מובי דיק - הדור הבא

מערכת האינטרנט הסלולרי דוט.מובי מצליחה ליצור תהודה ציבורית בזכות ההתאמה של אתרים חדשים עם סיומת mobi למסך הסלולרי הזעיר, וגוררת איתה מגוון יוזמות שיווקיות חדשות. הצרכן יושב בשדרה ומתחשקת לו פיצה? תפריט מיוחד לסלולר מאפשר לו בחירה מהירה והזמנת הפיצה הלוהטת עם שליח עד לספסל. וזו רק ההתחלה

ניסיתם פעם לגלוש באמצעות הטלפון הסלולרי? אם כן, יותר מסביר שנחשפתם לאינטרנט לא ידידותי, זוחל כצב, כזה המשתווה לגלישה בתקופת טרום הפס הרחב, משהו כמו לפני שנות דור. ואכן אנו, המורגלים למחשב המאפשר לנו להתחבר למידע המבוקש במהירות ההקלקה, רואים את אופציית הגלישה בטלפון הסלולרי כסוג של פיגור טכנולוגי.

אולם בחודשים האחרונים החל להסתמן שינוי של ממש, וזאת על רקע הצרכים ההולכים ומתעצמים של צרכנים למידע רלבנטי וזמין שניתן להגיע אליו בקלות ובמהירות בכל מקום שיש בו קליטה סלולרית. לפני כשבעה חודשים הושקה מערכת אינטרנט סלולרית בשם DotMobi, הזוכה לתשומת לב רבה ואשר נכון להיום כבר הצליחה לגייס למעלה מ-500 אלף מנויים.

רשת DotMobi נמצאת עתה בתהליך התפרשות בכל העולם, ופועלת כבר ב-106 ארצות, כשהיא מצליחה ליצור תהודה ציבורית רחבה לכתובת האינטרנטית הסלולרית הראשונה המאפשרת לבעלי טלפונים סלולריים לגלוש בקלות לאתרים, שהסיומת של כתובתם היא mobi, המותאמים במיוחד למסך הזעיר של הטלפונים הסלולריים. המשמעות של המונח DotMobi, היא "נקודה Mobi", ממש כמו שה-DotCom ("נקודה Com") היה למונח המייצג ביותר את כתובות אתרי האינטרנט הנפוצים ביותר.

אמצעי התקשורת המובילים בעולם מפרסמים בחודשים האחרונים כתבות וידיעות המוקדשות לחשיפת היכולות המיוחדות של נתיב אינטרנטי ייחודי ומהיר זה, שעשוי להפוך את הרשת הסלולרית למאגר ענק וזמין של תכנים רלבנטיים לבעלי מכשירי סלולריים.

כך יכולה למשל רשת מזון מהיר, כמו כזו המתמחה בפיצות, להקים אתר שהסיומת שלו היא mobi, אשר ניתן לגלוש אליו במהירות באמצעות מנוע החיפוש הסלולרי. המשתמש יוכל להתרשם מהלוגו של הרשת, וכמובן גם מתפריט בסיסי וידידותי התואם את המסך הקטן, שינתב אותו לפיצה המבוקשת. לחיצה על כפתור השיגור (Send) תבצע את ההזמנה, והמשתמש יוכל לבחור בין איסוף הפיצה במסעדה הקרובה של הרשת, לבין שליח שיגיע אליו עם הארוחה שהוזמנה - אפילו עד לספסל מסוים בשדרה. ניתן יהיה לבצע את החיוב באמצעות חשבון הטלפון הסלולרי, או לשלם במקום. מערכות בקרה סלולריות יאפשרו למרכז השילוח של הפיצות לזהות בדיוק מופלא את הספסל שעליו ממתין הלקוח, ולהעביר לו את הפיצה המבוקשת.

חברת הרכבות האמריקנית אמטראק הודיעה לפני מספר ימים על השקה של האתר Amtrak.mobi, המיועד להעניק שירות לנוסעים הרבים, ושבאמצעותו ניתן יהיה להזמין כרטיסים, לוודא באיזה רציף ובאיזו שעה אמורה הרכבת לצאת או להגיע, וגם לוודא את מצב התפוסה ברכבת מסוימת כדי להימנע מנסיעה בתנאי צפיפות.

