ח"כ וילן בוועדת הכלכלה: לעצור מכירת פי גלילות לתשובה; ישראל הופכת למדינת אוליגרכים

ועדת הכלכלה מבקשת מהרשות להגבלים "לשקול ולבדוק את אישור המכירה של פי גלילות לקבוצת דלק" * "ההצעה השנייה במכרז פי גלילות פיגרה ב-2% בלבד לעומת ההצעה הזוכה"

ועדת הכלכלה של הכנסת ביקשה היום (ד') מהרשות להגבלים עסקיים לשקול את אישור המיזוג של חברת פי גלילות בחברת דלק , תוך מניעת הריכוזיות במשק הדלק והבטחת המשך התחרות.

בדיון מיוחד שקיימה הוועדה היום לבקשתו של ח"כ אבשלום וילן (מר"צ), קרא וילן לממשלה לפתוח את המכרז מחדש בתנאי "אפליה מתקנת" לחברות הדלק הבינוניות והקטנות.

וילן התריע כי מכירת פי גלילות לדלק היא "מסירת נוספת של נכסי המדינה לאוליגרכים" שתנציח את חלוקת השוק בין שלוש החברות הגדולות - פז, דלק וסונול - ותמנע את התחרות.

וילן הוסיף: "ההצעה השנייה במכרז פי גלילות פיגרה ב-2% בלבד לעומת ההצעה הזוכה. את המחיר ימשיך לשלם הצרכן הישראלי. אני קורא לממשלה לשקול את הנושא מחדש ולהעמיד את התחרות בראש סולם העדיפות. אנחנו הופכים לרוסיה וזו הולכת להיות מדינת אוליגרכים. המדינה מרכזת הון ונכסים פיננסים בידי 15 משפחות".

השופט בדימוס תיאודור אור, חבר הוועדה למכירת פי גלילות, דחה את בקשת הערעור על תוצאות המכרז.

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ משה כחלון (ליכוד), קרא לממשלה לפעול להבטחת תחרות במשק הדלק ולמנוע ריכוזם של נכסים ופעילויות בידיהם של בודדים. הוא הוסיף כי הוועדה תדרוש כי אם ותימצא בעיתיות בנושא התחרות בשוק הדלק, תפעיל הרשות להגבלים עסקיים את סמכויותיה לאשר או להתנגד למיזוג או לאשרו בתנאים שיבטיחו את התחרות בשוק הדלק.

עו"ד יעקב פרידגוט ,דירקטור בחברת דלק, אמר בדיון: "השקענו 800 מיליון שקל רק בגלל המתקן באשדוד, אותו אנו מתכוונים להפעיל כמתקן זיקוק . טענו כי הישיבה המשותפת של חברות הדלק בפי גלילות פוגעת בתחרות . ההיגיון אומר כי אם רצו להגביר תחרות, היה צריך לאפשר לחברות הדלק להתמודד גם על בתי הזיקוק בחיפה".