מהפכת הגישור יוצאת לדרך ב-2008: ישיבת גישור חובה חינם בתיקים אזרחיים מעל 50 אלף שקל

שר המשפטים, דניאל פרידמן: מטרת התוכנית היא להוריד את העומס מהשופטים ולאפשר לציבור להכיר את שיטת הגישור

מהפכת הגישור יוצאת לדרך: בפברואר 2008 תצא לפועל תוכנית גישור ניסיונית, שבבסיסה הכוונה לחייב את כל המתדיינים בתביעות אזרחיות שסכומן או שווי נושאן עולה על 50 אלף שקל, לערוך ישיבת גישור אחת חינם לפני תחילת המשפט.

התוכנית תחול רק בתיקים אזרחיים המתאימים לכך, ולאחר ישיבת הגישור החובה החינמית, יחליטו המתדיינים אם רצונם לפתור את הסכסוך באמצעות הגישור.

התוכנית הניסיונית תחל בשני בתי משפט, למשך שנתיים, ויקחו בה חלק כ-20 מגשרים בכל בית משפט. התוכנית מתבססת על המלצות דו"ח ועדת רובינשטיין לגישור, בראשות השופטת מיכל רובינשטיין, שתכהן גם כראש ועדת ההיגוי לתוכנית.

החברים הנוספים בוועדת ההיגוי יהיו השופט המחוזי שאול שוחט; ד"ר חנן גולדשמידט, מומחה לדיני משפחה מהמרכז הבינתחומי בהרצליה; עו"ד רונית זמיר, היועצת המשפטית של המרכז הארצי לגישור וליישוב סכסוכים במשרד המשפטים; עו"ד אלישבע הכהן מהמרכז לגישור, ועו"ד חמוטל גת מעמותת מגשרי ישראל.

את ביצוע התוכנית יובילו מנהל בתי המשפט, השופט משה גל, ומנכ"ל משרד המשפטים, עו"ד משה שילה.

ועדת רובינשטיין המליצה לפני כשנה, שבשלב ראשון יופעל הפיילוט בבתי משפט השלום בת"א, ירושלים וראשון-לציון, בתביעות בסכום או בשווי של יותר מ-50 אלף שקל, למעט תביעות בסדר דין מקוצר שלא ניתנה בהן רשות להתגונן ותביעות מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות-דרכים.

שר המשפטים, דניאל פרידמן, אמר כי מטרת התוכנית היא להוריד את העומס מבתי המשפט ומהשופטים, ולאפשר לציבור להכיר את שיטת הגישור. הוא הדגיש, שעדיין נשמרת זכות הצדדים לקיים את ההתדיינות בבית משפט, אם רצונם בכך.