שר האוצר המושעה הירשזון התפטר; המועמד המוביל לאוצר: רוני בר-און

בימים הקרובים צפוי ראש הממשלה להודיע על מינוי שר אוצר חדש. על פי הערכות, ימונה שר הפנים ומקורבו, שר הפנים, רוני בר-און, לתפקיד

שר האוצר המושעה, אברהם הירשזון, התפטר הבוקר (א') מתפקידו כשר האוצר. הירשזון יישאר חבר כנסת. בפתח ישיבת הממשלה היום הודיע ראש הממשלה אהוד אולמרט כי הירשזון הגיש לו בסוף השבוע מכתב התפטרות. אולמרט אמר כי הירשזון הודיע על התפטרותו אף שהוא משוכנע לחלוטין שהוא חף מפשע, אך הוא מעדיף את האינטרס הציבורי על פני האינטרס האישי שלו. "אני מאמין בחפותו ומאחל לו שיתמודד בהצלחה עם החשדות נגדו", אמר אולמרט.

בימים הקרובים צפוי רה"מ להודיע על מינוי שר אוצר חדש. על-פי הערכות, ימונה לתפקיד שר הפנים ומקורבו, שר הפנים רוני בר-און. אם כך יהיה, ההערכות הן שבר-און ימנה למנכ"ל האוצר במקום ירום אריאב את אבי בלינקוב, שכיום משמש כמנכ"ל משרדו.

בכירים בקדימה אמרו אמש כי הם מעריכים שעסקת הטיעון עם קצב תפגע בסיכויי רמון להיות שר אוצר. לדבריהם, אולמרט יחשוש מלהסתכן בביקורת ציבורית נוספת, ולכן יעדיף למנות את בר-און לתפקיד. אולם יש גם מי שאומרים בסביבתו של אולמרט כי הדבר לא יפריע לאולמרט למנות את רמון אם ירצה בכך. "מערכת השיקולים שלו לא השתנתה", אמרו. אולמרט, לדבריהם, עדיין לא קיבל החלטה.

מקורבי אולמרט בוחנים כעת חלופות אחרות בעבור רמון, שיכללו סמכויות בתחומים מדיניים. בין האפשרויות: מינויו למשנה לראש הממשלה, תפקיד שאייש שמעון פרס בטרם נבחר לנשיא. רמון אמר בעבר כי אם לא יקבל תיק משמעותי, לא יסתכן בבג"ץ ויעדיף לפרוש מהחיים הפוליטיים.

"חברות אמיצה"

במכתבו נימק הירשזון את התפטרותו בעת הזאת ברצונו להקדיש את מלוא זמנו ומרצו למאבק למען טיהור שמו והוכחת חפותו. עוד הוסיף הירשזון כי בנסיבות שנוצרו, ואף שלפי החוק הוא יכל להמשיך ולשאת בתפקידו, מן הראוי למנות שר אוצר שיוכל להתמסר להובלת המשק הישראלי.

"לפני מספר שבועות ביקשתי להשעות את עצמי מתפקידי כשר האוצר, כדי להתפנות למאבק להוכחת חפותי", כתב הירשזון. "כידוע לך, על-פי חוק רשאי אני להמשיך ולשאת בתפקיד שר האוצר, אך כאמור, התחייבתי זה מכבר למשפחתי להקדיש את כל זמני ומרצי לטיהור שמי. לדאבוני, המסע להוכחת חפותי ארוך ותלוי בגורמים רבים, אשר להשלמת עבודתם הנני ממתין. על כן החלטתי, מתוך אחריות אישית, כי ראוי שאפרוש מהממשלה ואפנה את מקומי למינויו של שר אוצר קבוע, אשר יתרכז כל כולו בהמשך הובלת המשק הישראלי לגידול בצמיחה, שיפור בתעסוקה ומאבק בעוני".

בסיום המכתב הודה הירשזון לאולמרט: "ברצוני להודות לך על הגיבוי האישי והמקצועי, החברות האמיצה והעידוד ששאבתי ממך, מצרכים נדירים בזמננו".

ראש הממשלה שוחח עם השר הירשזון בעקבות החלטתו, ואיחל לו כי יצליח במאבק להוכחת חפותו. כמו כן, הביע ראש הממשלה בישיבת הממשלה את מלוא הערכתו לשר הירשזון על "הישגיו המקצועיים ועל הדרך שבה ניווט את המשק הישראלי להצלחות בלתי מבוטלות. גם בצעד שנקט הירשזון היום הוא העמיד את טובת המשק הישראלי כקודמת לכל עניין אישי", אמר רה"מ.

לדברי מקורביו של הירשזון, אין שום מניעה משפטית שימשיך לשמש בתפקיד שר האוצר. עם זאת, "היות והוא צריך להוכיח את חפותו וזה לוקח ממנו זמן ודורש ממנו את כל ההתייחסות שלו כרגע, לכן כאחריות אישית, הוא החליט לפנות את מקומו למינוי שר אוצר קבוע". מקורביו הדגישו עוד כי לאורך כל הדרך גיבה אולמרט את הירשזון וכי "החברות הקרובה בין השניים נמשכת". הירשזון עצמו אינו מוכן להתראיין. התפטרותו תיכנס לתוקף בתוך 48 שעות.