הרשעה פלילית לרופא שכלבו פצע שכן באורח קשה משום שלא היה קשור

ד"ר דוד נקוקר הורשע בעבירה של אי-נקיטת צעדי זהירות בחיה, לאחר שהניח לכלבו להתהלך חופשי בחניית ביתו ללא רצועה וזמם

בית משפט השלום בת"א הרשיע את ד"ר דוד נקוקר, רופא כבן 70, בעבירה של אי-נקיטת צעדי זהירות בחיה. זאת, לאחר שהתיר לכלב הקולי ברנרד שלו להתהלך חופשי בחניית ביתו, ללא רצועה וזמם. בית המשפט קבע, כי נקוקר התרשל בכך "התרשלות חמורה", שהביאה לכך שהכלב זינק על שכנו ופצע אותו קשה בראשו.

העונש המירבי בגין העבירה הוא 3 שנות מאסר. ואולם, השופט נענה לבקשת הסניגור והורה לשירות המבחן להגיש תסקיר בעניינו של נקוקר, כדי לבחון אפשרות לבטל את ההרשעה ולהסתפק בעונש של עבודות לתועלת הציבור.

נקוקר הודה שכלבו לא היה אסור ברצועה והיה ללא זמם, אך הכחיש שהכלב זינק על השכן או בא עימו במגע. השופט דחה את גרסתו לאור העדויות שהוצגו.

השופט מוקי לנדמן ציין בהכרעת הדין, שמאחר שעבירת "אי נקיטת צעדי זהירות בחיה" היא עבירת התנהגות שלא דורשת תוצאה, הרי שיש צורך ברשלנות גבוהה מזו הנדרשת בפן האזרחי, שהיא "רשלנות חמורה" אם כי בדרגת ביניים שאינה מגיעה ל"סטייה גסה וחמורה, שדי בה להטלת אחריות בהריגה".

לנדמן קבע ש"רשלנות הנאשם היתה רשלנות חמורה. מעבר לחובה הכללית שלא להסתובב עם כלב מחוץ לתחום הפרט כשאינו קשור ברצועה, הנאשם היה ער בפועל לסיכון שעלול להישקף ממנו כלפי עוברים ושבים".

הוא הוסיף, שכאשר נוכח נקוקר שהכלב מתפתה לרוץ לעבר המגיעים לחניה, "חייב היה לעזוב כל עיסוקיו, ליטול הכלב בידיו ולהעלותו לביתו כשהוא אוחז בו, ולא לאפשר המצב בו הכלב שוב ייטול חירות לעצמו וירוץ לעבר המשתמשים בחניה, כפי שאירע בפועל". (ת.פ. 5691/05).