סוף עידן המענה הקולי

אחד היתרונות של ה-mobi הוא שהאתרים בו מעוצבים כך שיתאימו למסך הקטן של הטלפון הסלולרי או מחשב כף היד, יציגו באופן בהיר את האופציות השונות, ויאפשרו הורדה מיידית של דפים. בניגוד למסכי המחשב השולחני, וגם לאלה של הנייד, תחום ה-mobi מחייב התאמה מרבית למצבים שונים של שימוש - באור שמש בוהק, בחשיכה או בעת נסיעה. הדגש הוא על יכולת ניווט מהירה וידידותית ועל טקסטים שחייבים להיות ברורים, מה שמכתיב למעצבי האתרים להשתמש בצבע רקע נכון, בסוג ובגודל מתאים של פונטים, ובמרווח בין השורות. ואכן, כאשר נכנסים לאחד האתרים המציעים בנייה מודולרית של אתר mobi, ניתן לחוש בהערכה למחשבה והידע שהושקעו בהתאמת הוויז'ואל והטקסט למסכים הקטנים.

חברת DotMobi הממוקמת בדבלין שבאירלנד, עם משרדים בוושינגטון ובייג'ין, בנתה את הפורמט הטכנולוגי הייחודי של סביבת אתרי אינטרנט המיועדים לטלפונים סלולריים. החברה מגובה ופועלת בשיתוף פעולה עם מפעילי ויצרני הטלפונים הסלולריים המובילים בעולם כמו אריקסון, GSM, האצ'יסון, נוקיה, מיקרוסופט, סמסוגנג, טי-מובייל, וודאפון ואחרות.

כיום, מספר חודשים לאחר השקת מערכת ה-DotMobi, יכולים משתמשי טלפון סלולרי במקומות שונים בעולם לגלוש ולתפעל אינטראקטיבית מיליוני דפים המאוחסנים כבר ברשת, כולל גם כאלה של מותגי-על. הראשונים שזיהו את הפוטנציאל העצום הטמון ב-DotMobi היו חברות נסיעות כמו Travelosa.mobi וחברת התעופה הסקנדינבית SAS, שהיא הראשונה מבין חברות התעופה, שנכנסה לתחום זה ובנתה אתר, המאפשר למשתמש לצפות במידע על הטיסות, צ'ק אין ולוחות זמנים. בתוך זמן קצר יושק ב-mobi אתר של רשת בתי המלון הילטון, שיאפשר לאנשים הנמצאים בתנועה, בין אם ברכב ובין אם בעת שהות בשדות תעופה, לקבל מידע מסודר על אופציות לינה ומחירים בבתי המלון שלה, וגם להזמין חדר - עם אפשרות של השוואת מחירים ונתונים חיוניים נוספים. זאת, כשעד כה התמצתה האופציה העיקרית לקהל יעד נייד זה, באפשרות המתסכלת להתקשר למספר טלפון של הרשת, ולהתנסות בתהליך מייסר של המתנה לקול אנושי, כשהמענה הקולי מבקש מדי פעם ללחוץ על מספר כזה או אחר.

מספר דילרים של מכוניות יוקרה, כמו ב.מ.וו, פרארי ורולס רויס, הקימו אף הם אתרי mobi כדי לבצע פיילוט לקידום המכירות ישירות לצרכנים המזוהים כשייכים לקהל היעד שלהם. גם ערוצי טלוויזיה וכלי תקשורת אחרים נכנסים עתה במלוא עוצמתם לתחום זה, כמו למשלFoxNews.mobi, BusinessWeek.mobi ואחרים, המאפשרים לבעלי מכשירים לגלוש כדי לקבל המידע המבוקש על ידם.

