עו"ד דן שינמן: זכות השתיקה כמעט אינה מנוצלת כי לרוב היא פוגעת בנחקר

"לזכות השתיקה יש מחיר כבד. אם אתה מנהל בכיר בחברה - המערכת המשפטית מצפה שתמסור את גירסתך ושלא תנצל את זכות השתיקה"

"זכות השתיקה, על אף קיומה בחוק, במציאות כמעט ולא קיימת". דברים אלה אמר עו"ד דן שינמן, בפאנל בנושא חקירות בכנס לשכת רו"ח באילת. לדבריו, ניצול זכות השתיקה משחקת לרעתו של הנחקר, ולכן בפועל היא כמעט ולא קיימת.

"אדם ששומר על זכות השתיקה, אם אין לו הסבר מאוד חזק, הדבר הזה יפעל לרעתו בהליך המשפטי", אמר שינמן, "אם הוא שומר על זכות השתיקה, הרבה פעמים יהיה לזה מחיר כבד. אם אתה מנהל בכיר בחברה, המערכת המשפטית מצפה שתמסור את גירסתך. היא לא מצפה שתנצל את זכות השתיקה. במישור הפרקטי אנשים לא שומרים על זכות השתיקה".

עו"ד שינמן אמר עוד כי זה לא הגיוני לדרוש מנחקר פרטים מאירועים שהתרחשו שנים קודם לכן, והוא יכול לומר כי אינו יכול לזכור ניואנסים אם החומר אינו מוצג בפניו. עם זאת, לדבריו, "הוא חייב לומר את כל הדברים המרכזיים שמוכיחים את הכוונה הלא פלילית שלו, היעדר המירמה, היעדר השחיתות".

שינמן אמר עוד כי החיסיון הקיים על הליכים משפטיים צומצם באופן ניכר בשל אמצעי התקשורת. "דווקא בעידן הזה נבחנת מערכת המשפט ונבחנות הרשויות - גם החוקרות וגם המשפטיות - ביכולת שלהן לשמור על אנושיות, דמוקרטיה, זכויות הפרט, וזה מבחן מאוד קשה. אם אנחנו נאבד את הערכים האלה, זה יהיה חמור הרבה יותר מאשר כל שחיתות שבעולם", אמר.

רו"ח אורלי אושר, לשעבר חוקרת ברשות ההגבלים העסקיים, המליצה לנחקרים שלא לשמור על זכות השתיקה, גם אם יש אפשרות לביצוע עבירה, ולתת תשובות כלליות שמכילות כמה שפחות פרטים.