דו"ח באוצר: תנאי שכר מפליגים וחריגות של יו"ר ארגון אלמנות ויתומי צה"ל, פנינה כהן

הממצאים בטיוטת דו"ח של החשכ"ל עלולים לגרום ל"שלילת האישור לניהול התקין לעמותה ולחסימתה לקבלת תמיכה ממשלתית - וכך לקריסתה"

תנאי השכר המפליגים והחריגות שביצעה ב-16 השנים האחרונות יו"ר ארגון אלמנות ויתומי צה"ל, פנינה כהן, עלולים לגרום ל"שלילת האישור לניהול התקין לעמותה וחסימתה לקבלת תמיכה ממשלתית, וכך לקריסתה". כך קובעת טיוטת דו"ח על העמותה שערך רו"ח גיל טרון ממשרד ורדי, האוזר, נתיב ושות', עבור משרד החשב הכללי באוצר.

היום (ב') נכנסה לארגון הנהלה חדשה בראשות נאווה שוהם, שניצחה בבחירות לפני שבועיים. לפי הדו"ח, היו"ר הקודמת, כהן, הועסקה כיו"ר בשכר, בעודה מתנהלת כיו"ר הוועד המנהל והנציגות הנבחרת, זאת בניגוד לחוק העמותות.

משכורתה ברוטו ב-2003-2006 הגיעה לכ-58 אלף שקל בחודש, ללא חישוב טובות הנאה נוספות וסעיפים חריגים בהסכם העבודה. זהו שכר יוצא דופן במגזר הציבורי, שהיווה כ-60% מכלל עלות השכר בעמותה, ויותר מ-20% ממחזור הפעילות של העמותה.

כהן, נכתב, "עשתה בעמותה ככל העולה על רוחה, תוך רמיסת סמכויותיהם ותפקידיהם של מוסדות העמותה". היא רשמה מראש פרוטוקולים של ישיבות, עשתה שימוש סלקטיבי במידע באופן שתאם את האינטרסים שלה, ובחרה את הספקים ללא אישור כנדרש של הנציגות הנבחרת. גם את הביקורת הנוכחית עיכבה כהן, צוין, על ידי דחיית פגישות והימנעות מלמסור מסמכים שהתבקשו.

"לעיתים ההתקשרויות היו תוך ניגוד עניינים ו/או בחוסר תום לב, תוך הסתרת מידע מחברות הנציגות הנבחרת, שייתכן והיה בו כדי לפסול את ההתקשרות", נכתב בטיוטה. למשל, "העמותה שילמה שכ"ט לעו"ד גלית ברונשטיין, שייצגה את כהן אישית, והועסקה במשרד בו שותף עו"ד שלומי תורג'מן, שייצג באותם דיונים את העמותה".

הדו"ח הנוכחי הוא המשך לביקורת משרד הביטחון מ-2004, שבעקבותיה הומלץ להקטין את התמיכה בעמותה; בביקורת רשם העמותות מ-2005, נמצאו שכר חריג לכהן וליקויים מנהליים, והומלץ לסרב לתת לעמותה אישור ניהול תקין ל-2005; בדו"ח מבקר המדינה מ-2006 נחשפו ליקויים בפעילות, בהם ניהול ריכוזי של כהן, שרירותיות בקבלת חברים ובמתן אפשרות לבחור ולהיבחר, תשלומים בשיטת המחאות בלנקו, וכן שכר גבוה באופן חריג לכהן.

בעקבות מאבקים פנימיים בעמותה שהחלו לפני כשנה, מינה ביהמ"ש המחוזי בת"א את השופט בדימוס דן ארבל כמפקח על הבחירות בעמותה, ועו"ד יהודה טלמון מונה למנהל מיוחד זמני, כולל סמכויות שנלקחו מכהן. מכהן נשללה גם זכות החתימה בחשבון העמותה בבנק בלוקסמבורג.

לפני שבועיים, כאמור, הודחה כהן מתפקיד היו"ר, ונאווה שוהם נבחרה. בין כהן לעמותה עדיין מתנהלים הליכים שונים הקשורים לשכרה ולתנאי פרישתה.

לפי הדו"ח הנוכחי, העמותה חרגה בהרבה בסעיפי הנהלה וכלליות, בעיקר בגלל שכר היו"ר ושכ"ט של יועצים משפטיים, שכהן שכרה בהליכים לקויים - בעיקר לצורך המאבקים מול משרדים וגופים שביקרו את העמותה ואותה.

בנוסף, כהן שכרה חוקרים פרטיים במסגרת מאבקיה נגד מבקריה. היא שכרה משרדים יוקרתיים במחיר גבוה, ללא הצדקה, בבית אמריקה בת"א, והאריכה את החוזה ללא אישור הוועד המנהל.

כהן הורתה לחסום מידע מ-631 אלמנות המשלמות דמי חבר, ובכך נמנעה מהן פעילות, ואלמנות אחרות שביקשו להצטרף לעמותה - נדחו. בכך הפרה העמותה את תנאי הסף לקבלת תמיכה.

העמותה, צוין, חייבת למשרד הביטחון 1.2 מיליון שקל רק בגין 2004-2005, ולמשרד ראש הממשלה תמיכה של מיליון שקל בכל אחת מהשנתיים האלה.

לכהן אושרה ע"י הועד המנהל בשנת 2000 אחזקת רכב בסך 3,000 שקל בחודש, ובמקביל - בלי ידיעת רוב הנציגות והוועד המנהל, ובלי שהדבר אושר - נהנתה כהן מנהג מונית צמוד לנסיעות עירוניות ובין עירוניות. כהן גם לקחה מהעמותה הלוואות בעשרות אלפי שקלים ללא תיעוד וללא אישור. היא החזיקה גם טלפון נייד ללא הגבלה, כשהחשבונות הגיעו לעתים לאלפי שקלים בחודש.

