בני שטיינמץ ינפיק בלונדון חברת מכרות לפי 2 מיליארד דולר

קוניקו, בעלת מכרות ניקל ונחושת במקדוניה, מינתה לחתמים את בנקי ההשקעות דויטשה בנק וקרדיט סוויס * ההנפקה צפויה בחודשים הקרובים

בני שטיינמץ לא עוצר: לאחר שהנפיק שלוש חברות ב-AIM, הבורסה המשנית בלונדון, הוא מתכונן בימים אלה להנפקה נוספת של חברה בבעלותו בשוק ההון הבריטי. מידיעה שפורסמה הבוקר במהדורה המקוונת של ה"טלגרף" הבריטי, עולה כי חברת המכרות קוניקו (Cunico) שבשליטתו עומדת לצאת להנפקה ראשונה בלונדון לפי שווי של מיליארד ליש"ט (2 מיליארד דולר).

קוניקו היא בעלת מכרות ניקל ונחושת במקדוניה, זמביה וחלק ממדינות הבלקן. שטיינמץ מחזיק בבעלות על החברה באמצעות הקבוצה שתחתיה הוא מאגד את כל אחזקותיו בחברות הציבוריות - The Benny Steinmetz Group.

לפי הידיעה, קוניקו שכרה את שירותיהם של בנקי ההשקעות דויטשה בנק וקרדיט סוויס כדי שישמשו כחתמים בהנפקה, שההחלטה על עיתויה צפויה להתקבל בשבועות הקרובים. כאמור, תג המחיר שמצמיד "הטלגרף" לקוניקו הוא 2 מיליארד דולר, אך על-פי הערכות מדובר בהערכה שמרנית למדי.

מכל מקום, אם וכאשר תהפוך קוניקו לציבורית, היא תהיה לחברה הרביעית שמנפיק שטיינמץ בשוק ההון הבריטי. הראשונה הייתה בייטמן הנדסה, המתמחה בניהול פרויקטים בתעשיית המשאבים המינרליים והונפקה ב-AIM באוקטובר 2005. בייטמן הנדסה נסחרת היום לפי שווי של 507 מיליון דולר, לאחר שעלתה ב-189% מאז ההנפקה. החברה השנייה היא בייטמן ליטווין, המתמחה בתכנון, ניהול והקמה של פרויקטים מסוג Turn Key בתחומי האנרגיה והכימיה. בייטמן ליטווין הונפקה במאי 2006 ונסחרת כיום לפי שווי של 485 מיליון דולר, תשואה של 52% מאז ההנפקה. החברה השלישית והאחרונה היא ניקנור, מפעילת מכרות של נחושת וקובלט ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו. ניקנור הונפקה ביולי אשתקד ונסחרת כעת לפי שווי של 1.7 מיליארד דולר, 3% מעל שוויה בהנפקה. בין לבין, הספיק שטיינמץ גם לגייס 430 מיליון שקל באמצעות הנפקת אג"ח לגופים מוסדיים בארץ עבור סקורפיו, זרוע הנדל"ן של הקבוצה.

בני שטיינמץ (50) נחשב לאחד מעשרת העשירים בישראל. מגזין "הפורבס" העריך לאחרונה את הונו ב-1.7 מיליארד דולר, אך לאור שוויה הגבוה של קוניקו, שווי יתר אחזקותיו הציבוריות ושווי עסקי היהלומים שלו, ייתכן שמדובר בהערכה שמרנית. שטיינמץ, נשוי פלוס 4, הוא היו"ר והבעלים של Steinmetz Diamond Group, שנחשבת ללקוחה הגדולה של דה-בירס. בדומה ליתר האנשים העשירים בישראל, מעדיף שטיינמץ, המתגורר כיום ביישוב ארסוף, לשמור על פרופיל נמוך ולא להיחשף בתקשורת.