אדוני שר המשפטים

את המהפכה בתביעה כדאי לך להתחיל בהקמת ועדת חקירה על פתיחת תיקים

מה לך לעסוק בזוטי דברים. אתה רוצה לחולל שינוי עמוק במדיניות התביעה, ערכיה ומגמותיה? תקים ועדת-חקירה למדיניות התביעה בעשור האחרון. נגד מי הוגשו כתבי אישום ומדוע, נגד מי נפתחו תיקים ונסגרו, נפתחו ולא נסגרו, נשמרו כקלפי מיקוח. ועדת חקירה אשר תתחקה התחקות מדגמית אחר תרבות התביעה - תייתר את כל הרפורמות שלך.

הוועדה תיקח כמה מקרים, רק כמה, תחקור אותם לפני ולפנים ותאמר את דברה. זה יכול להיעשות מהר. זה לא צריך לקחת יותר משמונה-תשעה חודשים.

לא יהיה לך אז עימות כלשהו, אף לא צל צילו של עימות, עם היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, או עם פרקליט המדינה ערן שנדר. נהפוך הוא, אפשר שהם יאהבו את הרעיון. נהפוך ועוד, הם יוכלו לתרום לוועדה מידיעתם וניסיונם. אף אדם הגון לא יוכל לצייץ ומי שיצייץ יעיד שיש לו מה להסתיר.

הרשה לי רק להזכיר לך, שביום ה-15.6.04, בשעה 18:00 בקירוב, כפי שנהוג לכתוב בכתבי אישום, בשיחה עם עיתונאים, אמר היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, שהוא מצא בפרקליטות מדיניות של "סימון מטרות וגיוס עמדות"! ממש כך. באלה המלים.

אדוני הנכבד, לך על ועדת חקירה. ועדה כזו תפענח למה ומדוע הוגש מסמך מפורט ונחוש ביום ה-28.12.03, לפיו יש לסגור את תיק "האי היווני" נגד אריאל שרון וכעבור שלושה שבועות בדיוק, ב-22.1.04, דווח על היפוך מגמה. אחר כך הוגש מסמך חפוז ורשלני, אכן, הפוך לחלוטין. המסמכים חיים, האנשים חיים, לא קשה לבדוק. האם צצה אז לפתע ראיה דרמטית, האם נחצבה ראיית ברזל, שהצדיקה העמדה לדין של ראש ממשלה והפלת ממשלה בישראל, או שמא, חלילה, חדר למערך השיקולים שיקול זר, קר וקרייריסטי.

ועדה כזו תסביר, לדוגמה, על סמך מה הוחלט להעמיד לדין את חה"כ לשעבר, נחמה רונן, באשמת לקיחת שוחד מאיש העסקים דוד (דודי) אפל. והנה, אך התמנה יועץ משפטי חדש, מני מזוז שמו, והוא מיהר לזרוק את ההמלצה ויחד עימה את התיק שהכיל קטעי הווי ובידור, תיק שחומריו יאים למדור רכילות בעיתון, לא לבית משפט.

קח למשל את המקרה של חה"כ ראובן (רובי) ריבלין. מעט עיתונאים, אם בכלל, יצאו כמוני נגד בחירתו של ריבלין לנשיא המדינה. לנשיא מזנון הכנסת הצעתי אותו. אבל מה שנעשה לרובי ריבלין, מתחרז לכאורה עם מעשה נבלה. שלוש שנים לא תמימות נשמר נגדו, בין הקפאה להפשרה, בין הפשרה להקפאה, תיק מופרך, רק כדי שלא יוכל להתמנות לשר משפטים. עד שבא מזוז, נתקל בתיק והשליך אותו מיד לפח.

ועדיין לא דיברנו על חיים רמון. במקרה זה התמנה שופט חוקר, נכון. אולם זה לא מספיק. זה גדול עליו. האם הוא יוכל לחקור באזהרה? להוציא פלטי שיחות טלפון? לברר אם עפו רמזים בין הרשויות הלא מופרדות? אם נקרצו קריצות-עין? האם אולי, חס וחלילה, שופטים מירושלים היו בסוד החוקרים בבת ים? ואולי, פעמיים חס וחלילה, אפילו דיברו ביניהם והתחבטו אם כדאי לנו או לא כדאי, שמא נקבל את רוני בר און במקום רמון? רמון שייסר אותנו בשוטים ובר און שייסר אותנו בעקרבים?

פרופ' פרידמן הנכבד, עזוב אותך מבירוקרטיה, ממבוכים ודרקונים. מה אתה מתעסק עם הרכב ועדת האיתור ואופן בחירתה. שכח מההמצאה הנקראת תובע מיוחד לאישי ציבור. לך על ועדת חקירה. לאחר שוועדה כזו תגיש את המלצותיה - המערכת תתארגן מחדש. גם הסטנדרטים, הכפולים והמשולשים, יתארגנו חדש.

אם הוועדה תמצא שהכל היה כשר, כשיר וענייני - אכלת אותה. אך אם היא תימצא אחרת - תקבל את מלוא מבוקשך ואולי אפילו בונוס: יתפנו לך כמה כסאות בבתי המשפט, כולל בעליון.

אמנון אברמוביץ' הוא פרשן חדשות ערוץ 2