הבורסה באחד-העם פתחה את המחצית השנייה בדשדוש; רבד קפצה ב-14%

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף] סלקום בלטה ביומה הראשון בת"א בעלייה של 3% * גיוון טיפסה 6.6% לאור המומנטום העסקי החיובי * בז"ן הוסיפה לערכה 3% ביומה הראשון במעו"ף

הבורסה של תל-אביב פתחה את שבוע המסחר ואת המחצית השנייה של 2007 בהמשך מגמת הדשדוש המאפיינת אותה באחרונה, כשהמדדים המובילים התנהלו בקרבת רמות הפתיחה והתקשו לבחור כיוון מוגדר. במקביל, האופציות על הדולר הצביעו על היחלשות קלה במטבע האמריקני והאג"ח השקליות רשמו עליות קלות בהתאם למגמה שנרשמה בסוף-השבוע בארצות-הברית.

יום המסחר הראשון של השבוע, החודש והמחצית, תאם כאמור את קודמיו, כשגם הפעם הוכח שהעובדה שהופכים דף בלוח השנה כמעט שאינה משחקת תפקיד בשווקים. מנגד, מה שכן בא לידי ביטוי היום הוא המשך מגמת הידלדלות מחזור המסחר - בהתאם למקובל בעונת הקיץ - שתלווה את השוק לאורך החודשיים הקרובים. זירת המאקרו הייתה שקטה היום יחסית ולא יצרה התפתחויות מהותיות. כך, המשקיעים ניזונו בעיקר מהתפתחויות סוף השבוע מעבר לים. שם נמשך הדשדוש - דווקא לאחר שהכלכלה האמריקנית המשיכה לסמן שהיא בדרך לצמיחה מתונה לצד אינפלציה מתונה גם כן, כפי שהעיד ברננקי עם סיום ישיבת הפד הדו-יומית ביום חמישי האחרון - ונראה שהסנטימנט העגמומי של השבועות האחרונים ממשיך לשלוט לפי שעה בשווקים, שנתפשים היום כפגיעים יחסית.

באשר לשבוע הקרוב, הרי שהוא צפוי להיות שקט יחסית כשההתפתחות המעניינת שהוא צפוי לספק תהיה דווקא במישור הפוליטי, שם צפויה להתקבל ההחלטה באשר לאיוש משרד האוצר. אמנם, גם את הנתון הזה צריך לסייג, שכן השוק כבר הוכיח לא פעם שלא איכפת לו לקבל דמויות לא אקטיביות במיוחד, שהיתרון המרכזי שלהן טמון בעובדה שאינן מפריעות למהלך הכלכלי, אך נראה בכל זאת שבנקודת הזמן הנוכחית, שנתפשת כמאתגרת, יש מי שרוצה לראות קברניט כלכלי אקטיביסט שיידע לנווט את הספינה בימים טרופים אלו.

מלבד עניין שר האוצר, הרי שאחד הפרמטרים שאליו המשקיעים ישאו את עיניהם בטווח הקצר הוא גם מדד חודש יולי. המדד יתפרסם אמנם רק בעוד שבועיים, אך לאור העובדה שהוא המדד הראשון שידגים את השפעות הפיחות האחרון על האינפלציה, נראה שרבים ממתינים לראות מה הוא יגלם. ההערכות מדברות על עליית מחירים חודשית שסביב ה-0.5%, כשסטייה משמעותית מהסביבה הזאת, במיוחד כלפי מעלה, עשויה להתקבל באופן שלילי על-ידי המשקיעים, שכן היא תגביר את הסבירות לשינוי סביבת הריבית מוקדם מהצפוי.

בסוף היום עלה מדד המעו"ף ב-0.2%, מדד תל-אביב 100 עלה ב-0.3% ומדד התל-טק טיפס ב-1.7%. מחזור המסחר היה כאמור מתון ועמד בסוף היום על רמה של 1.09 מיליארד שקל.