הנתון הדרמטי ביותר, הממחיש את הפוטנציאל השיווקי העצום הטמון בתחום זה, הוא הפרסום האחרון, שלפיו על כל מכירה של ארבעה טלפונים סלולריים נמכר רק מחשב שולחני או נייד אחד בלבד. היכולת להגיע במהירות לתכנים מבוקשים באמצעות הטלפון הסלולרי מייצגת מרכז צמיחה חדש עבור רשתות קמעונאיות, יצרנים של מוצרי צריכה, חברות סלולר, ועבור משרדי הפרסום שישכילו להתאים את הפעילות שלהם לתחום זה.

גם בישראל ניכרת פעילות בתחום זה. לאחרונה הוקמה חברת BDotMobi, שהחלה בפיתוח מספר אתרי תוכן עבור השוק הישראלי, כמו הפורטל Kenyon.mobi, שיאחסן מידע על כל הקניונים בארץ ויאפשר למשתמש לבדוק, לדוגמה, מהו הקניון הקרוב ביותר אליו שיש בו חנות של קסטרו. החברה, בראשותו של איתן בהיר, משתמשת בפלטפורמה שהוקמה על ידי DotMobi האירלנדית ותשיק בתקופה הקרובה מספר פורטלי אינטרנט סלולרי הכוללים אינדקסים מפורטים בתחום התיירות, הפנאי והמידע לציבור, אשר יאפשרו לבעלי טלפון סלולרי לגשת למידע מפורט, מכל מקום ובכל זמן. במקביל החלה החברה בהקמת אתרי אינטרנט עם סיומת mobi עבור ארגונים וחברות. "דוטמובי הוקמה על מנת להוות חלק מרכזי במהפכה אשר בעיצומה אנו נמצאים כיום, שבמסגרתה יהפוך הטלפון הסלולרי לאמצעי גלישה נפוץ המספק חוויית גלישה פרסונלית ברמה גבוהה", אומר איתן בהיר, מנכ"ל החברה.

דווקא הפופולריים אטיים

כדי לקדם את התחום, פיתחה DotMobi כלים שנועדו לבדוק את מידת התאמתם של אתרי אינטרנט קונבנציונליים לתחום החדש. חברת Alexa, המתמחה בהצגת נתוני גלישה של כל אתר אינטרנט בעולם, בחנה את 100 האתרים הפופולריים ביותר כשהיא משתמשת במכשיר הבדיקה http://ready.mobi שפותח על ידי החברה האירלנדית, אשר מבצע סימולציה של מכשיר טלפון סלולרי המנסה להתחבר לכל אחד מאתרים אלה. התברר לאחר הבדיקה, כי רק שלושה מתוך עשרת האתרים המובילים (עם סיומת dot.com) - יאהו, גוגל ו-Facebook - הצליחו להגיע במהירות סבירה ובתצוגה ממחישה לטלפונים סלולריים. שבעת האחרים מבין עשרת האתרים הפופולריים ביותר, כמו Overstock.com, Weather.com ואחרים, קיבלו ציוני התחברות נמוכים מ-3 (מתוך 5), כאשר יתרת 90 האתרים ברשימת ה-100 קיבלו ציון "נכשל" של 1.3 (מתוך 5). תוצאה זו משקפת גם עלות כספית גבוהה למשתמשים, שכן הזמן הממוצע שנדרש להוריד דף אינטרנטי של אתרים שקיבלו ציון שהוא פחות מ-3 הוא כ-40 שניות, מה שגורם לחיוב חשבונו של בעל הטלפון הסלולרי ב-1.5 דולר. אכן, מחיר לא כדאי עבור הצגה של דף אינטרנט יחיד.

לאחרונה הציגה חברת DotMobi פיתוחים אינטראקטיביים נוספים כמו פורומים, ובקרוב יושקו יכולות נוספות שלה. מה שיכול להצביע על כך שאנחנו עומדים עתה בפתחה של תקופה חדשה בתחום הסלולר כמדיה רלבנטית, שעוצמתה תשודרג בעתיד הקרוב פי כמה וכמה.

הכותב הוא יועץ לשיווק

www.trends-news.com