחת משמש גם כשירותי הכריעה ("בול פגיעה"), ועל העצורים להתקלח מעל חור השירותים. "הדבר גורם ללכלוך, לריחות צחנה ועלול אף לפגוע בבריאותם של העצורים", נאמר בדו"ח.

ב-4 מתוך 7 בתי סוהר של שב"ס התלוננו אסירים על אלימות של ממש מצד סוהרים כלפיהם, יחס מזלזל וכן חיפושים משפילים ופולשניים. בכלא שאטה מלינים האסירים על "אווירה של פחד וטרור", ושהסוהרים "מוציאים את הכעס שלהם על האסירים".

השפלה בפומבי

במתקני המעצר של בתי המשפט הבעיות מונצחות משום שחלוקת האחריות בין המשטרה והנהלת בתי המשפט אינה ברורה. "כל גוף רואה במשנהו כאחראי על הנעשה במתקן".

מרבית העצורים שם מובלים כדבר שבשגרה כשהם כבולים בידיהם וברגליהם במסדרונות בית המשפט אל האולמות, וחלקם אף נותרים כבולים במהלך הדיון, תוך פגיעה בכבודם והשפלתם בפומבי. בכל מתקני המעצר התעוררו בעיות המקשות על קיום המפגש בין עצורים לעורכי דין.

אנשי הסניגוריה מציינים, ש"קיים רצון טוב של האחראים על המתקנים ושל הצוות לפעול למען הכלואים ולשמור על זכויותיהם", אך באלו אין די. "מענה לרבות מהבעיות בתנאי החזקתם של עצורים ואסירים טמון בהשקעת משאבים מתאימים באופן מיידי".

עיקרי הדו"ח

* שטח המחיה הממוצע לעצור נע בין 1-2 מ"ר בלבד.

* עצורים חולים מוחזקים בתנאים קשים ביותר.

* עצורים מעורערים בנפשם נכבלים למיטה באזיקים.

* תנאים תברואתיים והיגייניים לקויים ביותר.

* תלונות על אלימות סוהרים, יחס מזלזל וחיפושים משפילים.