הטיסברי, המתחרה בקופקסון של טבע, עושה עלייה

תרופת ה-Tysabri, התרופה המבטיחה של החברות ביוג'ן-איידק ואלאן לטיפול בטרשת נפוצה, כבר נקברה. התרופה הייתה מבטיחה למדי, והבטיחה יעילות של 68% בהפחתת ההתקפים החדשים לעומת כ-33% בתרופות האחרות. אולם בפברואר 2005, בעקבות שני מקרים של מחלה בשם PML, מחלה פטאלית שפוגעת במערכת העצבים הראשית, שהתגלו אצל נוטלי התרופה מאז הניסויים הקליניים, היא הוסרה מן המדפים וסבלה פגיעה אנושה. כאשר ביוג'ן ואלאן דיברו על חזרתה לשוק אמרו בטבע, שמתחרה בהן עם הקופקסון שלה, כי "מנסים להפיח נשמה בסוס המת".

ובכן, כיום כבר יש 10,000 מטופלים בעולם בטיסברי באופן מסחרי (ועוד 2,500 מטופלים מהניסויים הקליניים), כולם בשלב ההתקפי-נסיגתי של המחלה, והתרופה צוברת תאוצה. כך, בסיום הרבעון הראשון לפי נתוני ה-IMS לגבי התרופות המתחרות, האבונקס של ביוג'ן היה עם נתח של 34.7% מהשוק בארה"ב; הקופקסון עם 32.6%; הבטאסרון של שרינג עם 14.9%; והטיסברי עם 2.3%. החל מהשבוע יש שוק נוסף שבו הטיסברי מתחרה בטבע: בישראל.

משרד הבריאות אישר לשימוש את תרופת הטיסברי בישראל, ולאור הנסיבות הבעייתיות של התרופה הוכנה כאן תוכנית מעקב נרחבת אחרי המטופלים, הכוללת הדרכות למטפלים. את התרופה משווקת בישראל חברת מדיסון פארמה, והשבוע התקבל גם אישור אצווה ראשונה, ועל כן החלו החולים הראשונים בארץ לקבל את הטיסברי השבוע.

הפוטנציאל בישראל הוא קטן יחסית. יש 4,000 חולים במחלה שחציים מקבלים טיפול כיום, ורחל קיפניס, סמנכ"לית השיווק של מדיסון, מעריכה כי יהיו בסופו של דבר 150-200 מטופלים ישראלים בטיסברי. מנהלת המוצר במדיסון, שרית גבסו, מסבירה כי בינתיים יוכלו לקבל את התרופה מבוטחי ביטוח הזהב של מכבי, חולים ממשרד הביטחון ובעלי הביטוחים הפרטיים, וכי התקווה היא להיכלל בסל הבריאות ב-2008, וכך להגדיל את מספר המטופלים.

פרופ' עמוס פינס, יועץ מדעי חיצוני לחברת מדיסון, אמר על הטיסברי כי "אין, למיטב ידיעתי, ויכוח על כך שהיא יעילה הרבה יותר מהטיפולים, והוויכוח היה על הבטיחות שלה. אלמלא מקרי ה-PML המצערים אף אחד לא היה מעלה פקפוק בדבר חדשנותה ומצוינותה. כרופאים, הכלל הראשון אליו אנחנו מחויבים הוא לא לגרום נזק לחולה, אבל לצערי אין תרופות שלא עלולות לגרום נזק. מה שכן, בטיסברי צריך להיות בטוחים שהתועלת מצדיקה את מתן התרופה, והנוירולוגים הודרכו כך שיוכלו לשקלל את זה ולבחור את החולים הנכונים לתרופה". לדברי פינס, בעולם וגם בישראל חולים שהם מאוזנים לא יעברו לתרופות המתחרות, אך חולים שסובלים מהתקפים מתאימים לפרופיל של התרופה.