קולט אביטל: "התנהלות לאומי שערורייתית; רף הציע בעבר סכומים גבוהים בהרבה"

אחרי שנים של התנגדות נחרצת, החליט לאומי להעביר 20 מ' ש' לניצולי שואה וליורשיהם, שכספם הופקד בבנק לפני מלחמת העולם השנייה

אחרי שנים של התנגדות נחרצת, החליט דירקטוריון בנק לאומי להעביר 20 מיליון שקל לניצולי שואה וליורשיהם, שכספם הופקד בבנק לפני מלחמת העולם השנייה. הבנק ימנה שופט בדימוס כבודק חיצוני, שיבחן את כל ההיבטים המשפטיים והחשבונאיים הכרוכים בתביעות של החברה לאיתור ולהשבה של נכסי נספי השואה, כלפי הבנק. אם ימצא השופט כי הבנק חייב כספים נוספים, הם יועברו ישירות לתובעים. אם יסתבר כי הבנק כלל לא היה חייב כספים, 20 המיליון ייחשבו כ"תרומה".

למרות החלטת הדירקטוריון, בבנק עדיין טוענים כי אין הם מחזיקים בכספים או ברכוש של ניצולים. "הבנק העביר לממונה הבריטי על נכסי האויב, לממונה הישראלי על רכוש האויב ולאפוטרופוס הכללי של מדינת ישראל, את כל שהיה בחשבונות שנטען לגביהם שהינם של נספי שואה", טוענים בהנהלת הבנק. בניגוד לדברים, ועדה פרלמנטרית קבעה בשנת 2004, כי הבנק חייב לניצולים עד 307 מיליון שקל. לטענת הוועדה, הכספים שהעביר הבנק לשלטונות המנדט ולממשלת ישראל, היו בערכים לא ריאליים. בבנק אומרים היום כי ההחלטה התקבלה מתוך "רגישות ציבורית וכמחווה של רצון טוב".

בבנק לאומי נלחמו מאז 2004 במסקנות הוועדה הפרלמנטרית. הוועדה ניסחה כפשרה הצעה לפיה אם לא ימצאו יורשים לחשבונות הניצולים, ישלם הבנק לא יותר מ-35 מיליון שקל שיחולקו לניצולים. הבנק הסכים לפשרה, אך סירב לשלם לפני שיובטח כי לא יהיו עוד כל תביעות נוספות. בהחלטה הנוכחית, כאמור, מסכים הבנק להעביר כספים נוספים אם יאותרו עוד יורשים.

השינוי הדרמטי שהביא את הדירקטוריון להתכנס בסוף השבוע, מיוחס בעיקר לסרט "מוסר השילומים" של העיתונאים גיא מרוז ואורלי וילנאי פדרבוש. הסרט, שהציג את הבנק באור שלילי, שודר ביום השואה האחרון ועורר מחאה ציבורית. בשלושת החודשים האחרונים התקיים מו"מ בין ראשי הבנק לבין מפיקי ויוצרי הסרט, לרבות איש העסקים נועם לניר, שתרם להפקה. בהסכמה שקדמה להחלטת הדירקטוריון, הוחלט עוד כי 2 מיליון שקל נוספים יועברו אם יוכח כי 20 המיליון הגיעו ישירות לניצולים או ליורשיהם.

קולט אביטל: התנהלות לאומי שערורייתית

"התנהלות בנק לאומי שערורייתית. הבנק מתעלם מהחוק" כך אמרה ח"כ קולט אביטל, המתמודדת לתפקיד נשיא המדינה, בתגובה להחלטת בנק לאומי להעביר 20 מיליון שקל לחברה לאיתור והשבת נכסים של נספי שואה.

לדברי אביטל, "בנק לאומי, כמו יתר הבנקים, קיבל על עצמו פומבית את ממצאי ועדת אביטל, הקובעים כי יש ברשות הבנק חשבונות של נספי השואה. כספים אלה מגיעים בדין ליורשים ואין מדובר במחווה של רצון טוב".

אביטל, שעמדה בראש ועדת החקירה הפרלמנטרית להשבת רכוש נספי שואה ומכהנת כיושבת ראש השדולה למען ניצולי השואה, אמרה עוד כי "מעניינת העובדה שבעבר הבנק הציע, באמצעות איתן רף, סכומים גבוהים בהרבה, הן ליו"ר הכנסת, הן לשר המשפטים לשעבר יוסף (טומי) לפיד והן לפורום ניצולי השואה".