מאיר שטרית: אבטל את ועדות הקבלה לדיירים חדשים במושבים

שר השיכון: "האגודות מקבלות אנשים למושבים בטענות סרק ומפריעות להתיישבות בגליל ובנגב"

"נגמרו החגיגות של האגודות החקלאיות עידן גביית כסף מאנשים מתחת לשולחן נגמר". כך אמר שר השיכון והממונה מנהל מקרקעי ישראל, מאיר שטרית, במהלך יום עיון על הרפורמה בזכויות החקלאים בחלקת המגורים שנערך היום (ג') במועצה האזורית דרום השרון.

השר שטרית אמר שהוא מתכוון להעביר החלטה המבטלת את הצורך בחתימת האגודה על כל פעולה בקרקע שמבקש לעשות אדם המתגורר במושב.

לדבריו "כל שליטה של האגודות החקלאיות במושבניקים מיותרת. האגודות אמורות לעזור לחקלאי ולא לשלוט בו. אם העניין לא יזוז והאגודות לא יפסיקו לעשות צרות לחקלאים, אפעל בצורה לשחרר את החקלאים מעול האגודות".

לדבריו הוא מתכוון להעלות נושא זה בישיבת המועצה הבאה ולגרום לשינוי מוחלט בנושא זה.

לדברי שטרית, כיום האגודות אינן מקבלות אנשים למושבים בטענות סרק ובאמצעות בירוקרטיה המפריעה לאנשים להתיישב בגליל ובנגב ללא כל נימוקים הגיוניים.

לדבריו, "ביטול האגודות בנושא זה יביא להכפלת ואף שילוש של קבלת אנשים במושבים".השר שטרית אמר עוד כי, "המושבים אינם עסק פרטי של אף אחד. דברים השתנו. תתרגלו. הכל השתנה. אתם בסך הכל חוכרי קרקע המשלמים דמי חכירה מזעריים. הבעלים האמיתיים על הקרקע היא המדינה".

שטרית הדגיש שאין ספק שיש לגבות כסף מהמתיישבים החדשים במושבים כדי לשפר את התשתיות הישנות בחלק מהמושבים כדי להשוות את מצבן בין החלק החדש לישן של המושב. לדעתו, גביית כסף זו יש להטיל על המועצה האזורית ולא על האגודות.

שטרית אמר עוד שהנהלת המנהל אשרה תקציב של 8 מיליון שקל כדי להקים מנהלת שתטפל בהיוון חלקת המגורים והיוון הזכויות במשקי העזר.

לדבריו הוא מציע לכל חקלאי למהר ולהוון את הקרקע במועד הקצר ביותר, שכן "אף פעם אין לדעת מה יקרה".

החלטת מועצת מקרקעי ישראל מאפשרת לחקלאים להוון חלקת מגורים בשטח של 2.5 דונם, לבנות עליה יחידת דיור בשטח כולל של 375 מ"ר, לפצל את הנחלה ואף למכור אותה למי שאינו בן ממשיך או בן משפחה. זאת בשונה מהמקובל כיום.

עוד קובעת ההחלטה אפשרות להקים מבנה תעסוקה בשטח של 500 מ"ר בהתאם לאישורים שיתקבלו מהמועצה האזורית וועדות התכנון. החלטה זו טרם נחתמה על ידי שר האוצר, אך שיטרית אמר שידאג שהיא תיחתם בשבוע הבא.