בזכות הפלזמות

" ההתחלה: ליאור ברקן הוא המוח שמאחורי המותג "זרועות ברקן". הסיפור העסקי שלו נולד, כמו במקרים רבים אחרים, מתוך צורך אישי. ברקן: "עבדתי במפעל המתכת של אבא שלי. דינה, מנהלת החשבונות, ואני חלקנו במשרד מכשיר טלפון אחד. זה אומר, לסובב אותו כל רגע. בשלב מסוים נמאס לי וחשבתי על פתרון יצירתי". כסטודנט להנדסת מכונות באוניברסיטת ת"א, ברקן בנה סטנד מסתובב לטלפון. לימים, אב טיפוס ראשון לזרוע ברקן. "אשתי ראתה את הסטנד ואמרה לי 'אם זה טוב לכם למה שלא תמכור לאחרים'. חבר שראה והתלהב אמר לי 'אם אתה עושה את זה לטלפון למה שלא תעשה גם לטלוויזיה'". ברקן השתכנע שיש לו ביד מוצר מנצח והקים את "זרועות ברקן" בהשקעה ראשונית של 12 אלף שקל.

" הקושי הגדול: "בניית שכל לארגון הוא הקושי הגדול ביותר", קובע ברקן. לדבריו, טעויות חוזרות של עובדים במחלקות שונות, הסב לו נזק של מיליוני שקלים. "היום, הנזק הצטמצם משמעותית הודות לתוכנית שבניתי, לפיה כל העובדים מיישמים את שיטת הניהול החדשה".

" הפריצה הגדולה: ברקן מייחס את הקפיצה המשמעותית לשנת 2004, עם הכניסה לזרועות LCD ופלזמה. "לא היינו הראשונים שנכנסו לנישה, אבל זה עשה לנו טוב. המחזור זינק ב-60%". מהלך נוסף שתרם לפריצה הוא יצוא. ברקן, המייצא היום ל-34 מדינות בהיקף של 79.8 מיליון שקל (84% מסך המחזור השנתי), טוען שאילולא הערכות מקדימה ויסודית לא היה מצליח לבנות מותג מצליח בחו"ל, ובעיקר ברוסיה ובספרד. "בלי לימוד מקדים, בידול, מראה אחיד באופן הצגת המוצר, פרסום נבון והתקשרות עם מפיצים מקומיים, אי אפשר לבנות מותג מצליח בחו"ל".

" מה בעתיד: הרחבת המפעל באזור התעשייה אריאל בהשקעה של 2.5 מיליון דולר וקליטת 100 עובדים נוספים בהדרגה.

רוצה לכבוש את העולם? טיפים לבניית מותג מצליח בחו"ל:

בני רבן, שותף בכיר בחברת הייעוץ השיווקי BBDO Consulting, טוען שכדי להצליח בחו"ל יש לנקוט בפעולות מקדימות של מיקוד וחידוד:

1. בחינה ולמידת הצורך: בדוק צורך קיים בקרב קהל הצרכנים מעבר לים, אחרת תבזבז זמן וכסף.

2. איתור הערך המוסף הייחודי שלך בשוק: אם המוצר שלך דומה למוצרים אחרים או שמתחרים שונים יוכלו לספק אותו באיכות, בזמינות, במחיר או בערך מוסף ייחודי משמעותיים יותר, הקרב אבוד מראש.

3. ראשוניות: העובדה שאתה חשבת על זה ראשון, אין בה כדי ליצור ולקיים מותג בינלאומי מצליח ויציב. אם כל מה שיש לך ביד זה רעיון מקורי וטוב, מוטב שתחפש בית מותגי קיים.

4. בניית סיפור: אם אתה לא יכול לספר את זה, לא תוכל למכור את זה. סיפור טוב צריך להיות מעניין המרתק את קהל שומעיו בכל פעם מחדש. אם הוא לא כזה, לא תוכל למכור את המוצר במאמץ סביר ובלי קמפיינים של מיליוני דולרים.

5. בחירת שווקי יעד ראשונים להשקת המותג: כדאי להתחיל דווקא במדינות מפותחות. חידושים ומותגים צרכניים מתחילים שם, ונודדים עם ההצלחה הלאה למדינות פחות מפותחות. מצד שני, החסמים והמתחרים בשווקים המפותחים, יחד עם השמרנות של הצרכנים והקניינים בהם, עושים את החדירה לקשה ויקרה יותר.

6. הכנה מדוקדקת ומקצועית: מוצר לא גמור, לא יבנה מותג ויפגע בסיכויים שלך להצליח אי פעם.

7. התקשרות עם הגורמים הנכונים בשווקי היעד: יזמים רבים "מתמסרים" בקלות לכל מי שמציע את עזרתו במבטא הזר הכמעט נכון, שכמעט תמיד הוא ישראלי לשעבר. זאת, במקום לחפש פרטנרים קרובים לשוקי היעד. כדי לבנות מותג, אין די במפיץ שיקנה ממך משטח או מכולה באופן חד פעמי. אלא, צריך לאתר את אנשי השיווק המתאימים שיעשו את עבודת העומק הנכונה. שיטפלו בעיבוד המסר השיווקי והתקשורת, את האנשים שמכירים ומבינים את קהלי המטרה והתחרות.