למרות הביקורת הקשה: מנהיגי איראן מגבים ההחלטה להקציב כמות הדלקים לאזרחים

ממשלת איראן: ההון שישתחרר כתוצאה מההחלטה ישמש לפיתוח פרויקטים אשר יהפכו את המדינה ל"בלתי מנוצחת"

צמרת מנהיגות איראן מגבה את החלטתה להקציב את הדלק במדינה, תכנית אשר הציתה התפרעויות של אזרחים איראנים רבים במהלך הימים האחרונים. מנהיגי איראן טוענים כי ההון שישתחרר כתוצאה מההחלטה ישמש לפיתוח פרויקטים אשר יהפכו את המדינה ל"בלתי מנוצחת".

ממשלת איראן החלה להקציב את הדלקים במדינה ביום רביעי, מהלך שהניע איראנים רבים לנפץ חלונות ראווה של חנויות ולהצית יותר מתריסר תחנות דלק במרכז עיר הבירה טהראן, וכן בערים נוספות. הממשל האיראני הצליח לשכך את הפרעות בעזרת שומרים חמושים אשר מגינים על תחנות הדלק, אך האזרחים האיראנים ממשיכים לבקר את התכנית החדשה.

"הקצבת הבנזין היא אחד הנושאים עליהם החליטה הממשלה והיא מיישמת החלטה זו באופן אמיץ", אמר המנהיג הרוחני של איראן, עלי חמינאי, בהופעתו אתמול בפני תחנת הטלוויזיה הלאומית של איראן.

איראן היא אחת מיצואניות הנפט הגדולות בעולם, אך אין ברשותה מספיק בתי זיקוק על מנת להפוך את הנפט לדלקים, ולפיכך היא חייבת לייבא יותר מ-50% מתצרוכת הדלק שלה. החלטת ההקצבה היא ניסיון של הממשלה האיראנית לחסוך מיליארדי דולרים אותם היא מוציאה מדי שנה בייבוא הדלקים.

"אם הכספים הללו שאנו מוציאים על ייבוא הדלקים יופחתו, אנו נוכל להקצות יותר משאבים לאנשים, לתעסוקה, לחינוך, השקעות, בתי ספר ותשתיות", אמר חמינאי. נשיא איראן, מחמוד אחמדי-נג'אד, אמר כי תכנית ההקצבה תגרום לכך שאיראן תהיה נתונה פחות להשפעות הלחצים מצד הקהילה הבינלאומית, בו בזמן שאיראן נאבקת במערב סביב סוגיית תכנית הגרעין שלה.

תכנית הקצבת הדלקים מפחיתה באופן משמעותי את כמות הדלק שיכול אזרח איראני לרכוש תחת הסובסידיה הממשלתית. מעבר לכמות זו - ייאלצו האיראנים לשלם הרבה יותר עבור הדלק שהם צורכים. אחמדי-נג'אד, אשר נבחר ב-2005 כאשר הבטיח לעזור לעניים ולחלשים, נאלץ להתמודד כעת עם ביקורת גוברת מבית על רקע עלייה של 25% במחירי הדלקים בחודש האחרון.