בשוק המניות התאפיינו המניות הכבדות במחזורים נמוכים, כשמניות הבנקים נסחרו היום בנטייה חיובית קלה והמדד ננעל בסיום בעליה של 0.3%. מגמה חיובית היתה נחלתו של מדד הנדל"ן, שעלה בסיום ב-1.5%, כשבזירה זו נרשמו היום מספר התפתחויות מהותיות: עסקת ענק לאפריקה ישראל בלאס-וגאס שהעלתה את המנייה ב-0.7%, ועסקאות ומו"מים ראשונים ליגאל אהובי ברבד ולגאידמק באוסיף , שהקפיצו את הראשונה ב-14.4% אך החלישו את השנייה ב-2%.

בין שאר הגדולות, בלטה היום סלקום ביומה הראשון בתל-אביב בעלייה של 3%, שככל הנראה נובעת מרכישות טכניות על-ידי מכשירי השקעה שונים שעוקבים אחר מדד המעו"ף, ואשר היו חייבים להכניס אותה לפורטפוליו. בז"ן , גם היא ביומה הראשון במדד המעו"ף, נסחרה באווירה חיובית והוסיפה לערכה 3%, ככל הנראה מאותה הסיבה ואלביט הדמיה הוסיפה 5.5%, ייתכן באותו ההקשר בשל צירופה למדד הנדל"ן. אחרות שבלטו היום היו גיוון אימג'ינג והחברה האם אלרון בעליות של 6.6% ו-2.8% בהתאמה, לאור המומנטום העסקי החיובי שמאפיין באחרונה את גיוון.

האם זה הזמן להמר על ייסוף?

בשוק המט"ח לא התקיים היום מסחר והאופציות אותתו על היחלשות קלה של כ-0.1% בדולר לרמה של כ-2.244 שקל, ככל הנראה בהשראת היחלשות הדולר מול המטבעות המובילים בעולם בסוף-השבוע. במקביל, נרשמו כאמור בשוק האג"ח עליות שערים של עד 0.3% באג"ח השקליות הארוכות, וגם זה תאם את מגמת ירידת התשואות בשוק החוב האמריקני בסוף-השבוע, לאחר הנתונים הכלכליים המתונים.

מה שבלט היום בהקשר של המט"ח הייתה המלצה של כלכלני UBS להמר דווקא על התחזקות השקל, באמצעות פוזיציית שורט על הדולר בטווח של שלושת החודשים הקרובים. מדוע זה כדאי? מכיוון שהשקל ממשיך ליהנות מהרוח הגבית של הכלכלה הישראלית, שתגבר לדעת הכלכלנים על ההשפעה השלילית על המטבע, שנובעת מיציאת שחקני התשואות בשוק האג"ח. יציאתם נובעת מהפסקת המדיניות המוניטארית המרחיבה, והיא צפויה להביא את הדולר בסוף התקופה לרמה של 4.05 שקל.

את ההמלצה האחרונה, כמו כל המלצה, כמובן שצריך לקחת בעירבון מוגבל, שכן שוק המט"ח כבר הוכיח מספר פעמים שהוא חזק מכל אנליסט או בנק השקעות גדול ככל שיהיה, אבל מה שמעניין בה הוא ללא ספק הגישה של הגופים הפיננסיים הגדולים, כמו UBS, לנושא.

אותה גישה ממשיכה לצדד בעיקר בבסיס הכלכלי האיתן שיש לשקל, כיסוד המרכזי שניצב מאחוריו. זאת, כשהשקל מנגד, כמו גם מטבעות "מתעוררים" אחרים, מסתייע בטרנד הנוכחי בכלכלה הגלובלית שמסמן את היחלשות ההגמוניה האמריקנית. מה המסקנה המרכזית אתם שואלים? התשובה לא תחדש הרבה, אלא רק תחזור על מה שכבר כתבנו בעבר: הדולר כנראה הוא כבר לא מטבע שמספק תשואה שנתית גבוהה שניזונה מהפיחות מהמתמיד, אלא עוד מכשיר לגיוון תיק ההשקעות, שיכול לנוע מעלה או מטה בהתאם לנעשה בשווקים.