"העלויות של מיחזור הצמיגים גבוהות, ומטבע הדברים זה מחייב ייקור"

היום יתחיל להתגלגל החוק למיחזור פסולת צמיגים משומשים. יוסי אנגליסטר, מנכ"ל אליאנס, מסביר איך זה יעבוד ומי ישלם על זה

אחרי חבלי לידה ממושכים, החוק למיחזור הפסולת המזיקה של הצמיגים המשומשים מתחיל להתגלגל קדימה. מנכ"ל יצרנית הצמיגים אליאנס, יוסי אנגליסטר, מסביר כמה זה עולה, מי ישלם על זה ואיך מתמודדים עם שוק מקומי, שמציב את המחיר כערך עליון.

* איך מיישמים בפועל חוק "ירוק" ומורכב כמו מיחזור צמיגים?

"החוק מורה להתחיל במיחזור מלא של צמיגים משנת 2013, אבל יש שלב ביניים, שמתחיל מה-1 ביולי השנה ומגדיר כמויות ראשוניות למיחזור, שהולכות ועולות בהדרגה. בחרנו קבלנים חיצוניים, ביצענו סינון וניפוי ואנחנו עורכים פיילוט עם מספר פנצ'ריות. זהו חוק חשוב מאוד לאיכות הסביבה, שמטיל את האחריות על הזיהום שיוצרים הצמיגים על מי שמייצר ומשווק אותם ולא על המשתמש. אני רק מקווה, שהוא ייאכף בצורה יעילה ובמידה שווה על כולם. המכס התחייב לעצור ייבוא של צמיגים של חברות שלא יקיימו את החוק. אם לא תבוצע אכיפה יעילה הוא יתמסמס".

* בענף מעריכים, כי את עלות המיחזור ישלם לבסוף הצרכן, בשל העלאת מחיר הצמיגים.

"העלויות של מיחזור הצמיגים הן לא מבוטלות. ביצענו הערכה כללית שמצביעה על כך, שהעלות שלנו ב'שלב הביניים', שמקיף את חמש השנים הראשונות ליישום החלקי, תגיע לכ-2 מיליון דולר. העלות בשלב היישום המלא של המיחזור תנוע סביב מיליון דולר בשנה. מטבע הדברים זה מחייב ייקור של הצמיגים. אבל העמדה של משרד האוצר היא, שבסופו של דבר כוחות השוק יעשו את שלהם והעלות הנוספת תנוטרל בשל הלחץ התחרותי".

* את רוכשי הצמיגים בארץ מעניין משהו מלבד המחיר?

"שוק הצמיגים הישראלי נוטה, באופן כללי, לכיוון המחיר הזול. אמנם בסקרים שערכנו גילינו שנושא בטיחות הצמיג נמצא במקום גבוה בסולם העדיפויות בארץ, אבל יש הרבה פיתויים לקנות צמיגים זולים. לארץ מיובאים כיום כ-80 מותגי צמיגים שונים על ידי כ-50 יבואנים, וקשה לבצע סינון איכות. לפיכך יזמנו וקיבלנו על עצמנו ליישם 'תו תקן ישראלי' חדש, מלבד התקנים הבינלאומיים, שמחייב בדיקה תקופתית של תהליכי הייצור, בדיקה במעבדה בלתי תלויה וכו'. עד כה ההיענות הייתה נמוכה".

* זה ריאלי לתת תו תקן ישראלי או לפקח על איכות הייצור של צמיג שמיוצר בחו"ל?

"כאשר ישראל בוחנת את הכשרות של בשר, היא מטיסה משגיחי כשרות עד למפעל בארגנטינה. איכותו של צמיג היא נושא בטיחותי ממדרגה ראשונה ורלוונטי לחיי אדם. אבל בינתיים אין אצלנו תקציבים לשלוח 'משגיחי כשרות' לבדיקת איכות הצמיגים במפעלים בחו"ל. גם אנחנו מייבאים מחו"ל צמיגים שמשלימים את ההיצע שלנו, ובודקים באופן יסודי את הספק ואת הליכי הייצור שלו".

* רוב המכוניות הנרכשות כיום בשוק הן מכוניות ליסינג או השכרה. יש לכך השפעה על שוק הצמיגים ועל בטיחות כלי הרכב?

"הפיכת שוק הרכב לשוק ליסינג מביאה עמה שינוי בדפוסי הרכישה של הצמיגים. חברות הליסינג מנסות מטבע הדברים להוזיל את עלויות הצמיגים, שמהווים הוצאה לא קטנה בתוך עלויות התחזוקה הכוללות. חלק מהחברות מעבירות את האחריות על החלפת הצמיגים והתיקונים לחברות חיצוניות, שמספקות להן שירותי ביטוח לתחזוקה. כאן אין לספק או לחברת הליסינג עצמה או לספק הרשמי כל בקרה על האיכות של הצמיג".