לפי הדו"ח, במסגרת פעילויות נופש מסובסדות של העמותה בארץ ובחו"ל, עולה רושם שכהן היתה חוגגת עיקרית: "במסגרת התקשרויות העמותה מול חברות הנסיעות והמלונות, העמותה נהנתה לא אחת מהטבה בקבלת כרטיסי טיסה וחדרים מפוארים חינם. כהן עשתה שימוש אישי בכרטיסים ובחדרים שניתנו לעמותה, והצטרפה לכל הנופשונים והקייטנות שנערכו בארץ ובחו"ל, מבלי שנדרשה לתשלום כלשהו, ומבלי שהדבר נחשב לה במרבית המקרים כניצול ימי חופשה, וכל זאת ללא קבלת אישור הוועד המנהל בטרם כל נסיעה.

"כך לדוגמה, ב-2004 נהנתה כהן מ-95 ימי חופשה בארץ ובחו"ל על חשבון הארגון ובשכר מלא, ב-2005 - מ-110 ימי חופשה, וב-2006 - מ-53 ימים. לפחות בשני מקרים שבהם יצאה ללוות קייטנת יתומים בת שלושה שבועות בארה"ב, היא עזבה את המחנה אחרי יום-יומיים, והמשיכה את שהותה בניו יורק על חשבון העמותה, מבלי לשוב להתלוות למשלחת".

לפי הביקורת, אם העמותה תידרש להחזיר למשרד הביטחון את תמיכת היתר, ואם ימומש הסכם העבודה החריג של כהן - בו הוכנסו סעיף פיצויי פיטורין של 150%, הפרשה חריגה לקרן השתלמות, מענק הסתגלות של שישה חודשים, פדיון חריג של ימי מחלה, הבראה וחופשה, ופנסיה תקציבית של 70% מהשכר האחרון - "יביא הדבר קרוב לוודאי לקריסת העמותה ולחדלות פירעונה", וכן לשלילת זכאותה לקבל תמיכה ב-2007, "כשמשמעות הדבר היא סכנה ממשית לקריסתו של הגוף בהיעדר אישור ניהול תקין ותמיכה ממשלתית", צוין.

תגובות - עוה"ד של כהן: "השמצות שווא שנטענו על ידי מתנגדיה של מרשתנו"

משרד רו"ח ורדי, האוזר, נתיב ושות', שחתום על הביקורת, מסר, כי "אנו מנועים ממתן תגובה. איננו מוסרים מידע הנוגע לעבודות שאנו מבצעים עבור לקוחות המשרד". משרד החשכ"ל מסר, כי "בעקבות פנייה של משרד הביטחון, עקב פניות לגבי תפקוד העמותה והנהלתה, ובהתאם לתוכנית הרב שנתית של מערך הביקורת המרכזי, נשלחה לעמותה ביקורת עומק שמסתיימת בימים אלה. הדו"ח הסופי יפורסם".

עוה"ד של פנינה כהן, אירה שרפמן ומני בן-מאור, מסרו כי "רובו ככולו של הדו"ח נשען על השמצות שווא שנטענו על ידי מתנגדיה וחורשי רעתה של מרשתנו. טיוטת הדו"ח לוקה מלכתחילה בכך שעמדת מרשתנו - כפי שנמסרה בפירוט - כלל לא הובאה. פניותינו אל עורכי הדו"ח בבקשה כי ימציאו לידינו את המסמכים ואת חומר החקירה עליו נסמך הדו"ח נענתה בשלילה, וכמובן שנמנעה ממרשתנו כניסה למשרדי הארגון.

"עובדות אלה הביאו לידי כך שהיא לא יכלה לסמוך את תשובותיה במסמכים מתאימים. תוצאת מניעת האפשרות לעיין במסמכים הינה הפיכת הדו"ח לבטל מעיקרו".

ארגון שנוסד ב-1991 - רקע/ סטלה קורין-ליבר

ארגון אלמנות ויתומי צה"ל נוסד ב-1991 לאחר פרידה מארגון ההורים השכולים יד לבנים. בארגון חברות 3,840 אלמנות, מתוך כ-4,200 אלמנות צה"ל. השנה, לפני הבחירות האחרונות, שונה התקנון, כך שגם יתומי צה"ל יוכלו להיות חברים בארגון בגילאי 17-30, שכן אז נפסקות זכויות יתום צה"ל.

הנושא המרכזי בבחירות האחרונות נגע למעמדן של ידועות בציבור - אלמנות צה"ל שחיות עם בני זוג באופן קבוע ללא נישואין. עמדת כהן היתה שנשים אלה ייחשבו כנשואות, וכך תיפסק ההכרה בהן כאלמנות צה"ל ויתבטלו זכאויותיהן.

לפי הערכות, 50%-80% מאלמנות צה"ל נחשבות ידועות בציבור. בסיס הרשימה של נאווה שוהם, שקיבלה היום לידיה את ניהול הארגון, הוא ידועות בציבור, שהתארגנו כאופוזיציה לרשימתה של כהן מחשש מאיבוד זכויותיהן.

על פי עמדת הארגון כיום, אלמנת צה"ל צריכה להיות מוכרת ככזו לאורך כל ימי חייה, ללא כל קשר למצבה המשפחתי ואורח חייה.

בכוונת ההנהלה החדשה לפעול לתיקון חוק משפחות חיילים שנספו במערכות ישראל, כך שהזכויות של אלמנות צה"ל יישמרו, גם אם נישאו מחדש כדת וכדין.